Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze bedrijven tonen leiderschap door hun stakeholders te steunen in crisistijd

Kijk goed om je heen, want nu bewijzen bedrijven of ze het lef hebben om leiderschap te tonen met purpose. Hoe Unilever, Randstad en Swinkels Family Brewers hun stakeholders helpen.

Unilever stakeholders
Foto: Unilever

We zullen geen einde van een tijdperk uitroepen, en of de wereld na de pandemie echt socialer, duurzamer of mindfuller zal zijn: we zullen zien. Maar dat de coronacrisis de bokken van de schapen scheidt als het om purpose, verantwoord leiderschap en zorg voor alle stakeholders gaat, is inmiddels wel duidelijk.

Laat je inspireren door deze mooie voorbeelden en denk daarna wat jouw bedrijf kan doen om je leveranciers, klanten, werknemers en alle andere stakeholders erdoorheen te slepen. 

#1. Unilever: 500 miljoen voor afnemers en leveranciers

Ere wie ere toekomt: Alan Jope voegt de daad bij alle woorden over purpose. Zijn concern trekt 500 miljoen euro uit om afnemers en leveranciers te helpen. Kleine en middelgrote leveranciers krijgen zo snel mogelijk betaald, kleinschalige winkeliers krijgen meer krediet. Verder trekt het 100 miljoen uit voor de strijd tegen de coronapandemie, onder meer via de donatie van 50 miljoen aan zeep en handgel.

#2. Randstad: niemand ontslagen

Waar werknemers nu behoefte aan hebben: inkomenszekerheid. Randstad snapt hoe goed werkgeverschap werkt en betaalt al zijn flexkrachten door tot eind mei. Alleen een zwartkijker zal aantekenen dat dit gebaar deels op kosten van de overheid wordt gemaakt: voor 60.000 man meldt het zich bij het noodloket van de NOW.

#3. Sainsbury’s: supermarkt steunt leveranciers

De Britse supermarkt Sainsbury’s gaat zijn 1500 kleinere leveranciers direct uitbetalen en stelt mogelijkheden voor financiering beschikbaar. Het gaat om bedrijven die voor minder dan een ton in ponden per jaar afzetten bij de keten. 250 huurders en franchisenemers mogen hun huur maandelijks achteraf betalen, in plaats van een kwartaal vooruit.

#4. Danone VS: salarisverhoging

Dat zal niet iedereen weten: Danone North America is een B-Corp, waarmee het voldoet aan behoorlijk hoge eisen aan de balans tussen purpose en profit. Het geeft zijn productiemedewerkers een tijdelijke salarisverhoging, (on-Amerikaans) betaald verlof als ze in quarantaine moeten en extra kinderopvangbudget. 

#5. Swinkels Family Brewers: bier van caféhouders wordt alcohol

Het verantwoordelijke mes van Swinkels Family Brewers – voorheen Bavaria – snijdt aan vele kanten. Het geeft de café’s die het belevert niet alleen uitstel van betaling, het verlost de kroegbazen ook van het bier dat ligt te bederven. En daarvoor weet het ook nog een circulaire toepassing te bedenken: de brouwer maakt er handenalcohol van voor zorginstellingen. Swinkels krijgt inmiddels hulp van andere ondernemers. Een transportbedrijf brengt de handalcohol naar de zorginstellingen. Een ander bedrijf vult de handalcohol af in jerrycans.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6. BAM: top levert in

Marriott-baas Arne Sorenson krijgt geen loonstrookjes meer de rest van het jaar. Fiat Chryslers CEO John Elkann leeft in 2020 helemaal zonder salaris. Leiders van Amerikaanse en Britse bedrijven leverden al een deel van hun beloning in, maar in Nederland loopt het nog niet storm. BAM maakte bekend dat het bestuur en de raad van commissarissen de eigen beloning tijdens de coronapandemie met 20 procent zal korten. Ook winkelketen Action doet aan loonmatiging, laat het bedrijf weten: het zeskoppige bestuur levert gemiddeld 35 procent salaris in en ziet dit jaar af van hun bonus. 

#7. Arcadis: schrapt dividend en aandeleninkoop

Met deze maak je niet al je stakeholders even gelukkig, maar het lijkt verstandig en Arcadis was er in Nederland het eerst mee: de advies- en ingenieursonderneming kondigde aan geen dividend uit te keren en te stoppen met zijn aandeleninkoopprogramma. Dat levert 90 miljoen op voor de kas, wat hard nodig kan blijken om overeind te blijven. Inmiddels kreeg Arcadis navolging, uit de financiële wereld mede op aandringen van DNB en de ECB: ING, ABN Amro, Rabobank, NN, ASR en Aegon. Met goed fatsoen kun je als groot bedrijf je aandeelhouders geen boter meer bij de vis geven.