Misschien maakt u er wel eens gebruik van of staat het op uw wensenlijst: een privéchauffeur. Maar wie is nou die man linksvoor u en wat kan hij allemaal? MT was nieuwsgierig en volgde de training ‘chauffeur voor een dag’.
Even voorstellen: Remco Jager (30) en Arne van der Noll (28), beide werkzaam voor Excellent Chauffeursdiensten (EC). Zij beoordelen onze rijstijl en brengen de kneepjes van het chauffeursvak bij. Remco werkt fulltime bij EC en heeft zijn strepen verdiend als chauffeur voor de directie van auto-importeur Pon, Arne was in zijn studententijd chauffeur en werkt tegenwoordig als oproepkracht.
Altijd alert
De Jager geeft bij het instappen meteen de eerste tip: “Zodra je instapt, gelijk de deuren op slot. Een automatische deurvergrendeling gaat pas in als je meer dan tien kilometer per uur rijdt, in die tijd kan van alles gebeuren.”
Vooruitkijken
Na de eerste meters oefenen we bochtentechniek: de passagier mag bijna niet doorhebben dat je een bocht maakt; snelheid (fors) aanpassen dus. Op naar het drukke centrum van Nijmegen. Op het beruchte Keizer Karelplein krijgen we de opdracht vijf rondjes te rijden zonder één keer te stoppen. Onze score zullen we achterwege laten, maar het toont wel het doel van instructeur de Jager: zo min mogelijk stil staan, waar dan ook, dat is immers een veiligheidsrisico. “Het heeft allemaal met vooruit kijken te maken, bijna alle stoplichten kun je timen.”
De term vooruitkijken heeft voor chauffeurs een bijzondere lading: “Het betekent dat je nooit voor verrassingen mag komen te staan. Als ik een vuilnisbak langs de kant van de weg zie staan, weet ik dat we een vuilniswagen kunnen tegenkomen, daar houd je rekening mee.”, zegt De Jager. “Het belangrijkste is uiteindelijk dat je de klant het gevoel geeft dat je continu in controle bent.”
Snelheid
Snelheid is altijd een thema in het verkeer. Maar hoe gaan chauffeurs om met gehaaste ceo’s? “Normaal gesproken rijden we de maximum snelheid, tenzij de klant anders aangeeft”, zegt Van der Noll. “Meestal zegt zo iemand ‘we hebben haast’, dan weten wij dat we harder mogen rijden en de klant de boetes betaalt. Ik wil alleen niet het risico lopen dat ik mijn rijbewijs kwijtraak.”
Student of prof
Als u dan toe bent aan een chauffeur, kunt u kiezen voor een student of een (in de regel meer) ervaren chauffeur. De vraag naar studenten is momenteel groter: ze zijn goedkoper en maken, als het werk erop zit, meestal een interessant praatje. De doorgewinterde chauffeur zal daarentegen door zijn ervaring minder snel in een moeilijke situatie terecht komen.
Conclusie
Is professioneel chauffeuren dus anders dan uw schoonmoeder naar de supermarkt rijden? Jazeker. Het is net schaken; tien stappen vooruit denken. Alles soepel en haast onmerkbaar uitvoeren. Een MT-redacteur inhuren als chauffeur zouden we u nog niet aanraden. Er was bij ons nog wat ‘ruimte’ voor verbetering.
MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl