Mark Cuban
Investeerder Mark Cuban – onder meer bekend van het tv-programma Shark Tank – breekt een lans voor ondernemerschap. In vier jaar tijd zijn nieuwe wereldspelers opgestaan die in deze crisis zijn geboren. We zien ze nog niet, maar ze komen uit een onverwachte hoek. Zet mensen met absurde ideeën daarom niet zomaar aan de kant, het is goed mogelijk dat ze de nieuwe Google of Facebook aan het bouwen zijn.
Huidige ondernemers en leiders moeten volgens Cuban in deze tijd meer dan ooit communiceren met alle stakeholders. ‘Laat al je medewerkers zoveel mogelijk praten met klanten. Je zult de antwoorden immers niet meer vinden waar je ze in het verleden vandaan haalde. Vraag je klanten waar ze nu mee zitten. Leer ook hoe je met nieuwe technologieën zoals spraaksystemen kunt werken, het is tegenwoordig makkelijker om Amazons Alexa-speaker te programmeren dan om een Excel-sheet te automatiseren.’
Zijn advies voor de Amerikaanse overheid: investeer nog meer dan nu in onderzoek naar kunstmatige intelligentie (AI) en robots. ‘Als Amerika in de toekomst nog relevant wil zijn, moeten we een wereldspeler worden in deze markten. Andere landen schieten ons nu links en rechts voorbij, kijk naar Japan of Duitsland. Het is infrastructuur 2.0, alleen bouwen we dit keer geen wegen, maar robots en algoritmes.’
Susan David
De van oorsprong Zuid-Afrikaanse psycholoog, Harvard-professor en bestseller-auteur Susan David deelt haar inzichten over de psychologische effecten van een lockdown en hoe we ook in onzekere tijden wendbaar blijven:
- Accepteer dat stress en teleurstelling bij het leven horen, het is de kostprijs van een betekenisvol leven leiden.
- Erken je emoties, maar laat je keuzes en staat van zijn er niet door bepalen.
- Heb in deze periode meer dan ooit compassie voor jezelf en anderen.
- Zet frustratie om in creativiteit om nieuwe wegen of mogelijkheden voor je bedrijf te ontginnen.
- Houd moed.
Brian Dumaine
Journalist en ondernemer Brian Dumaine is sinds jaar en dag gefascineerd door de groeistrategie van Amazon. Ook dat bedrijf heeft meerdere crisissen meegemaakt en is daar sterker uitgekomen. Hij verwijst naar de dotcom-bubbel toen het aandeel van 107 naar 6 dollar zakte (inmiddels staat het weer boven de 2400 dollar).
Bumaine vertelt dat Jeff Bezos in die periode groeigoeroe Jim Collins, auteur van het boek Good to Great, uitnodigde op het hoofdkantoor in Seattle. Daar legde hij uit dat succes op lange termijn niet komt door middel van één grote overname of één groot idee. Succes komt van het vinden en aanjagen van het vliegwiel van je organisatie. Voor Bezos werd dat zijn klantobsessie: des te meer klanten hij immers kreeg, des te meer bedrijven op Amazon wilden staan. En door de economy of scale zouden zijn kostprijzen dalen.
Tegenwoordig gebruikt Amazon artificial intelligence, machinelearning en big data om het vliegwiel aan te jagen. De systemen van Amazon kunnen nu uit ontelbare databronnen beslissingen maken die voorheen te abstract waren voor mensenhersenen om te kunnen overzien. Hoewel niet iedereen direct toegang heeft tot de onuitputbare datamijn van Amazon, geeft Dumaine wel een aantal tips over de denkwijze van Amazon: heb een obsessieve klantfocus, innoveer en denk lange termijn.
- Kom erachter wat je klant écht wilt hebben.
- Schrijf ideeën gestructureerd op: iedereen die bij Amazon met een idee komt moet zes pagina’s schrijven. Voor een vergadering neemt iedereen een aantal minuten om de ‘six pager’ van de anderen door te lezen.
- Innoveer, maar wed nooit het hele bedrijf op één innovatie. Leer van je fouten: componenten van de mislukte Amazon-telefoon zijn bijvoorbeeld terug te vinden in hun slimme speakers.
- Denk 5 tot 7 jaar vooruit. Om dit te onderstrepen bouwt Bezos een gigantische klok ter waarde van 42 miljoen dollar. De klok geeft enkel de tijd weer in jaren, zo wil hij mensen bewust maken dat de waan van de dag niet de beste beslissingen oplevert.
Jeff Thull
Volgens Jeff Thull, verkoopexpert en auteur van het boek Mastering the Complex Sale, worden de meeste salestrajecten verkeerd aangevlogen. Dikwijls zou men met een oplossing komen, voordat het probleem van een klant goed doorgrond is. Hij verwijst hiermee naar Albert Einstein, die stelde dat hij, bij elk probleem dat hij tegenkwam, 55 minuten over het probleem na te denken en 5 minuten over de oplossing.
Een klant weet bovendien niet altijd dat hij een probleem heeft. Als hij of zij al jaren inefficiënt werkt, maar niet weet dat er een eenvoudige oplossing is, staat deze niet open voor verandering. Accountmanagers zouden zich daarom meer moeten opstellen als een arts: deze stelt immers veel vragen om een diagnose te stellen. Door het stellen van de juiste vragen aan de juiste persoon, schep je een vertrouwensband en zal de klant eerder open staan voor de diagnose: een oplossing voor zijn of haar probleem.
David Gardner
David Gardner en zijn broer zijn de oprichters van de populaire beleggersblog The Motley Fool. Hij raadt iedereen aan in indexfondsen te investeren, dat geeft over 30 jaar genomen 9 – 10 procent rendement per jaar. Wie toch in individuele aandelen wil investeren, raadt hij aan om bedrijven te kopen waar je een band mee hebt. Zijn stock picks voor de komende periode: Amazon, Beyond Meat, Sea limited, Trade Desk en Zoom Video Communications.
Tony Schwartz
Auteur Tony Schwartz gelooft dat je meer gedaan kunt krijgen, door je energiebalans op orde te krijgen. ‘Tijd is eindig, energie kan je steeds weer vernieuwen. Je krijgt meer gedaan in minder tijd.’ Volgen Schwartz heeft de mens vier bronnen van energie:
- Fysieke energie, die door slaap, sporten, voeding en rust wordt bepaald.
- Emotionele energie, te achterhalen door te kijken wanneer je op je best en op zijn minst presteert.
- Mentale energie, de mate waarin je in staat bent om je aandacht vast te houden.
- Purpose, de energie die je krijgt doordat je het gevoel hebt te werken aan een groter doel.
Raj Sisodia
Auteur van The Healing Organisation en Conscious Capital Raj Sisodia raadt iedereen aan een coach te nemen, regelmatig met jezelf het gesprek aan te gaan en groots te dromen. Een KPI voor je eigen leven kan zijn: hoeveel anderen heb jij geraakt met je gedachtes en handelen?