Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden.
Hoe creëer je nieuwe business binnen een corporate omgeving? In hun nieuwe boek over het zogeheten 'corporate venturing' beschrijven Corina Kuiper en Fred van Ommen hoe grote bedrijven nieuwe initiatieven binnen en buiten het eigen bedrijf het beste kunnen begeleiden in hun reis naar volwassenheid.
Ouders, opa's en oma's, baby’s en pubers
De auteurs zien 'corporate venturing' als lid van de innovatiefamilie van het bedrijf, waarbij baby’s en pubers de nieuwe startende initiatieven zijn en de ouders en grootouders de gevestigde business vertegenwoordigen. Deze baby’s en pubers kunnen uit eigen gelederen voortkomen of van buiten ‘geadopteerd’ worden. De uitdaging is om de kinderen voldoende te beschermen, maar ze tegelijkertijd ook de vrijheid te geven om te experimenteren en van hun fouten te laten leren. Het managen van deze generatiekloof is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Om dit te illustreren neemt het boek de lezer mee achter de schermen van 15 grote bedrijven die ieder voor zich in staat zijn geweest om corporate venturing succesvol toe te passen.
Vijf van deze ‘innovatiefamilies’ kort uitgelicht.
(Openingsbeeld via BCG)