Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze drie ondernemers redden hun groeibedrijf met een COL-lening

Eind vorige maand kwam de overheid met de COL-regeling, een noodkrediet voor groei-ondernemers die geraakt worden door de coronacrisis. Drie van hen vertellen over de impact van de crisis, en waarom zij noodsteun aanvroegen.

De gevolgen van de coronacrisis worden ietwat verzacht door reddingsboeien die de overheid uitwerpt naar ondernemers die kopje onder dreigen te gaan. Een van die steunmaatregelen is de Corona-OverbruggingsLening (COL), een noodkrediet voor startups en andere groei-ondernemers met een financieringsbehoefte tot 2 miljoen euro.

De nood is hoog, bleek woensdag uit nieuwe cijfers van InnovationQuarter, de regionale investeringsmaatschappij (ROM) die de regeling samen met andere ROM’s uitvoert. In de twee weken na het openstellen van de regeling dienden bijna 1.300 ondernemers voor 462 miljoen euro aan aanvragen in, veel meer dan de 100 miljoen euro die de overheid tot nu toe beschikbaar stelde. 

Wie zijn de geluksvogels die de regeling al hebben geclaimd? Drie COL-ondernemers delen hun verhaal.   

Suzanne Berghuis | Uxem Flexible Foams

Suzanne Berghuis nam tien jaar geleden van haar vader de leiding over van Uxem, een bedrijf dat zich specialiseert in innovatieve schuimoplossingen voor bijvoorbeeld cv-ketels en warmtewisselaars voor koffieapparaten.

Het bedrijf uit Lelystad (28 medewerkers) merkte in maart meteen dat de handrem erop ging bij klanten. Berghuis: ‘Je ziet aan alle kanten omzet wegvallen, maar ondertussen zit je met hoge kosten omdat je als innovatief bedrijf moet doorinvesteren. Er zijn veel schuimbedrijven in de wereld, dus hoe overleef je dan als kleintje? Dan moet je je onderscheiden in nichemarkten en klanten helpen met maatwerkoplossingen.’ Een voorbeeld van een innovatief Uxem-product waarvoor de nodige investeringen nodig zijn is Eco Foam, een schuimsoort die zonder schadelijke gassen wordt geproduceerd en die voor de helft uit natuurlijke ingrediënten bestaat.

Sommige medewerkers van Uxem raakten door de coronamaatregelen een beetje in paniek, vertelt Berghuis, want thuiswerken is lastig in een maakbedrijf. ‘Dus we hebben meteen alles omgegooid om alsnog veilig te kunnen werken. We zijn innovatief, dus ook dit soort dingen kunnen we snel uit de grond stampen. Maar door RIVM-richtlijnen vielen al snel een paar medewerkers uit, wat een klap is voor een relatief klein bedrijf.’


Uxem-eigenaar Suzanne Berghuis (tweede van rechts) | Foto: Fotostudio Wierd

Berghuis besloot een beroep te doen op de COL-regeling, want ‘voor gangbare leningen zijn de voorwaarden niet gunstig, als je er überhaupt al een krijgt’. ‘We hadden het vertrouwen dat we het bedrijf toekomstbestendig konden maken, maar de benodigde investeringen waren zo snel nodig, dat voorfinancieren lastig was. De COL-regeling trekt ons er net doorheen. Het is een kwestie van investeren om te overleven. ‘

‘Zo’n regeling werkt alleen omdat het op precies het goede moment helpt. Je krijgt snel geld, waardoor je snel je bedrijf kan redden. Het is net het steuntje in de rug waardoor je bijvoorbeeld je vakantiegeld kan uitbetalen. Sommige mensen vroegen mij of ik wel met de buitenwereld zou moeten delen dat we noodsteun hadden aangevraagd. Maar ik schaam me daar niet voor, je moet zoiets juist delen met anderen. Moeten we allemaal maar doen alsof het goed gaat? Als je wat jonger bent ga je daar makkelijker mee om, denk ik.’ 

‘We verwachten dat de markt over een paar maanden mooi zal bijtrekken. Ook omdat we ons nu richten op coronabestendige markten, zoals die voor ventilatie, waar waarschijnlijk zowel zakelijk als privé in zal blijven worden geïnvesteerd. De verwachting is dat we aan het einde van dit jaar weer op het oude niveau zitten. We verwachten nog groei, maar die zal wel kleiner zijn dan verwacht. We hebben het voordeel dat we in veel branches leveren. In deze periode zie je dat dat loont.’  

Yannick Kampschoer | Nibblr

Yannick Kampschoer en Luca Dinh waren met hun social dining-app Nibblr in vergevorderde gesprekken met een investeerder, toen de coronacrisis roet in het eten gooide: werden via Nibblr eerst nog zo’n 200 diners per maand georganiseerd, dat aantal liep vanaf halverwege maart rap terug naar nul.  

‘Je gaat meteen in een strategische modus, om te kijken hoe je kan bijsturen’, zegt Kampschoer. ‘Er komen veel vragen op. Wat gaat onze rol zijn de komende tijd? Hoe zal de samenleving er überhaupt uitzien?’ De Utrechtse startup had ook een aantal B2B-leads, zoals bedrijven met veel buitenlandse medewerkers, die via een social dining-app snel andere mensen kunnen leren kennen.

‘We zaten al in het dealmaking-proces van een grote investering. Dat gaat op basis van rendement en risico, waar weer een waardering uit volgt. Maar het risico veranderde ineens en daarmee ging het hele proces ineens een paar stappen achteruit. De investeerder is dankzij de COL-regeling weer vol aangehaakt.’


Nibblr-oprichters Yannick Kampschoer en Luca Dinh | Foto: Nibblr

Een voordeel bij het aanvragen van de noodsteun was dat Nibblr door de investering al veel zaken op orde had, waardoor de aanvraag maar twee uur in beslag nam. ‘Maar ik ken mensen die er zeven uur over hebben gedaan’, zegt Kampschroer over andere startup-ondernemers. ‘We zijn gelukkig net in een fase waarin al dit soort dingen goed op orde zijn.’ 

Kampschoer en Dinh hadden al voor de COL-aanvraag een paar noodscenario’s bedacht. Zoals een verzoek aan de aandeelhouders om maandelijks een bedrag bij te storten. En er werd een converteerbare lening gecreëerd die met een interne crowdfunding zou worden uitgezet, ‘daarvoor was al een flink bedrag toegezegd’.

Nibblr maakte, mede dankzij de COL-regeling een ‘coronapivot’, zoals Kampschoer het noemt. In plaats van samen te eten kunnen klanten vanaf 1 juni maaltijden bij elkaar afhalen. ‘Je hebt wel een beetje het rijk alleen nu, want we zijn een van de weinige bedrijven die wel echt goed door kunnen gaan met de propositie. De vraag naar sociaal contact is alleen maar toegenomen, maar aanbod is er bijna niet. Ook het rendement op je investering in online marketing is nu hoger. Normaal concurreer je op Facebook met 10.000 bedrijven om tien seconden aandacht, nu bij wijze van spreken met nog maar 100.’    

De cruciale vraag voor de startup is wanneer mensen weer samen kunnen eten. ‘Voor een platform moet je continuïteit hebben en momentum opbouwen. We richten ons nu op een propositie waarmee we mensen alsnog kunnen aantrekken. Op het moment dat samen eten weer mag, nemen we al die mensen weer mee naar ons kernproduct.’  

Peter Liesting | Datlinq

Net als Nibblr was Datlinq net bezig met een investeringsronde (voor een Europese uitrol), toen de coronacrisis uitbrak. Datlinq maakt profielen van bars en restaurants, waarmee fabrikanten en toeleveranciers zoals Unilever, Coca-Cola en Heineken hun markt kunnen verkennen. ‘We zitten ook aan de horecakant en dat ligt op zijn gat’, zegt eigenaar Peter Liesting. Potentiële klanten van Datlinq wachten daardoor met het afnemen van de diensten van het Rotterdamse bedrijf.

Liesting: ‘Op een gegeven moment droogt de cashflow op, ook omdat we al investeringen hadden gedaan voor de groei. Toch wil je door. Je moet op een andere manier je markt benaderen, net zoals restaurants anders moeten denken. Het gevolg is dat je niet vol door kan zoals het was, maar je bestaande klanten moet helpen.’ Als corona-pivot brengt Datlinq nu ook in kaart welke restaurants zijn overgestapt op bezorgen. 


Datlinq-eigenaar Peter Liesting | Foto: Datlinq

Het bedrijf deed een beroep op de COL, waarbij Liesting merkte dat er een aantal ‘pittige vragen’ tussen zaten. ‘Je moet zo compleet mogelijk zijn. Ze zijn echt kritisch op de beoordelingen en willen weten of het een levensvatbaar verhaal is. Het voordeel is dat we dat al voorbereid hadden, waardoor we alle vragen goed konden beantwoorden. Zoals hoeveel kapitaal we nodig hadden, en wat onze cash-prognose is. Daardoor was het binnen paar dagen geregeld.’ Om de coronacrisis te overbruggen, steken Liesting en de andere aandeelhouders ook geld in het bedrijf.

‘Ik ben blij dat de COL-regeling er is, want je wil ook bouwen aan je toekomst. De NOW-regeling is voor nu ook hartstikke goed, maar wij moeten zorgen dat de groei die we voor ogen hebben niet stagneert.’ 

De 45 medewerkers van Datlinq zijn hoofdzakelijk software-experts. ‘De mensen met wie je nu ontwikkelt, wil je natuurlijk aan boord houden. Dit geeft ons de rust om door te bouwen en groeien, in de richting die we gepland hadden. Ontslagen stonden nog niet op de planning, maar je wil niet dat goede mensen weggaan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We zijn nu weer vol bezig om de eerder geplande investeringsronde voor elkaar te krijgen. Afhankelijk van hoe corona zich ontwikkelt, hopen we dat voor het einde van dit jaar af te ronden. Zo kunnen we aan de slag met het opbouwen van een database voor Europa, met een sales- en marketingplan en nieuwe vestigingen in het buitenland.’ Datlinq opende al kantoren in België en Frankrijk, dus Liesting weet hoe kostbaar zulke groeiplannen zijn. ‘Dan heb je het wel over een paar miljoen euro.’

Bovenste foto: Hayley Maxwell | Unsplash