Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe wat uw werknemer vraagt

Veel managers doen niet wat hun werknemer van hen verwacht. Voorkom dat uw werknemers massaal teleurgesteld weglopen als de economie weer aantrekt.

Krauthammer onderzocht onder medewerkers in Europa het gedrag dat zij van hun manager verwachten en het daadwerkelijk vertoonde gedrag. Het training & consultantsbureau deed dit onderzoek voor het derde jaar op rij. Iedere keer blijkt er weer een aanzienlijke kloof te zijn tussen het gewenste gedrag en de werkelijkheid. Dit jaar is daarop geen uitzondering. Bijna twee derde van de managers gedraagt zich voorbeeldig of in ieder geval acceptabel, maar het gedrag van tenminste één derde is gebrekkig, zo niet belemmerend, te noemen.

Arrogantie
"In het bijzonder senior managers moeten oppassen dat ze cruciaal gedrag als luisteren naar je medewerkers serieus nemen en niet af doen als ‘te basic'. Of denken dat ze die fase al gehad hebben toen ze nog junior waren", waarschuwt Ronald Meijers, Co-Chairman van de Executive Board van Krauthammer. "Een quote die deze combinatie van onnozelheid en arrogantie uitdrukt onder senior managers: 'Luisteren? Oh, die training heb ik al gevolgd toen ik 28 was…' Maar je moet goed onthouden dat de verfijning van management hem zit in het zich volledig eigen maken van de essenties."

Plezier is kwetsbaar
"De betrokkenheid onder medewerkers is zorgwekkend laag", vult Steffi Gande van Krauthammer's Research Department aan. "Baangarantie is lang niet zo van belang als we vermoeden. Plezier in het werk is kwetsbaar. Managers die op talent vertrouwen om de storm te boven te komen in het huidige economische klimaat, ongeacht hoe mensen ook gemanaged worden, worden uitgenodigd hier goed over na te denken."

Kloof
Krauthammer onderzocht het gedrag dat medewerkers zoeken in hun manager en wat ze ervaren. Een top 10:
 1. 95% wil graag dat de manager problemen samen analyseert; 52% ervaart dit zo.
 2. 80% verlangt van de manager dat deze zijn fouten spontaan toegeeft, terwijl 43% dit zo ervaart.
 3. 83% wil autonomie van de manager bij het delegeren, 35% ervaart dit.
 4. 81% verwacht dat hun manager hun persoonlijke ontwikkeling in het oog houdt bij het delegeren, 32% ervaart dit.
 5. 80% wil dat de manager hen laat uitspreken bij het aandragen van ideeën en hen aanmoedigt door te gaan, 35% ervaart dit.
 6. 80% wil graag dat de manager hen betrekt bij het oplossen van problemen en dilemma's; 39% ervaart dit zo.
 7. 80% wil dat de manager hen aanmoedigt een gezamenlijke oplossing te zoeken in een conflictsituatie; 35% van de managers doet dit.
 8. 80% zou graag willen dat de manager een 360 graden feedback gebruikt bij het evalueren van hun talenten, 29% van de managers doen dit.
 9. 79% wil dat de manager hen betrekt in het bepalen van hun ontwikkelingsdoelen, 44% doet dit.
10. 75% zou graag geprijsd worden om goede resultaten en inzet, 39% ervaart dit.

Tevredenheid
Ook onderzocht het trainingsbureau het betrokkenheidsniveau, plezier in het werk en welke factoren van belang zijn bij het wel of niet blijven bij een organisatie. Slechts 16 procent van de medewerkers vindt het moeilijk om met de zakelijke druk om te gaan, 41 procent is neutraal en 43 procent geeft zelfs aan deze druk zeer of totaal draaglijk te vinden. Voor wat betreft de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid, denkt slechts 41 procent in hun huidige organisatie te blijven de komende 12 maanden. Verder zijn werknemers meer geïnteresseerd in de inhoud van hun huidige baan, en voelen ze zich tamelijk relaxed qua baanzekerheid. Salaris is belangrijk, maar is niet de voornaamste motivator.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.