Respect afdwingen, aandachtig luisteren en het goede voorbeeld geven. Dat zijn de belangrijkste succesfactoren waardoor u betrokken medewerkers krijgt.
Dit concludeert Best Companies, specialist in werkplekbetrokkenheid, na onderzoek onder 100.000 Britse werknemers naar de beste bedrijven om voor te werken. Meer dan driekwart van de werknemers in de goed beoordeelde bedrijven heeft groot vertrouwen in de leiderschapskwaliteiten van hun baas. In de andere bedrijven is dit slechts 60 procent. De directeur van de minder goed beoordeelde bedrijven geniet slechts het vertrouwen van iets meer dan de helft van de werknemers.
Managers in de beste bedrijven blijken aanzienlijk beter te luisteren naar hun werknemers. Tweederde van deze werknemers heeft echt het gevoel dat hun baas hen hoort en niet alleen maar vertelt wat ze moeten doen. In de overige ondernemingen heeft slechts 39 procent dat gevoel. Slechts een kwart van de werknemers van de goed uit de bus gekomen bedrijven, vindt dat zijn mogelijkheden om te leren en te groeien beperkt zijn; bij de rest is dat vier van de tien.
Zorgwekkend?
Maar liefst 86 procent van de werknemers bij goed beoordeelde bedrijven is er van overtuigd dat hun werkgever zijn best doet hen te helpen. Acht van de tien voelen zich bovendien oprecht gewaardeerd door hun baas. Dit geldt voor slechts 58 procent van de werknemers in de andere bedrijven.
Negen van de tien medewerkers van de beste werkgevers is er trots op voor de betreffende onderneming te werken; in de overige bedrijven geldt dit voor twee derde van de werknemers. In die bedrijven heeft bijna de helft van de werknemers bovendien het gevoel dat het de baas alleen maar om winst maken gaat (in de goed beoordeelde bedrijven is dit ongeveer een derde).
Zijn deze bevindingen zorgwekkend? Toch wel. In bedrijven waar werknemers minder tevreden zijn zegt drie op de tien zelfs morgen nog op te stappen als ze de kans krijgen.
Meer lezen bij Brisk