Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 3 gouden lessen van talentmanagement

Intelligentie, integriteit en leiderschapskwaliteiten. Dat zouden de belangrijkste selectiecriteria moeten zijn. Maar hoe doe je dat precies?

Focussen op potentieel verbetert de jacht naar talent op elk niveau in de organisatie, maar in het bijzonder aan de top. De kans is immers groot dat de kandidaten voor een vrijgekomen positie in de raad van bestuur allemaal een strak cv hebben met de juiste referenties, ervaring en vaardigheden. Dat maakt het testen van hun motivatie, nieuwsgierigheid, inzicht, betrokkenheid en vastberadenheid des te belangrijker.

Opvolger

Je kunt eigenlijk ook niet vroeg genoeg beginnen met het nadenken over een opvolger voor de grote baas. Idealiter zelfs al wanneer hij of zij aantreedt, op zijn laatst 3 tot 4 jaar voordat hij van plan is te vertrekken. Talent zoeken begint op 2 tot 4 verdiepingen onder de bestuurskamer, zodat dat talent ruim van tevoren getest en ontwikkeld kan worden en zo op tijd klaargestoomd is voor de top.

Lessen uit het verleden

Hoewel de nadruk in deze tijd op potentieel moet liggen, zou het dom zijn de lessen die we in het verleden hebben geleerd over personeel aannemen te negeren. Deze drie zijn het belangrijkst:

#1. Intelligentie

Hoewel je ze waarschijnlijk geen IQ-test zult voorschotelen, blijft het belangrijk een idee te krijgen hoe intelligent de kandidaat is. Welke opleiding heeft iemand gevolgd? Wat is zijn werkervaring? Hoe antwoordt hij op de sollicitatievragen? Je hoeft overigens niet op zoek naar Einsteins. Je werknemer moet uiteraard slim genoeg zijn voor de functie, maar boven een bepaald niveau heeft intelligentie meestal geen invloed meer op de prestatie.

#2. Waarden en normen

Gebruik sollicitatiegesprekken en referenties om erachter te komen hoe hoog iemand bijvoorbeeld eerlijkheid en integriteit in het vaandel heeft, en ook om te polsen in hoeverre hij de kernwaarden van de organisatie deelt. Normen en waarden zijn relevant en niet iets wat je iemand op de werkvloer nog even snel kunt meegeven.

#3. Leiderschapskwaliteiten

De beste leiders beschikken, in elk geval in zekere mate, over de volgende 8 vaardigheden:

  1. Strategische oriëntatie: breed, analytisch en conceptueel kunnen denken.
  2. Marktinzicht: een goed begrip van de markt en hoe die de onderneming beïnvloedt.
  3. Resultaatgeoriënteerd: een sterke wil de bedrijfsresultaten te verbeteren.
  4. Servicegerichtheid: een verlangen de klant te bedienen.
  5. Samenwerking en invloed: de capaciteit om effectief met collega’s of partners samen te werken, inclusief degenen die niet onder je gezag vallen.
  6. Organisatorische ontwikkeling: de motivatie het bedrijf te verbeteren door toptalent aan te trekken en te ontplooien.
  7. Teamleider: succesvol in het vormen, afstemmen en focussen van groepen.
  8. Verandermanagement: het vermogen een organisatie te veranderen en op een nieuw doel af te stemmen.

Claudio Fernández-Aráoz is senior adviseur bij global executive search firma Egon Zehnder. Dit artikel verscheen eerder in iets andere vorm in Harvard Business Review

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:


Dit artikel komt uit de meest recente editie van MT magazine. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.