Talking 'bout a revolution? Nee: de pc is niet dood, de afstandsbediening verdwijnt niet en telco's verliezen niet van internet.
Laten we wat meer nuanceren, moet Deloitte gedacht hebben. In TMT Predictions (pdf, in het Engels), het jaarlijkse rapport over de technologiesector, voorspelt het bedrijf flink wat trends, maar ontkracht het net zoveel veronderstellingen. Een overzicht aan de hand van drie stellingen:
#1. De pc is niet dood
De wereldwijde verkopen van desktop computers lagen in het vierde kwartaal van 2012 6,4 procent lager dan hetzelfde kwartaal in 2011, zo meldde onderzoeksbureau IDC recentelijk. Ondertussen nemen de verkopen van smartphones en tablets alleen maar toe. Sommigen beweren daarom – voor de zoveelste keer – dat de pc-markt dood is, maar Deloitte voorspelt desondanks dat in 2013 nog steeds meer dan 80 procent van het internetverkeer via desktops en laptops zal blijven komen. En meer dan 70 procent van de tijd die we met computerapparaten doorbrengen, zal in 2013 achter de pc besteed worden. Dat zal gebeuren door mensen die content maken, maar zelfs in niet-werksituaties zullen we in meer dan de helft van de gevallen een pc gebruiken. Een dalende verkoop betekent namelijk niet direct een afname in gebruik, zo merkt Deloitte fijntjes op.
Voor veel gebruikers, zowel particuliere als zakelijke, is de vormfactor van apparaten daarnaast van groot belang. Deloitte maakt een vergelijking met de televisiemarkt, waar beeldschermen van 50 inch groot de snelstgroeiende categorie vormen. "Mensen willen grote schermen. Size matters." Het verkeer vanuit mobiele apparaten zal de komende jaren groeien, maar zal eind 2015 wereldwijd slechts 15 procent van het totale verkeer omvatten. Ook een opvallende constatering: tablets, een snelgroeiende categorie binnen de elektronica, vervangen niet de pc, maar papier. Vooral zakelijke gebruikers gebruiken tablets als vervanging voor de papierberg vol rapporten, pdf's, contracten en documenten.
#2. Gevestigde partijen verliezen niet van internet
We lachen om telecombedrijven die er veel te laat achter komen dat Whatsapp populair is, maar volgens Deloitte lachen deze bedrijven zelf uiteindelijk het hardst. Het voorspelt dat in 2013 tussen de 50 en 100 mobiele aanbieders (let wel: wereldwijd) onbeperkte toegang gaan aanbieden voor bepaalde apps, waardoor consumenten voor een vast maandabonnement onbeperkt gebruik kunnen maken van content en diensten via apps. Denk aan KPN, dat toegang tot Spotify biedt. Deloitte doopt deze diensten all-you-can-app. "We verwachten dat traditionele telecombedrijven van een bedreiging een kans maken, door dergelijke abonnementsvormen weten zij verloren omzet op het gebied van telefonie en sms te compenseren. Grote groepen consumenten willen graag onbeperkt toegang tot de meest gebruikte applicaties wil. Daarbij gaat het vooral om apps voor sociale netwerken, mail, muziek, video en instant messaging", aldus Daan Witteveen, managing partner TMT binnen Deloitte.
Ook de televisie-industrie zal ontwikkelingen op het internet kunnen omzetten in keiharde knaken. Deloitte verwacht dat pure over-the-top aanbieders, die enkel internet nodig hebben om hun diensten bij gebruikers te krijgen, wel een groeiend marktaandeel krijgen, maar dat in de meeste markten bestaande spelers blijven domineren. In de top drie van dit soort nieuwe tv- en film diensten (denk aan een videodienst via internet) zullen twee afkomstig zijn van traditionele mediabedrijven. De belangrijkste oorzaken voor deze ontwikkeling zijn de merkbekendheid van bestaande partijen, en het feit dat ze beschikken over content. Nieuwe spelers kunnen daar lastig tegenop: ze zijn nog niet zo bekend en komen lastig aan goede en/of exclusieve content.
#3. De afstandsbediening wordt niet overbodig
De apparatuur bedienen met je smartphone of tablet kan al. Nieuwe ontwikkelingen wijzen op mogelijkheden om je apparatuur te besturen met stem- en/of bewegingtechnologie. Denk aan Apple's Siri, die je vragen laat stellen aan je eigen smartphone. Of denk aan Microsofts Kinect, waarbij je al zwaaiend een commando kan doorgeven. Touch, spraak en gesture zouden de toekomst zijn. Betekent dit dat de afstandsbediening zijn langste tijd heeft gehad? Nou nee, zegt Deloitte. De knop op je televisie zal niet worden vervangen door het groeiend aantal tv's in 2013 die bediend kunnen worden met gebaren of stemcommando's. Een grote meerderheid van de consumenten die een dergelijke tv aanschaffen, zullen deze mogelijkheden wel uitproberen.
Toch zal meer dan 99 procent van hen uiteindelijk de gewone afstandsbediening blijven gebruiken, vanwege onbetrouwbaarheid of onhandigheid van stem- of gebaar technologieën. Ook zullen mensen hun televisie vooral blijven gebruiken om simpelweg televisie te kijken, en niet om te internetten, muziek te luisteren of apps te openen. Roel van Rijsewijk, director en programmaleider TMT Predictions binnen Deloitte: "De vraag die opdoemt is of bedrijven met alle nieuwe technologische mogelijkheden wel na blijven denken over welke innovaties van nut zijn voor de consument en welke niet. Waarom zou je iets gaan roepen of met je handen zwaaien terwijl de ouderwetse knop op de afstandsbediening wellicht het meest praktisch is? Puur innoveren omdat het kan, is dus niet voldoende."
Beeld via Flickr door Victoria Reay