Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit zijn de dure grappen van import en zo kun je ze vermijden

Importeren is voor veel ondernemers interessant, maar niet altijd zonder risico. Met de tips uit dit artikel ga je goed voorbereid aan de slag met import.

importeren ondernemer
Foto: Getty

Als ondernemer zijn er verschillende redenen om producten uit het buitenland te halen om in Nederland te verkopen. Zo zijn de producten wellicht goedkoper of van betere kwaliteit, of überhaupt niet beschikbaar in eigen land.

Als importeur kun je echter voor vervelende verrassingen komen te staan. Zo kan de kwaliteit van de ingevoerde goederen te wensen overlaten. Of je krijgt te maken met torenhoge invoerrechten, en met goederen die worden opgehouden aan de grens.

Lees hier hoe je van het importeren een succes maakt, waar je moet beginnen en een aantal handige adviezen om de grootste valkuilen te voorkomen.

Succesvol importeren doe je zo

Wil je producten importeren uit het buitenland maar weet je niet goed waar te beginnen? De KvK deelt in deze video een aantal tips. We zetten vast 5 stappen voor succesvolle import op een rij.

  1. Onderzoek je markt. Zijn er voldoende klanten voor je product? Stel een importplan op waarin je de kansen, mogelijkheden en bedreigingen op een rij zet.
  2. Ga na of er importbeperkingen zijn. Soms geldt er namelijk een vergunningsplicht of invoerverbod.
  3. Achterhaal de producteisen. In onder meer de Nederlandse Warenwet vind je de regels waaraan producten moeten voldoen op het gebied van veiligheid. Daarnaast zijn er Europese richtlijnen. Voor speelgoed en elektrische consumentenproducten is bijvoorbeeld de CE-markering verplicht.
  4. Kies je leverancier. Via internationale beurzen of ambassades kun je handelspartners vinden. Check hun betrouwbaarheid via buitenlandse registers en bureaus voor handelsinformatie.
  5. Maak afspraken over onder meer de prijs, transport en aansprakelijkheid en leg die schriftelijk vast in een contract. Leg het contract voor aan een jurist voordat je het document ondertekent.

Importtip 1: Maak schriftelijke afspraken met de leverancier

Het zal je maar gebeuren. Heb je eindelijk een leverancier gevonden in China, blijkt dat de eerste zending goederen meteen de prullenbak in kan: de kwaliteit voldoet niet aan je wensen.

Je kunt dit voorkomen door van te voren met je leverancier duidelijke, schriftelijke afspraken te maken over het product, de specificaties, wat je verwachtingen zijn, welke testen er nodig zijn.

Bij eventuele misverstanden is het namelijk handiger om te refereren naar iets dat zwart op wit staat, dan naar iets dat mondeling is afgesproken. Je kunt zelfs foto’s meesturen van hoe een goed product eruitziet versus een waardeloos product.

Vraag samples aan. Schriftelijke overeenkomsten zijn ook in een land als China gebruikelijk – al doen verhalen je soms anders geloven. China kent ‘gewoon’ een contractwetgeving.

Importtip 2: Huur een kwaliteitscontrolebedrijf in

Om teleurstellingen over kwaliteit te voorkomen, is het aan te raden (standaard) kwaliteitscontroles uit te voeren. Je kunt zelf regelmatig langsgaan bij je leverancier, maar het is wellicht efficiënter om daarvoor een kwaliteitscontrolebedrijf in te huren. Er zijn genoeg kwaliteitscontrolebedrijven met kantoren in verschillende landen.

De inspecteurs kijken naar de kwaliteit van de goederen vóórdat ze worden verscheept, of checken die tijdens de productie. Dat laatste is handig omdat je dan nog de kwaliteit kunt bijsturen alvorens de zending op het vliegtuig wordt gezet.

Laat van te voren aan je leverancier weten dat de kwaliteit van de producten wordt gecheckt, wanneer dat gebeurt, en waar de inspecteurs op zullen letten.

Importtip 3: Weet hoeveel importheffing je betaalt

Onverwachte kosten komen ook uit de hoek van importheffingen. Die betaal je vaak als je goederen invoert uit landen buiten de Europese Unie. Deze goederen geef je aan bij de douane, die er dan invoerrechten over heft. Deze worden later niet teruggegeven, zoals dat wel gebeurt met de BTW.

Binnen Europa kennen we een vrij verkeer van goederen en hoeven er geen invoerrechten worden betaald. Hoeveel invoerrechten je moet betalen, hangt bijvoorbeeld af van de waarde van de goederen of het gewicht. Daarover wordt dan een percentage importheffing berekend.

Als het gaat om kleding variëren de invoerrechten bijvoorbeeld van 0 tot en met 12 procent. Voor komkommers en augurken geldt een tarief van 6 procent, voor kopererts 12 procent, rolgordijnen 22 procent. De lijst is eindeloos en gedetailleerd. Om de waarde te kunnen berekenen zijn goederen onderverdeeld in codes, met daarbij aangegeven het percentage invoerrechten.

Zo kennen planten een ‘eigen’ code, net als kleding, kunst of levende dieren. Wereldwijd gebruikt de douane dezelfde cijfers, ook wel de Taric-code of HS-code genoemd.

Let op de HS-code en Taric-code

Koop je goederen in bij leveranciers van buiten de EU? Dan kom je al de term HS-code al snel tegen. HS-codes (Harmonized System-codes) zijn goederencodes die de Wereld Douane Organisatie gebruikt om goederen in te delen. De HS-code van een product bestaat uit 6 cijfers. Het is de basis voor een uitgebreidere goederencode die per land verschilt. Elk land afzonderlijk kan dus de HS-code van een product uitbreiden met aanvullende cijfers.

Als je een product in de EU importeert uit een land buiten de EU heb je voor dat product meestal een 10-cijferige goederencode nodig. De universele HS-code van 6 cijfers wordt dan uitgebreid met 4 cijfers die per product kunnen verschillen: een Taric-code. Door de Taric-code weet de douane welke producten jouw importzending bevat en hoeveel invoerrechten je moet betalen.

Verder beoordeelt de douane of er andere voorschriften gelden voor bepaalde producten, bijvoorbeeld als het gaat om veiligheid, gezondheid en milieu. En soms moet je bij de invoer van goederen nog andere heffingen betalen, zoals landbouwheffingen op landbouwproducten of antidumpingheffingen op industriële producten.

Deze belastingen moeten voorkomen dat producten op de Europese markt verschijnen tegen te lage prijzen. Om te voorkomen dat je goederen worden opgehouden aan de grens, is het dus zaak alle benodigde douaneformulieren zo precies mogelijk in te vullen.

Ook hier geldt weer: er zijn genoeg bedrijven die je kunnen helpen bij het inklaren van goederen bij de douane. Denk bijvoorbeeld aan een douane-expediteur.

Importtip 4: Uit sommige landen betaal je geen invoerrechten

Als je producten uit ontwikkelingslanden invoert, of uit landen waarmee de Europese Unie (en dus ook Nederland) handelsverdragen heeft afgesloten, dan betaal je minder of zelfs helemaal geen invoerrechten.

Nederland kent handelsovereenkomsten met bijvoorbeeld Suriname, Mexico, Zuid-Korea en Marokko. Met Turkije vormt de Europese Unie een douane-unie. Hierdoor kunnen goederen met herkomst Turkije zonder invoerrechten worden ingevoerd.

Zo bereken je invoerrechten bij importeren

Wil je weten wat je moet betalen voor het importeren van bepaalde producten. Via Douane Tarief Voorziening (DTV) kun je de invoerrechten achterhalen.

  • Ga naar de portal Douane Tarief Voorziening
  • Kies in het tabblad ‘Nomenclatuur’ voor ‘Raadplegen via Nomenclatuur’
  • Selecteer in de lijst de betreffende productcategorie en het product
  • In het mapje ‘andere’ vind je de 6-cijferige HS-code en de 10-cijferige Taric-code
  • Klik op het vergrootglas, selecteer het land waaruit je de goederen importeert en klik op ‘Raadplegen’
  • In de kolom ‘Maatregel type’ vind je omschrijvingen over bijvoorbeeld douanerecht, tariefpreferenties en invoer-btw

Dit overzicht van de KvK biedt uitleg over de inhoud van de heffingen en van welke wanneer sprake is.

Importtip 5: Wees voorzichtig met ‘kortingen’

Jouw buitenlandse leverancier kan aanbieden om een lagere prijs op de factuur te zetten. Zo wordt de douanewaarde lager en hoef je dus minder invoerrechten te betalen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan moet je die korting wel ‘echt’ krijgen, anders word je straks door de douane beschuldigd van fraude.

Importtip 6: Ga voor opslag via douane-entrepot

Je kunt invoerheffingen vermijden als je goederen die van buiten de Europese Unie komen, opslaat in een douane-entrepot. Als je deze goederen daarna uitvoert naar landen buiten de EU, hoef je geen invoerrechten te betalen.

Je kunt ook gebruikmaken van een douane-entrepot als je goederen voor een langere tijd wil opslaan om ze pas later binnen Europa te verkopen. Zo stel je de betaling van invoerrechten een tijdje uit. Dat is fijn voor de liquiditeit van je bedrijf. Er bestaan publieke en particuliere douane-entrepots.

Importtip 7: Als je bijzondere producten invoert

Vrijstelling of verlaging van invoerrechten krijg je ook als je producent bent en grondstoffen of halffabricaten importeert die (bijna) niet te krijgen zijn in de Europese Unie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor die producten kun je dan een zogeheten tariefschorsing of een tariefcontingent aanvragen bij het ministerie van Economische Zaken. Een verlaagd importtarief wordt tariefschorsing genoemd als het gaat om een onbeperkte hoeveelheid producten.

Als het verlaagd tarief geldt voor een beperkte hoeveelheid, dan heet dat tariefcontingent. Verlaagde tarieven gelden bijvoorbeeld voor chemische producten en landbouwproducten.

Leestip: Zeeman wil groeien door buitenlandse expansie

Importeren: 3 belangrijke zaken op een rij

1. Hoe kan ik goederen importeren?

Als je producten uit het buitenland wilt importeren om in Nederland te verkopen, is het raadzaam om allereerst de geldende producteisen te controleren. Zijn die in orde? Doe aangifte bij de douane zodra de producten er zijn. Bereken de invoerrechten met behulp van je HS-code of Taric-code en controleer of er bijkomende heffingen zijn.

 

2. Wanneer betaal ik invoerrechten?

Je betaalt invoerrechten als je producten importeert uit landen buiten de EU. Importeer je uit een EU-land? Dan betaal je nooit invoerrechten.

3. Wat doet een douane-expediteur?

Een douane-expediteur draagt zorg voor alle douaneformaliteiten bij de in- en uitvoer van goederen van of naar buiten de EU. Een douane-expediteur heeft over een vergunning om deze aangiftes uit te voeren in opdracht van derden.