Iedere keer als Heineken denkt dat de Aziatische buit binnen is, slaat miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi terug. Wie is hij?
De Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi strijdt met Heineken om de controle over Asia Pacific Breweries (ABP), de brouwer van Tiger Beer, het populairste biertje van Thailand. Zijn meest recente actie? Een bod op 7,3% van de aandelen in ABP, die nu nog in bezit zijn van Fraser & Neave.
Klusje voor de schoonzoon
Dat bod deed hij niet zelf trouwens, het komt van Kindest Place, een bedrijf van zijn schoonzoon dat al een belang van 8,6% in ABP heeft. Fraser & Neave had eerder juist een overeenkomst gesloten met Heineken, tegen 50 dollar per aandeel. Met andere woorden: dit was niet helemaal de bedoeling. Wie is Charoen Sirivadhanabhakdi (laten we hem vanaf nu Charoen S. noemen, ok?), de man die Heineken zo dwars zit?
De één na rijkste
De 68 jaar oude Charoen S. is volgens Forbes de op één na rijkste man van Thailand. Hij begon als leverancier aan stokers, daarna ging hij zelf in whisky met de merken Mekhong en Hong Thong en bouwde zo langzaam maar zeker een imperium op. Dat imperium komt tegenwoordig samen in de holding TCC Group, waar verschillende bedrijven onder vallen, en waarmee Charoen S. belangen in uiteenlopende bedrijven heeft opgebouwd. Dat deed hij trouwens samen met zijn vrouw, Khunying Wanna Sirivadhanabhakdi, die letterlijk naast hem staat (zie foto, zoals te zien op de website van TCC Group) bij het bedrijf als vice-directeur.
Thai Beverage
De Thaise zakenman verdient tegenwoordig niet alleen geld aan alcohol, maar ook aan uiteenlopende zaken als suiker, verpakkingen, winkelcentra, financiële dienstverlening, hotels en distributie. Hij bezit bijvoorbeeld sinds begin jaren negentig Hotel Plaza Athenee in New York en hij heeft ook een vinger in de pap bij brouwerij Thai Beverage (bekend van het biertje Chang), waarmee hij de plaatselijke bottelaar van PepsiCo kocht om weer verder uit te kunnen breiden in frisdranken. Zijn eerste stappen in bier zette hij trouwens met een Europees merk: in 1993 ging hij een overeenkomst aan met Carlsberg voor productie en distributie in Thailand.
Genoegdoening
Datzelfde Carlsberg merkte eerder deze eeuw hoe hard Charoen S. kan zijn, de twee partijen vochten een behoorlijk heftige bierstrijd uit. Charoen S. vond het niet fijn dat Carlsberg de joint venture stop zette, en kreeg in 2005 genoegdoening (en 120 miljoen dollar schadevergoeding). Heineken is dus niet de eerste internationale bierbrouwer die te maken krijgt met de Thaise vechtkwaliteiten van Charoen S.
Shirtsponsor Everton
Volgens de WSJ begon Charoen S. op elfjarige leeftijd met werken en werd hij lokaal wereldberoemd door Chang tegen een lage prijs en met hulp van een agressieve marketingcampagne in de Thaise markt te zetten. Het biertje figureert al een aantal jaar in Europa als shirtsponsor van voetbalclub Everton. Nog meer voetbal? Vooruit: in 2004 heeft Charoen S. geprobeerd Liverpool te kopen.
Harde onderhandelaar
In 2005 gaf Charoen S. een zeldzaam interview aan het tijdschrift Forbes, al zegt hij uiteindelijk weinig in het artikel. Daarin staat wel dat de Thaise zakenman al op zijn negende geld verdiende met een soort straatloterij. Daarnaast wordt een beeld geschetst van een agressief opererende Charoen S.. Zo bemachtigde hij in de jaren tachtig met harde onderhandelingen de rechten om alcohol te produceren in Thailand – iets wat tot de jaren tachtig enkel door de staat werd gedaan.
Zo vader, zo zoon?
Ondertussen is hij door de jaren heen ook nog eens vader geworden van vijf kinderen. Grote kans dat één van die kinderen in de toekomst zijn imperium zal overnemen. Zo schrijft de Economic Times uit India dat derde zoon Thapana, die in 2008 directeur werd bij Thai Beverage, zijn handtekening zette onder een eerder bod op Fraser & Neave en ABP. Een ingewijde vertelt: “Deze zet komt vanuit zijn zoon, alhoewel de knopen uiteindelijk nog steeds door de vader worden doorgehakt “. Met andere woorden: van die Charoen S. is bierbrouwer Heineken nog lang niet af.
Foto via Forbes.