Het gras is al groen. Maar hoe zit dat met de rest van het golftoernooi? Grote events strijden om een plek in de Sustainable Golf Index.
Duurzaamheid is hot. Ook in de golfwereld. Groen gras is niet meer genoeg, golfers en sponsors van belangrijke toernooien willen tegenwoordig ook weten hoe je als golfclub omgaat met stroom, watergebruik en bescherming van flora en fauna. Meer dan 30 Nederlandse golfbanen hebben inmiddels een zogeheten GEO-certificaat. Maar ook de evenementen worden steeds duurzamer. Het Nederlandse bedrijf Between-us analyseert de duurzaamheid van internationale golftoernooien zoals op de European Tour, Senior Tour, Ladies Tour, en de European Challenge Tour.
Rolex en Iberdrola
Jan van der Kaaij, managing partner van Between-Us, bedacht de Sustainable Golf Index twee jaar geleden. “We verbaasden ons erover dat grote namen als Rolex of het Spaanse energiebedrijf Iberdrola duurzaamheid hoog in het vaandel hadden, maar er bij het sponsoren van een evenement niet naar keken. In 2010 hebben we samen met studenten van de NHTV in Breda de duurzaamheid van verschillende evenementen onderzocht. Daaruit is de Index voortgekomen.” Maar niet alleen de sponsors willen meer duurzaamheid, ook de sporters zelf. Afgelopen zomer hield Between-us een onderzoek onder ruim 300 golfers. Daaruit bleek dat meer dan 95 procent wil dat golfbanen duurzaam werken. Ruim de helft zou zelfs bereid zijn om zijn CO2-uitstoot voor een rondje golf te compenseren.
De Sustainable Golf Index bestaat nu twee jaar. Zowel in 2011 als in 2012 kwam KLM Open als meest duurzame toernooi uit de bus. “We kijken naar verschillende aspecten van duurzaamheid, zoals afval, energie, water, voedsel, transport en sociale betrokkenheid. Dat doen we met vragenlijsten, interviews en webanalyses. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor grote evenementen. Dat gaat verder dan gratis shuttlebussen of kiezen voor groene stroom. Het mooiste is als je waarde kan toevoegen, bijvoorbeeld door te zorgen dat ook de lokale gemeenschap profiteert van je evenement, of de golfbaan te gebruiken om kinderen wat te leren over biodiversiteit.”
Innovatie en kostenbesparingen
Between-us merkt dat de Sustainable Golf Index aanslaat. “Uiteindelijk is een benchmark alleen maar een middel. Mensen zijn dol op lijstjes, cijfers en vergelijkingen. Maar wat je wilt is de duurzaamheid in de sector versnellen. Met zo’n ranglijst gaat dat goed. Een vermelding in de index helpt om meer sponsoren en golfers aan te trekken, en stimuleert organisaties om te innoveren. Als je ziet dat anderen met veel minder water toekunnen, weet je dat op jouw evenement nog winst te halen is.”
Inmiddels kunnen niet alleen grote evenementen maar ook individuele golfbanen zich laten analyseren op hun duurzaamheid. Voor 250 euro weet je als golfbaan hoe je ervoor staat. Banen als De Efteling en The Dutch maken hier inmiddels gebruik van. De benchmark werkt veel sneller dan het behalen van een duurzaamheidcertificaat, wat soms jaren kan duren. Van der Kaaij: “De index geeft je als ondernemer meteen inzicht in wat je kan verbeteren op het gebied van duurzaamheid. Dat betekent vaak ook een kostenbesparing en een betere reputatie. Als je meer weet over het milieuvriendelijk bestrijden van ongewenste planten of dieren, heb je bijvoorbeeld minder pesticiden nodig.”
Die besparingen zijn in de golfwereld zeer welkom. “De sector heeft het momenteel niet makkelijk. Wereldwijd zijn er nu zo’n 35.000 golfbanen. De markt is volwassen geworden en de groei is er een beetje uit. Er zijn weliswaar meer golfers dan 10 jaar geleden, maar die golfers zijn veel minder trouw aan één vaste club. Daarnaast nemen de kosten voor bijvoorbeeld milieuvergunningen toe. En ook de economische crisis gaat aan de sector niet voorbij. Je profileren als duurzame golfbaan kan de loyaliteit van je klanten versterken. Je wordt een merk waarmee mensen zich graag verbinden. ”
Ziekenhuizen, wijnboeren en bierbrouwers
Between-us heeft grote ambities met de benchmark. Van der Kaaij: “Een ranking is voor veel meer branches een effectief middel om duurzaamheid te versnellen. We zijn momenteel bezig hetzelfde te doen voor duurzame wijnboeren in Europa. Maar bijvoorbeeld bierbrouwerijen zijn ook heel hard bezig te vergroenen. Of een heel andere sector: ziekenhuizen. Het UMC Utrecht zet bijvoorbeeld hoog in op duurzaamheid. Het zou mooi zijn als zorgverzekeraars ziekenhuizen onderling op duurzaamheid zouden vergelijken.”
Bekijk de meest duurzame golftoernooien van 2012 en check hoe duurzaam uw eigen golfbaan is.
Meer over duurzaamheid:
- Breng flow in uw mvo
- Hoe 50 werkgevers de files te lijf gaan
- Bij Delicia regent het duurzame hagelslag