De usual en unusual suspects van 2012 op een rij, in een overzicht met de beste verhalen uit MT van dit jaar.
Naast de succesverhalen ook aandacht voor een aantal opvallende verliezers en worstelingen in de markt.
Een overzicht van de business uit het nieuws in 2012:
# December
Waarom iedereen bij Rabobank wil werken
Het imago van de Rabobank kan niet stuk op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit jaar kwam de bank onder meer in MT’s Human Capitalonderzoek als winnaar uit de bus. Waarom is Rabo al jaren de meest gewilde baas?
Tim Cook over de veranderingen bij Apple
Tim Cook spreekt in dezelfde superlatieven over Apple als wijlen Steve Jobs. Toch is niet alles hetzelfde gebleven bij het bedrijf. Over de eerste 16 maanden als ceo van Apple.
Nintendo: andere tijden, zelfde uitdaging
Zes jaar na de Wii heerst wederom scepsis over Nintendo's nieuwe spelcomputer. Kan de Wii U winnen van tablets en smartphones?
# November
Duurzame lessen van FrieslandCampina
Weinig Nederlandse bedrijven hebben een zo duurzaam imago als FrieslandCampina. (Dit jaar zelfs de nr. 2 in MT's Sustainable Image Index). De strategie verklaard in 4 stappen.
Utermöhlen, wrattenkoning uit Wolvega
Het Nederlands bedrijfsleven kent veel verborgen pareltjes. Zoals Utermöhlen, dat wereldwijd miljoenen wratverwijderaars verkocht. Hoe niches mogelijkheden bieden.
Onze innovatie is top
Ophouden met somberen: met onze innovatie gaat het hartstikke goed. De wereldtop lonkt. Nu alleen nog leren er meer mee te verdienen.
Waarom Unilever wel groeit
Waar concurrenten als Nestlé en Danone het dit jaar laten liggen, presteert Unilever juist beter dan verwacht. Hoe dat komt.
Spotify: 'Vertrouwen in businessmodel'
Is het verdienmodel van Spotify stuk? Nee, zegt Spotify zelf: "We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht."
4 uitdagingen voor de nieuwe Senseo
Drie jaar werkten DE en Philips aan de Senseo Sarista voor ie dit jaar in de winkel kwam. Dit zijn de 4 uitdagingen voor het nieuwe koffiezetapparaat.
Klik door voor de verhalen uit september
# September
De groei van WeTransfer: nu ook opslag
Het Nederlandse WeTransfer groeit fenomenaal. Miljoenen gebruikers delen grote bestanden en nu biedt het bedrijf ook opslag aan. Oprichter Nalden is trots.
De Nederlander die Opel moet redden
Topman Alfred Rieck verliet dit jaar Volkswagen voor Opel. Waarom verruilde hij het beste jongetje van de klas, voor een automerk dat zijn glans behoorlijk is verloren in het afgelopen decennium?
De dreiging van Huawei: wen er maar aan
Huawei: wereldwijd #1 in telecomapparatuur. Hoe ‘het grootste bedrijf waar u nog nooit van gehoord heeft’ dat flikte.
# Augustus
De winst van Umicore
Grondstoffenbedrijf Umicore zette in 2008 de klok volledig op groen. Het leverde een recordomzet op van bijna 15 miljard (!). Wat is de sleutel voor succes?
Wat als Amazon naar Nederland komt?
Hoe kunnen Nederlandse bedrijven zich voorbereiden op de komst van Amazon.com? Tips van Raymond Spanjar, hoogleraar Cor Molenaar en anderen.
Hoe Asics voor zoveel goud zorgt
Geen sportmerk was deze zomer zoveel op tv als Asics. Wat is het geheim van deze 63 jaar oude Japanse schoenmaker?
# Juli
De comeback van Harley-Davidson
Harley-Davidson kreeg begin deze eeuw harde klappen, maar heeft de weg naar boven weer ingezet. Hoe? De visie van ceo Keith Wandell.
Nederlandse maakindustrie springlevend
Wat nou, geen maakindustrie? De Nederlandse sector is de ronkende motor achter onze export. Tijd voor rehabilitatie!
Innovatie volgens Yahoo-topvrouw Marissa Mayer
Topvrouw Marissa Mayer, tot voor kort Google-medewerker, nu Yahoo-ceo, weet de boel in haar eerste jaar aardig in beweging te krijgen. Hoe? Haar 9 innovatie-tips.
Klik door voor de verhalen uit juni
# Juni
CSM: revolutie uit armoede
Een radicale, maar noodgedwongen ommezwaai. Zo kun je de revolutie noemen die CSM na twee kwakkeljaren uitroept.
Connexxion breekt online taximarkt open
Connexxion hoopt met Cabster het trucje van totaalaanbieders als Booking.com en Amazon.com te herhalen. Marketing is cruciaal.
Het gelijk van Hommen
Weinig kopstukken in het Nederlandse bedrijfsleven plegen zich zo diplomatiek uit te drukken als Jan Hommen, de hoogste baas van ING. Toch raakte hij dit jaar behoorlijk gefrustreerd.
# Mei
Vente-privee razendsnel van 0 naar 1 miljard
Met restpartijen kleding van A-merken bouwde het Franse Vente-privee.com in rap tempo een miljardenbedrijf op. Dé succesfactor? Een besloten gemeenschap, alleen voor leden, en juist daarom zo begeerlijk.
DSM investeert wél in R&D
Goed nieuws: DSM steekt de komende jaren 100 miljoen in maar liefst drie nieuwe R&D-vestigingen in Delft en Sittard-Geleen. En dat terwijl grote Nederlandse bedrijven steeds meer in buitenlandse R&D lijken te investeren.
Geef Schiphol de ruimte
We moeten zuinig zijn op Schiphol. In weerwil van de economische crisis groeit de luchthaven als nooit tevoren. Extra stimulans? Koop KLM maar weer los.
# April
Basel 3 kost Friesland Bank zelfstandigheid
De nieuwe Basel 3 regelgeving heeft een eerste Nederlands slachtoffer gemaakt. Friesland Bank gaat op in Rabobank en verliest daarmee zijn zelfstandigheid.
Hans Wijers werd nooit een BMW
AkzoNobel-topman Hans Wijers zwaaide dit jaar af. Alle lof voor de iconische vakman; de ceo die zijn bedrijf in het juiste strategische keurslijf paste. Toch mist er iets. Het icoon is niet compleet.
Waarom Facebook 1 miljard voor Instagram betaalt
Waarom zelf een app ontwikkelen als je die ook kunt kopen? Facebook betaalt wel de hoofdprijs voor Instagram: 1 miljard dollar. En dat voor een start-up zonder een cent omzet.
Klik door voor de verhalen uit maart
# Maart
Hak-topman vertrekt
Bestuursvoorzitter Michiel van Ginkel vertrekt deze zomer na bijna zeven jaar bij Hak. Hij laat een kleinere, maar innovatievere onderneming achter. Zijn laatste wapenfeit: de 1-2-open deksel.
Apple's dubbele cashprobleem
Apple ploegt 45 miljard dollar terug naar zijn aandeelhouders. Niet genoeg om Apple´s geldstapel te verkleinen, maar meer zit er niet in.
Moord op de tv-sector
Televisiekijken wordt nooit meer hetzelfde. Nu ook internetgrootmachten de jacht op de kijker hebben geopend, wordt de televisiemarkt binnenkort volledig op zijn kop gezet.
# Februari
Slachtpartij in de lucht, Ryanair kan niet stuk
Ryanair verhoogt zijn winstverwachting en breidt uit. Het is niet de enige budgetvlieger die floreert, terwijl handenvol Europese luchtvaartmaatschappijen op omvallen staan. De crisis zorgt voor een grote opruiming die te lang is uitgebleven.
De verbouwing van Wereldhave
Na een voorzichtige start is bestuursvoorzitter Hans Pars bezig met een flinke verbouwing bij Wereldhave. Met een focus op winkelcentra in West-Europa breekt hij met het verleden onder ‘mister Wereldhave’ Gijs Verweij.
Waarom de Corolla de best verkochte auto ooit is
Cool is hij nooit geweest, een klassieker zal hij nimmer worden. En juist dat maakt de Toyota Corolla tot de bestverkochte auto aller tijden. Wat kunnen concurrenten van Toyota leren?
# Januari
Kodak bleef te lang in het verleden hangen
Iedereen die voor het digitale tijdperk met vakantie ging, herinnert het zich nog: de frustratie als een fotorolletje op was. Nadat de rolletjes verdwenen, is maker Kodak, nu ook bankroet.
Helianthos als de Nederlandse Solyndra
Het einde van zonnecelbedrijf Helianthos doet flink wat stof opwaaien. Duur verworven Nederlandse kennis zou voor een appel en een ei worden overgedaan aan Oman. Waarom stelt niemand de vraag of deze case niet aantoont dat het geen zin heeft om grote sommen overheidsgeld in te zetten op een enkele technologie?
C&A, na 170 jaar in de mode
Echt hip zal Nederlands grootste kledingzaak waarschijnlijk nooit worden. Maar C&A draaide in haar 170-jarige historie nooit meer omzet. Wat is het geheim?