Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is het bureau… dit is de man/vrouw

Reclamemakers hebben een losbandig imago, accountants houden van orde & netheid. Iedereen kent de clichés, maar kloppen ze ook? MT ging langs op de werkplek: ’Dit is geen puinhoop, maar een alternatieve ordening.’

 

Mick de Valk (40) is directeur-eigenaar van Asecom (SAP Partner). Hij golft in zijn vrije tijd of voetbalt met de zoons.

De stapeltjesmaker

“De sigaren heb ik nodig om na te denken. Ze liggen links op de creatieve kant van het bureau. Ik werk van links naar rechts. Hoe rechtster iets komt te liggen, hoe belangrijker het is. Ik maak stapeltjes. Er ligt een stapeltje declaraties, verkoopinformatie en een stapeltje prullaria. Voor mij is het soms een verrassing wat er in een stapeltje zit. Het bakje is de zwakke schakel in het hele systeem. Dat moet eigenlijk weg. Hee, ligt daar een kussentje achter de computer? Dat was ik vergeten.”

Diana Derval (35) is directeur van DervalResearch en professor marketing bij de Universiteit van Wales en het Robert Kennedy College in Zürich. Speelt in haar vrije tijd basgitaar.

Georganiseerde troep

“De slakken komen toch wel op de foto? Die heeft mijn vriend gemaakt, ze maken me rustig. Mijn bureau moet niet netjes zijn, dat belemmert mijn creativiteit. Het is een georganiseerde troep. Ik weet waar ik dingen kan vinden. Soms ook niet, trouwens. Ik heb een internationaal bedrijf en werk vooral multimediaal. Vandaar de twee laptops en de smartphone. Er moet een plant op mijn bureau. Cactussen blijven leven, ook al geef je ze geen water. Die kaarten met ’respect my autorithy’ wilde ik voor de grap naar mijn team sturen. Maar ik weet niet zeker of dat een goed idee is.”

Gerard van Dieren (34) is directeur-eigenaar van 3Namiek. Daarvoor werkte hij o.m. bij het Leger Des Heils. Als hij vrij is rijdt hij graag motor.

Strikt vertrouwelijk

“Ik moet gezond doen, daarom mik ik ’s morgens altijd appeltjes in mijn tas. Maar ik eet ze vervolgens niet op. Hier ligt een stapel die ik nog moet lezen. Als dat niet lukt, gooi ik het op een andere stapel. Met de kerst doe ik dat dan weer in een archiefje. Wacht even, hier ligt iets waar ’strikt vertrouwelijk’ op staat. Hm, had ik drie weken geleden al moeten tekenen. Dat briefje op de computer met ’Eelke needs you’? Doen ze altijd. Zodra ik weg ben beginnen ze briefjes op mijn computer te plakken met mensen die me nodig hebben. Ik ga hem zo bellen.”

Caroline van de Wiel (54) is Commandant Brandweer van Amsterdam-Amstelland.In haar vrije tijd houdt ze van duiken.

Schoon & opgeruimd

“Ik ben van nature ordelijk. Aan het einde van de dag laat ik alles door mijn handen gaan, zodat de volgende dag mijn bureau weer schoon is en opgeruimd. Iedere dag krijg ik een uitdraai met de agenda. Wat sowieso op mijn bureau staat: een karaf water met een glas van Waterleiding. Aan dat glas ben ik gehecht, ik was het ‘s avonds zelf af. Er ligt nog een stapeltje wat ik straks moet lezen als mijn chauffeur me komt halen. De klok op mijn bureau is onmisbaar: ik ben een mens van de tijd. Het plantje heb ik van een uitzendkracht gekregen. Lief hé.”

Lodewijk Dros (43) werkt als chef van het katern Religie & Filosofie van Trouw. Daarvoor was hij dominee. Hij studeerde Theologie en godsdienstsociologie in Amsterdam en Nijmegen.

Jezus als gezelschap

"Dit bureau is geen puinhoop, maar een alternatieve ordening. Zo is het ook met mijn werk. Peuren van nieuws is niet anders dan orde scheppen uit chaos. Het Jezusbeeld is neergeplant door een collega. Ik vind hem wel aardig gezelschap. Links ligt een stapel boeken die ik nog moet recenseren of ga laten recenseren. Het stapeltje naast mijn bureau zijn artikelideeën. In theorie neem ik deze stapel om de twee weken door om te kijken of ik er iets mee kan. In de praktijk is dat om de twee maanden. Het zijn als het ware chronisch actuele ideeën."  

Gijs Bodenstaff (32, commercieel directeur van www.stageplaza.nl. Als hij vrij is speelt hij hockey en leest hij E-marketingboeken.

Twee administraties

“Ik zit bewust als directeur tussen mijn mensen, want ik geloof in drempelloos en transparant management. Mijn werknemers inspireren me, je krijgt kruisbestuiving. Dit bedrijf is volledig mobiel, iedereen kan overal neerstrijken. Mijn bureau zit in mijn telefoon en computer. Ik heb nog wel een extra agenda, want ik hou er twee administraties op na, voor noodgevallen, als een computer crasht. Opkomende ideeën noteer ik in mijn zwarte aantekeningenboek. Ik werk veel vanuit de auto. De headset is daarom onmisbaar, ik doe graag meerdere dingen tegelijk.”

Erik Pas (37) werkt bij K.A.A.S. als creatief directeur. Zijn vrije besteedt hij aan surfen en alles op en met de boerderij.

Rook en chaos

“In de reclamewereld rook je en ben je chaotisch. Ik voldoe aan dat beeld. Ik rook anderhalf pakje per dag en ik pak dingen, die ik niet meer opberg. Pas heeft een stagiair mijn kamer opgeruimd. Heel prettig. De schoenen op mijn bureau heb ik in België gekocht, maar ze blijken te klein. Ik probeer ze nu al weken aan collega’s te slijten. En verder liggen hier schetsen met ideeën die we nog uit moeten werken voor klanten. Plus een woordenboek dat we nodig hadden omdat we een naam moesten verzinnen voor een bureau."

Rosemary Amato (35) werkt bij: Deloitte Accountants als directeur risicomanagement en kennismanagement.

Alles elektronisch

“Met een beetje geluk heb ik de tijd om nog een boek te pakken van de stapel naast de computer, voor achtergrondkennis. Mijn pc is de basis van mijn werkplek. Ik heb een laptop en een desktop met een extra groot scherm voor mijn ogen. De meeste dingen die ik doe zijn elektronisch, vandaar dat er weinig papier ligt. Dat stapeltje links is allemaal blank papier. Heb ik verzameld van congressen. Ik bewaar heel veel spulletjes van de congressen, dat helpt als reminder van wat ik daar deed en leerde.”

Edwin Koot (40) werkt bij: Nassau Verzekeringen als Marketing- en salesmanager. Hij is in zijn vrije tijd bezig met voetbal en lezen.

Behoefte aan structuur

“Ik ben een gestructureerd mannetje. Ik moet heel veel balletjes in de lucht houden, daarom heb ik graag alles op orde. Meuk doe ik in de kasten. Hoe dichter papieren bij de computer liggen, hoe urgenter ze zijn. Ik merk dat er steeds minder structuur komt naarmate je het drukker krijgt, terwijl je dan juíst structuur nodig hebt. Daarom creëer ik aan het einde van de dag tijd om orde te scheppen op mijn bureau. Dat geeft me rust."

Hijke Maes (39) werkt bij: Atos Origin als contractmanager. Ze studeerde biologie in Wageningen en deed de postdoc lerarenopleiding.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lekker thuis

“De mogelijkheid om thuis te werken, vind ik een voordeel van Atos. Thuis werk ik harder dan op kantoor. Daar praat ik meer. Ik ga naar kantoor om feeling met het bedrijf te houden en voor de sociale contacten. Mijn bureau is hier wel rommeliger dan daar, maar ook persoonlijker. Op kantoor is mijn bureau kil. Ik heb een financiële functie, dus veel ’snelle’ gegevens zitten in mijn laptop. Maar ik schrijf ook veel in mijn aantekeningenschrift. O ja, die cd’s van Madonna. Ik wilde ze ooit opzetten als achtergrondmuziekje, maar in de praktijk kan ik me dan echt niet concentreren.”