Het zijn geen makkelijke tijden, maar sommige bedrijven laten zich niet uit het veld slaan. Deze Nederlandse merken scoren wereldwijd.
In 2013 steeg de waarde van het merk 'Nederland' met 14 procent, van 872 naar 995 miljard dollar. Het jaar ervoor hadden we al een stijging van 9 procent, wat ons in 2013 een 13de plaats oplevert in de Nation Brands 2013 van Brand Finance. Als klein kikkerlandje doen we het dus nog steeds heel goed. Dat geldt ook voor een aantal Nederlandse ondernemers. Ze zorgen niet voor een miljardenbusiness, zoals Facebook en Google, maar de 300ste winkel van je keten openen in New York is natuurlijk ook niet mis.
Deze drie Nederlandse merken laten in elk geval zien dat 'we' nog steeds in staat zijn wereldmarkten te veroveren:
#1. G-Star: de jeans van de 21e eeuw
In 1989 richt Jos van Tilburg in Amsterdam jeanslabel Gap-Star op. Door te veel gelijkenis met het merk GAP wordt dit kort daarna veranderd in: G-Star.
Geïnspireerd door de oneindige mogelijkheden van denim bouwt Van Tilburg in de jaren die volgen aan een gigantisch bedrijf. Inmiddels is het merk actief in meer dan 60 landen en vind je in ruim 6.500 winkels wereldwijd de producten van G-Star. Het merk neemt nadrukkelijk afstand van de traditionele toepassingen van denim.
In hun marketing zul je geen cowboys en stoere verhalen zien uit Amerika, het draait bij hen daarentegen om baanbrekende ontwerpen en innovaties. De filosofie van het merk laat zich vangen in één woord: RAW. G-Star ontwerpt zijn kleding zo dat het zich tijdens het dragen naar het lijf van de eigenaar zet. Elk product van G-Star is daarmee uniek.
Van Tilburg weet duidelijk wat hij wil. Om in het hoge tempo van de fashionindustrie mee te doen, combineert G-Star twee ogenschijnlijk tegengestelde talenten: een ijzeren discipline en doorbrekende creativiteit. Wie ooit de gelegenheid heeft om het nieuwe – door Rem Koolhaas ontworpen – hoofdkantoor in Amsterdam te bezoeken, zal merken dat G-Star een eigen wereld is: alles is RAW, alles is G-Star.
- Lees ook: Hoe G-star een wereldmerk werd
#2. Rituals: geen concessies aan de kwaliteit
In 2000 start Unilever-talent Raymond Cloosterman met zijn bedrijf Rituals. Na een reis van 6 maanden over de wereld zag hij ruimte voor een merk dat van dagelijkse routines kleine rituelen maakt. Zijn missie is om mensen uit de dagelijkse rush te trekken en weer even met aandacht te laten genieten. Zoals men ook in Azië veel rituelen kent.
Kort na de start van het merk gaan Unilever en Cloosterman uit elkaar, omdat Unilever het merk niet in de strategie vindt passen. Cloosterman en zijn mensen houden vol, ook al hebben ze het de eerste jaren zwaar. Maar het geloof in de unieke waarde van het merk blijft. En vanaf 2005 kreeg het merk vleugels. Eind 2013 opende Rituals haar 300ste winkel, nu in The Big Apple.
Rituals introduceerde producten met unieke eigenschappen, waarbij kwaliteit de consessieloze basis is. De principes van het merk worden krachtig doorvertaald naar de winkels, die daardoor een ervaring op zichzelf zijn. De organisatie- en marketingervaring bij Unilever in combinatie met een overtuigde visie maken dat Cloosterman nu 300 winkels heeft. En waarschijnlijk is dat nog maar het begin.
- Lees ook: Rituals, groot geworden met klein geluk
#3. VanMoof: merk met een missie
Taco en Ties Carlier richten in 2009 een nieuw fietsenmerk op: VanMoof. Taco en Ties houden van fietsen. Dat is hun basis. Ze zien dat fietsfabrikanten vooral goede fietsen ontwerpen voor buiten de stad. En consumenten kopen in de stad vooral oude brikkies. Waarom? Door diefstal en vandalisme is het haast zinloos een nieuwe, dure fiets aan te schaffen.
De Carliers zien ook dat er juist in de stad heel veel wordt gefietst. Daarom besluiten ze de beste fiets ter wereld te maken, voor in de stad. En zo ontwerpen ze een fiets die 100% stadsproof is. De verlichting is bij VanMoof weggewerkt in het frame en ook het haast onverwoestbare kettingslot verdwijnt in de stang. Het is een bijzondere designfiets waarbij de kwaliteit leidend is. Want het is de missie van Taco en Ties dat iedereen in de stad moet kunnen fietsen.
Inmiddels rijden er VanMoofs door de straten van Parijs en New York. In zo’n 40 landen wordt het merk verkocht en met de recente introductie van Van Moof Electrified gaat het merk ook voor een positie in de markt voor eBikes.
- Lees ook: Profiel VanMoof
Visie en missie maken het merk
Tot zover drie voorbeelden van Nederlandse merken die de wereld veroveren. Het zijn drie ondernemingen die zich kenmerken door een inspirerende visie en een ambitieuze missie. Jos, Raymond, Taco en Ties begonnen hun bedrijven vooral om iets op te lossen voor anderen. Hun gedrevenheid, en het vasthouden aan de Nederlandse roots, zorgt dat ze doorbreken in vele landen. Met zulke ondernemers en hun merken zal het merk Nederland de komende jaren vast goed blijven scoren.