Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie winkelketens die wél groeien – en waarom

MediaMarkt maakt de omslag van een almaar groeiend winkelnetwerk naar online. Toch is er met fysieke winkels groei te realiseren. Bewijzen deze 3 succesnummers.

MediaMarkt gaat sterker inzetten op online. De Nederlandse topman Pieter Haas van het Duitse elektronicabedrijf wil het aandeel van online in de omzet in 3 jaar tijd verhogen naar 10 procent vergeleken met 7 procent nu, zegt hij in de Süddeutsche Zeitung. Van de totale elektronicaverkoop in Duitsland verloopt 20 procent al online, dus er is een wereld te winnen. MediaMarkt zal dan ook minder nieuwe winkels openen, zegt Haas, behalve in nieuwe markten zoals Rusland en Turkije.

Beeldbepalende reuzen

De omslag die Haas aangeeft is opmerkelijk. MediaMarkt heeft juist altijd ingezet op zijn fysieke winkels, beeldbepalende reuzen met hun enorme assortiment die op zichzelf al een belevenis waren. Online verkoop liet MediaMarkt goeddeels liggen. Kennelijk voldoet het tot nu toe gevolgde concept in de ogen van Haas toch niet voor de toekomst. Sinds zijn komst eerder dit jaar is er een aparte e-commercedochter opgezet die de onlineverkoop moet aanjagen in alle landen waar het concern actief is.

Halfords

MediaMarkt is zeker niet de enige die (grote) fysieke winkels inruilt voor een scherpere focus op online verkoop. Sommige ketens kwamen zelfs niet eens zover, en legden al het loodje door te lange focus op de winkelstraat. Zo ging onlangs fiets- en accessoireketen Halfords nog failliet. Eerder dit jaar ging Maison de Bonneterie dicht, en vorig jaar verloren we 5 Bijenkorf-vestigingen. Free Record Shop raakten we al eerder kwijt.

Waarom wel?

Toch zijn er andere retailers die wel met succes inzetten op hun fysieke winkels. Wij lichten er drie uit. Waarom lukt het hen wel? Eigenlijk om een heel eenvoudige reden: hun assortiment laat zich minder makkelijk verdringen door het e-commercekanaal. Ze bieden stuk voor stuk artikelen die in een impuls gekocht worden door het gemak dat ze bieden en hun lage prijs. Die lage prijzen leiden ertoe dat voor hen het online model niet werkt. De logistieke kosten van het opsturen en retourneren zijn dan te hoog in verhouding tot de prijs van de artikelen. Daarom zetten ze alles in op hun winkels. En met succes, zo blijkt. Want het kan dus wél.

#1. Flying Tiger

Opgericht: 1995, Denemarken

Aantal winkels: 350

Aantal landen: 22

In Nederland sinds: 2008, nu 12 winkels

De snelste groeier in de Nederlandse winkelstraat is het Deense Flying Tiger. Hun huishoud- en decoratieartikelen lijken op die van de Hema, met frisse, vrolijke kleuren. Ook kleding, speelgoed en schrijfwaren zitten in het snel wisselende assortiment. De prijzen zijn voor bijna alle artikelgroepen laag, zodat je al snel met een gevuld mandje bij de kassa staat.

#2. Action

Opgericht: 1993, Nederland

Aantal winkels: 406

Aantal landen: 4

In Nederland sinds: 1993, nu circa 300 winkels

Prijs en eenvoud zijn de leidraad bij Action. Lage prijzen in de winkel, maar ook lage kosten. Locaties zijn bewust gekozen buiten de dure A1-winkelgebieden. Het assortiment bestaat bij de gratie van partijeninkoop, dus wisselt dat steeds, en worden klanten ook 'gedwongen' regelmatig terug te komen om te kijken of er iets nieuws is. De formule is in alle landen hetzelfde. Huidig topman Ronald van der Mark was van 2004 tot 2011 financieel directeur van Maxeda, het voormalige Vendex/KBB-concern, en daar zag hij naar eigen zeggen hoe complexiteit een bedrijf hindert in de uitvoering. Sinds zijn overstap naar Action is alles anders. De groei van het bedrijf dat hij leidt was in 2013 ongekend, met 26 procent méér winkels, 32 procent méér omzet en 29 procent méér operationele winst.

#3. Primark

Opgericht: 1969, Ierland

Aantal winkels: ruim 250

Aantal landen: 8

In Nederland sinds: 2008, nu 7 winkels

De Ierse modeketen is er ondanks zijn lage prijzen in geslaagd een hip imago te krijgen dat niet per se onderdoet voor Zara en H&M. De Primark-winkels tellen veel vierkante meters en fungeren als trekker voor omliggende winkels, vandaar dat vastgoedexploitanten graag een Primark in hun winkelcentrum willen hebben. Tot nu toe zeven vastgoedexploitanten zijn daar in Nederland in geslaagd. De papieren tasjes die in de wijde omtrek van de winkels te zien zijn, bewijzen het Ierse succes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen?