Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ontwikkeling van Philips-televisies in 10 stappen

Philips stapt definitief uit televisies en verkoopt zijn belang in TP Vision. Dit waren de hoogtepunten van Philips' tv-geschiedenis.

Philips verkoopt zijn aandeel van 30 procent in TP Vision, de joint venture met TPV Technology, zo laat het bedrijf weten in een persbericht. Philips denkt de verkoop in het tweede kwartaal van 2014 af te kunnen ronden, de definitieve prijs moet nog worden vastgesteld. De licentiedeal tussen TP Vision en Philips blijft van kracht, wat dus betekent dat de merknaam Philips nog gewoon op toekomstige televisies komt te staan. De minimale jaarlijkse royalties die Philips hiervoor ontvangt, worden wel verlaagd, van 50 naar 40 miljoen euro.

Een terugblik op 85 jaar Philips-televisie

Volgens topman Frans van Houten, die trouwens spreekt op het MT500-event, kan het Chinese TPV Technology sneller en flexibeler opereren als zelfstandig bedrijf. Voor zijn Philips is dit weer een volgende terugtrekkende beweging uit de televisiemarkt. Bedrijfsmatig is het een logische en gezonde stap, nu Philips de focus steeds meer legt op licht en medische apparatuur, maar wel een die nostalgisch stemt, na 85 jaar waarin in Europa de naam Philips toch bijna synoniem was met tv's. Een terugblik in 10 stappen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.