‘Hier wordt eerst een heel toneelstuk opgevoerd’
Marijke Vos (27)
Otazu Dubai
“Ik werkte als bedrijfsleider bij de Amsterdamse club Jimmy Woo toen ik voor een vakantie in Dubai belandde”, vertelt Marijke Vos (27). “Het was groots, indrukwekkend en door de vele ambitieuze mensen die er werken hing er een spannende, bijna elektrisch geleden sfeer. Het leek de ideale plek om een carrière op te bouwen. Alleen een goede baan ontbrak nog.”
De ideale gelegenheid doet zich voor als Vos de populaire juwelenontwerper Rodrigo Otazu in haar club tegen het lijf loopt. Otazu maakt uitbundige ‘designer fashion jewelry’ voor de internationale jetset en is als vanzelf bovenmatig geïnteresseerd in Dubai. Na een spontane brainstorm besluiten de twee dat Vos een lokale verkoopafdeling in het poenige emiraat gaat opzetten. “Ik heb toen een maand rondgekeken op het Amsterdamse hoofdkantoor en ben met Rodrigo meegegaan naar een beurs in Parijs”, vertelt Vos. “Daarna ben ik in het diepe gesprongen.”
Shopping walhalla
Vos boekt een enkele reis Dubai en begint from scratch met een inventarisering van de lokale markt. Geen sinecure in Dubai, dat vanwege zijn grote aantal buitengewoon grote en luxe winkelcentra bekend staat als een shopping walhalla. Bovendien moeten er allerhande praktische zaken worden geregeld die in eerste oogopslag een stuk eenvoudiger lijken dan ze zijn. “Er zijn hier bijvoorbeeld maar twee telecom- en internetproviders die de gehele markt in handen hebben en service een raar woord vinden”, vertelt Vos. “Nadat ik vijf keer achter elkaar een heel pakket formulieren voor mijn telefoon en fax had aangeleverd kon ik vervolgens weer helemaal van voren af aan beginnen voor een internetverbinding bij dezelfde provider. Zakelijke rekening en andere diensten: idem dito. Er zijn momenten geweest dat de tranen me van frustratie in de ogen sprongen.”
Ook het onderhandelen met potentiële partners en verkooppunten blijkt vaak omslachtig. “Hollanders zijn veel meer to the point“, vat Vos samen. “Hier moet je veel geduld en een lange adem hebben.” Ze herinnert zich nog levendig de vele ontmoetingen met Arabische chairmans van winkelketens, die er rustig zes verschillende boards of advisory op nahouden die stuk voor stuk allemaal ook even aan de nieuwe zakenrelatie willen snuffelen voor ze hun advies uitbrengen. En ook in de navolgende onderhandelingen komen belangrijke cultuurverschillen naar voren. “Je kan wel zeggen dat er eerst een heel toneelstuk wordt opgevoerd”, aldus Vos. “Arabische zakenpartners benadrukken daarbij constant hun eigen sterke punten en de deuren die ze voor jou kunnen openen. ‘Ik ga jou aan de top brengen’, is mij letterlijk verteld. Het is zaak een tijdje mee te gaan in dat hele toneelstukje om vervolgens op het juiste moment jouw zakelijke voorwaarden op tafel te leggen. Als je dat correct en respectvol doet kan er daarna over het algemeen snel zaken worden gedaan.”
Dior
Inmiddels heeft Vos haar serie ‘toneelstukjes’ met goede recensies doorlopen. Eind vorig jaar wist ze een lucratief contract binnen te slepen bij Paris Gallery, een keten met 21 winkels in Dubai en kapitaalkrachtige buren als Qatar, Abu Dhabi, Bahrein en Saudi Arabië. “Samen met het Franse tophuis Dior zijn wij het enige juwelenmerk dat zij voeren”, vertelt Vos trots. “Dat is natuurlijk een prachtige manier om jezelf hier in de markt te zetten. In ruil daarvoor wilde Paris Gallery wel exclusiviteit, maar daar hebben we voor nu geen problemen mee. Tegen het einde van dit decennium verwacht Dubai jaarlijks vijftien miljoen toeristen in haar winkelcentra te mogen begroeten. Gezien het profiel van Dubai zijn dat vaak mensen met diepe zakken die graag en veel winkelen. Iedereen die iets met luxeproducten als mode of sieraden doet wil hier dus nú de markt op, en door de enorme concurrentie krijg je feitelijk maar één kans om het goed te doen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.”
-nextpage-
‘Een heleboel diensten zijn er eenvoudigweg nog niet’
Rachel Aanstoot (31)
Aanstoot & Fisher Art Consultants
Rachel Aanstoot wilde altijd al naar het buitenland verhuizen, maar dan wel naar een pittoresk dorpje in sfeervol Spanje of Italië. Voor haar vriend Bob – die bouwkranen, bulldozers en ander zwaar materieel verhuurt – was permanente bouwput Dubai echter de place to be. Na een lange vakantie in het Emiraat laat Aanstoot zich overhalen, op voorwaarde dat ze een eigen business zou kunnen opstarten. Ze komt met een veelbelovend idee tijdens een etentje in een chique restaurant. Aanstoot: “Het viel me op dat er ondanks de dure ambiance gewoon Ikea prints aan de muur hingen. Ook met véél geld koop je nog geen goede smaak. Maar je kan je wel laten adviseren.”
Aanstoot komt uit een artistiek nest en deed een jaar kunstacademie, maar vond tot dan toe geen baan in de kunstwereld. Dit is wellicht haar kans om dat recht te zetten. “Toen ik me wat meer in de lokale kunstmarkt verdiepte kwam ik vooral veel Arabische kalligrafie tegen”, vertelt ze, “aangevuld met goedkope Westerse prints en nageschilderde kopieën uit China en India. Met andere woorden: het verschil tussen decoratie en kunst was voor veel mensen nog niet echt een issue. Maar dat is inmiddels snel aan het veranderen.”
Tophotels
Aanstoot begint met het verzamelen van een aantal Nederlandse kunstenaars in haar portfolio, en verhuist november 2006 met vriend naar Dubai. Ondanks een aantal maanden keihard (net)werken komen de opdrachten nog niet echt los, tot ze tijdens de Dubai Art Fair haar huidig zakelijk partner Sasha Fisher tegenkomt. “We zaten naast elkaar in de artbus die van galerie naar galerie reed”, herinnert ze zich. “Het klikte ontzettend, zowel persoonlijk als qua zakelijke en artistieke inzichten, en binnen maand hadden we samen een nieuwe firma opgezet.”
Aanstoot & Fisher legt zich toe op persoonlijk advies bij het aankopen van kunst voor specifieke vastgoedobjecten. Een persbericht gaat de deur uit, en wordt direct opgepikt door diverse magazines die zich in Dubai inmiddels met kunst en cultuur bezighouden.
“Dat is het mooie hier”, constateert Aanstoot. “Een heleboel diensten zijn er eenvoudigweg nog niet, er valt echt zó veel te doen als je de mogelijkheden ziet. Met name onze gepersonaliseerde service, die onze klanten veel tijd bespaart, wordt gewaardeerd. We mikten in eerste instantie op kapitaalkrachtige particulieren, maar al snel bleek dat met name het grote leger westerse interieurinrichters dat hier werkt om onze diensten zat te springen.”
De enorme onderlinge concurrentiestrijd tussen de vele vijfsterrenhotels in Dubai wordt steeds vaker uitgevochten op persoonlijke details, waaronder de inrichting van de kamers. “Een week na het persbericht kwam onze eerste klant al binnen”, vertelt Aanstoot. “Het was een Engelse interieurinrichter die bezig was met een van de absolute tophotels in Dubai. In elk van de driehonderd kamers moesten vier kunstwerken komen te hangen. Daar stonden we dan, met onze mantelpakjes en portfolio’s, vers uit de startblokken en nu al meteen de jackpot. Ik moet eerlijk zeggen dat het me behoorlijk duizelde.”
Puissant rijk
Er volgt een intensieve zoektocht naar geschikte kunstenaars die ook nog in de gewenste volumes kunnen aanleveren. Aangezien de twee dames worden betaald middels een percentage van de kunst die daadwerkelijk wordt afgenomen lopen ze daarbij een fors financieel risico. “Een klant kan hier bijvoorbeeld tot twee maanden voor levering totaal van mening veranderen”, vertelt ze. “De gewenste afmetingen kunnen bijvoorbeeld rustig van één bij één naar twee bij drie gaan. Dan heb je dus een probleem. Maar er is ook ontzettend veel mogelijk. We werken nu bijvoorbeeld aan de megavilla van een puissant rijke oliehandelaar. We hebben carte blanche, en kunnen helemaal in de huid van de opdrachtgever kruipen. Dat zijn toch hele leuke opdrachten.”
-nextpage-
‘Ik zag meteen ruimte voor verbetering’
Gert Jan Groenendijk (30)
Dubai Dream Rentals
Dubai Rental Services
Gert Jan Groenendijk werkte als facility manager bij computerketen MyCom toen hij drie jaar geleden door een vriend werd warm gemaakt voor Dubai. “De enorme zakelijke mogelijkheden, het heerlijke weer, de leuke mensen en natuurlijk ook de nul procent belasting, het hele verhaal kwam voorbij”, lacht Groenendijk. “Ik was wel geboeid en mijn vrouw stond er ook open voor, dus drie jaar geleden zijn we hier op vakantie gegaan om alles een keer te bekijken.”
Groenendijk gaat erheen met de gedachte in het achterhoofd om mogelijk ‘iets met it te gaan doen’, maar al vóór vertrek loopt hij tegen een andere veelbelovende opening aan. “Aangezien we er met ons gehele gezin en een aantal vrienden heen gingen wilden we liever een appartement dan een hotel”, vertelt hij. “Dat bleek buitengewoon lastig. We kwamen uiteindelijk uit bij een Pakistaanse meneer die naast zijn werk voor een multinational bemiddelde in verhuurbare appartementen. Om de beschikbaarheid van appartementen te controleren gebruikte hij een Excel-documentje. Ik zag toen al meteen voldoende ruimte voor verbetering.”
Monopolistisch
Groenendijk besluit echter in eerste instantie voor zijn originele plan te gaan, de it. De frustrerende ervaringen met het buitengewoon langzame internetverkeer in het oosterse wirtschafswunder inspireren hem een businessplan rond het aanbieden van glasvezelverbindingen te gaan schrijven. Na een jaar van contacten leggen en researchen in Nederland, keert hij in 2006 terug naar Dubai voor een presentatie aan een geïnteresseerde lokale internetprovider. “Ik dacht een afspraak met één meneer te hebben, maar opeens stond ik voor de voltallige board”, grijnst Groenendijk. “Dat was dus wel even slikken, maar de presentatie verliep gesmeerd en iedereen leek ontzettend geïnteresseerd.”
Maanden later is hij echter nog geen stap verder. Ondanks de enthousiaste ontvangst en correspondentie blijkt de monopolistische provider bij nader inzien niet geïnteresseerd in verbeterde service en is Groenendijk weer terug bij af. Of toch niet helemaal? “We hebben altijd contact gehouden met de Pakistaanse tussenpersoon die ons appartement had geregeld”, vertelt Groenendijk. “In eerste instantie stuurden we zo af en toe wat Nederlandse klanten door, maar toen ons glasvezelplan in het water viel hebben we dat serieus opgepakt.”
Waanzinnig groeitempo
Dankzij de enorme beleggingen in lokaal vastgoed telt Dubai een snel groeiend aantal villa’s en appartementen die het grootste deel van het jaar leegstaan. Tegelijkertijd reizen steeds meer vakantiegangers af naar Dubai. Voldoende ruimte voor een serieuze bemiddelaar, concludeert Groenendijk. Met collega en zakenpartner Dennis Velthuis ontwikkelt hij een geavanceerd online boekingssysteem dat in staat is het zeer diverse aanbod in kaart te brengen. Vervolgens legt hij contact met de Nederlandse makelaar AA Properties, die zich specialiseert in de verkoop van vastgoed op de inmiddels wereldberoemde palmeilanden.
Het blijkt een uitstekende match. “Via AA Properties kwamen we in contact met de eigenaars van enkele tientallen appartementen en verschillende villa’s”, aldus Groenendijk, die begin dit jaar met zijn gezin naar Dubai verhuisde en inmiddels al personeel heeft moeten aannemen om de gestaag groeiende stroom aan nieuwe huurders in goede banen te leiden. “Naast de verhuur bleek dat veel van hen de nieuw opgeleverde appartementen ook graag door ons lieten inrichten. Voor die speciale dienst zijn we inmiddels een ander bedrijf gestart.”
Nu veel van de aan hem toevertrouwde woningen vrijwel continue zijn verhuurd is Groenendijk hard op zoek naar agenten die meer buitenlandse toeristen kunnen aanleveren. “De Nederlandse toeristenmarkt voor Dubai is relatief klein”, vertelt hij. “En gezien de enorme snelheid waarmee er hier wordt gebouwd, verwacht ik dat ons bestand aan beschikbaar vastgoed de komende tijd flink gaat groeien. Als wij dat waanzinnige groeitempo ook maar enigszins kunnen volgen zul je mij niet snel horen klagen.”
Tekst: Arnoud Groot
Was: woestijndorp, is: wereldstad
Hoewel pas recent door de media ontdekt, begon Dubai’s economische successtory al bijna honderdtachtig jaar geleden. Het vissersdorp aan een diepe inham van de Perzische Golf werd in 1830 verovert door sjeik Maktoum bin Hasher Al Maktoum. Hij zag de strategische waarde van de locatie op de handelsroutes tussen Europa en Azië, liet de kreek uitgraven en bedacht een uitgekiend stelsel van belastingvoordelen om buitenlandse boten en bedrijven af te snoepen van de naburige havens van het aan de overzijde van de zee gelegen Iran. De vondst van olie in 1966 leverde de brandstof voor de commerciële visioenen van de jongste telg der Al Maktoums. Met de bouw van de Burj-al-Arab – het hoogste gebouw ter wereld -, de palmeilanden en andere grootse bouwwerken, veranderde de sjeik Dubai in tien jaar tijd van vrijwel onbekende woestijnnederzetting in een erkende elitebestemming. In 2010 verwacht het kleine emiraat vijftien miljoen toeristen te mogen begroeten.
In de volgende fase van zijn masterplan zet de sjeik in op transformatie van Dubai tot een hoogwaardige diensteneconomie. Dankzij de aankoop van de Britse containergigant P&O (voor 4,8 miljard euro) heeft Dubai nu de op twee na grootste containerterminal ter wereld. Met investeringen in financiële instellingen en effectenbeurzen in onder meer Zweden, Amerika en Engeland krijgen de spiegelende wolkenkrabbers van het Dubai International Financial Center steeds meer glans. En vanaf het Dubai World Central International Airport, dat vijftig procent meer passagiers moet gaan verwerken dan het huidige grootste vliegveld in Atlanta, kan Emirates Airlines straks alle wereldcentra per directe vlucht bedienen. Ondanks de enorme groei zijn veel professionele diensten er nog niet of onvoldoende beschikbaar. Voor wie de mogelijkheden ziet valt er dus nog veel te doen in Dubai. Inspiratie opgedaan? Kijk voor meer informatie op de site van de Netherlands Business Council: