Hoe gaan ze het doen? 3 vragen over de mobiele strategie van Ziggo, plus 2 voorbeelden uit het buitenland.
Ziggo wil een mobiel netwerk bouwen via de modems van internetklanten, die daarbij zullen dienen als publieke wifi-hotspots. In Groningen doet het bedrijf sinds kort een proef, een woordvoerder benadrukt tegenover MT.nl dat het een marktbenadering is die “in de toekomst zou kúnnen plaatsvinden”. In ieder geval is het een lange termijnproject, Ziggo noemt 2014 als startjaar. “We willen iets met mobiele data doen, maar niet op de traditionele manier door een eigen netwerk te bouwen. Dit is een tipje van de sluier.”
1,7 miljoen klanten
Erik-Jan Gelink, die jarenlang actief was als strategisch consultant en interim manager in de telecomsector en die tegenwoordig director telecom bij Deloitte Consulting is, gelooft in de mobiele kansen van Ziggo. “Ze hebben 1,7 miljoen internetklanten, het zou natuurlijk fijn zijn als ze deze groep nog meer diensten kunnen aanbieden. Ziggo heeft een aantal strategische opties. Zo kan je je afvragen waarom Ziggo niet gewoon T-Mobile, dat in de etalage staat, koopt, maar dat is lastig in verband met mededingingsregelgeving. Ze kunnen ook hun 4G-licenties verder uitrollen, maar dat vergt weer een grote investering. Dan is deze benadering een andere, logische stap.”
Drie vragen
Zelf een mobiel netwerk bouwen via modems heeft “zeker potentie”, zegt Gelink, wel heeft hij drie vragen over deze strategie:
- Hoe krijgt Ziggo een dekkend netwerk?
Het netwerk van Ziggo dekt slechts een deel van Nederland. “Dat is het gevolg van de gefragmenteerde kabelmarkt in ons land”, zegt Gelink. Het is een beperking bij de bouw van een eigen mobiel wifi-netwerk, want 1,7 miljoen (potentiële, eventuele!) wifi-hotspots zijn natuurlijk leuk, maar je hebt er weinig aan als je op een locatie bent waar geen enkele Ziggo-klant woont. Gelink: “Omdat de eigen netwerkdekking beperkt is, zal Ziggo moeten partneren om de gaten op te vullen. Voor de thuissituatie zou je kunnen partneren met andere kabelbedrijven, zoals UPC, Delta en Caiway. Maar voor onderweg heeft Ziggo nu nog een telecombedrijf nodig om dekking te garanderen. De huidige partner is Vodafone."
- Wat wordt de propositie?
Een wifi-netwerk opzetten is interessant, het rendabel maken is nog interessanter. Ziggo zal nieuwe modems, die het internetsignaal kunnen splitsen in een privéverbinding en een open verbinding voor het mobiele netwerk, moeten verspreiden. “Dat is een flinke investering”, zegt Gelink. “Daarnaast zullen ze voor de eventuele dekking van gaten in het netwerk moeten afrekenen bij een of meerdere telecompartijen.” Daar ligt dus een mooie uitdaging. Ook wordt het interessant te zien wat de propositie voor de klant wordt, die zal denken: what’s in it for me? Gelink: “Mensen zullen zich afvragen wat het hen oplevert, als ze hun internetverbinding open stellen. Misschien verwachten ze wel een korting op hun abonnementskosten vanwege deze dienst aan derden."
- Hoe vertel je dat het veilig is?
Dat het veilig kán, daar is Gelink van overtuigd, al zal de opzet van Ziggo altijd hackers uitnodigen om eens lekker rond te gaan neuzen. Daar zit dus een aandachtspunt, net zo belangrijk is dat uitgelegd moet worden dat het openstellen van je wifi veilig genoeg is. Het succes van een mobiel netwerk via wifi is namelijk afhankelijk van het aantal hotspots dat door internetklanten wordt opengesteld. Als niemand zijn internetverbinding wil delen met de buitenwereld, heb je alleen in theorie een mooi mobiel netwerk. Gelink: "Heel Nederland is jarenlang verteld dat je een draadloze internetverbinding goed moet beveiligen, en dan komt Ziggo opeens vertellen dat hij voor anderen opengesteld moet worden. Los van het feit dat het technisch prima te regelen is, zal er flink wat uitleg nodig zijn om het vertrouwen van klanten te winnen.”
Buitenlandse voorbeelden
De marktbenadering van Ziggo is nieuw in Nederland, maar internationaal zijn er al een aantal spelers op dezelfde manier mobiel gegaan. De woordvoerder van Ziggo beaamt dat het bedrijf goed naar het buitenland heeft gekeken. “Elk land is anders en je kan het niet zomaar met elkaar vergelijken, maar we hebben eigenlijk overal onderzocht wat mogelijk is.” Ziggo noemt zelf FON, ook het Franse Free Mobile lijkt een inspiratie geweest te zijn. Hoe doen deze buitenlandse collega’s het?
Hoe Free Mobile de Franse markt bestormt
In januari van dit jaar lanceerde het Franse bedrijf Iliad het spotgoedkope Free Mobile. Voor amper twee tientjes in de maand kunnen klanten onbeperkt bellen, smsen en tot op zekere hoogte internetten. Er zit geen gratis mobieltje in het abonnement, maar er kan wel op ieder moment mee worden gestopt. Binnen drie maanden waren 2,6 miljoen Fransen overgestapt naar Free, wat neerkomt op 3,7% van de Franse markt. Hoe Xavier Niel (zie foto), de oprichter van Iliad, dit voor elkaar kreeg?
In 2009 kocht hij een mobiele frequentie, hij sloot daarna een deal met Orange voor verdere dekking, maar het geheim zit vooral in de settopbox van Free, die al bij miljoenen mensen in de woonkamer staat, aangezien het bedrijf al jaren breedband- en digitale televisie-aanbieder is. De box, die in eigen huis is ontwikkeld, stelt een deel van de internetverbinding beschikbaar via wifi, waardoor andere Free-klanten er gebruik van kunnen maken als ze in de buurt zijn. In april werden zo 4 miljoen relatief goedkope wifi-hotspots opengesteld. Extra slim: klanten die al Free-klant zijn, betalen maar 16 euro voor een mobiel abonnement, en op wifi is er geen datalimiet voor gebruikers.
Hoe FON een wereldwijd wifi-netwerk wil bouwen
FON, dat in 2006 werd opgericht, wil een wereldwijd netwerk creëren dat bestaat uit wifi-hotspots. Google en Skype behoorden tot de eerste investeerders, inmiddels hebben British Telecom (BT) en het Belgische Belgacom al deals gesloten met het van oorsprong Spaanse bedrijf, terwijl Japan de grootste markt is voor FON. Klanten van FON delen hun internetverbinding met de buitenwereld. Dat kan met hulp van een apparaatje, maar BT heeft bijvoorbeeld gewoon software in de eigen router verwerkt. Wie zijn internetverbinding openstelt, kan gratis inloggen bij andere FON-gebruikers. FON verkoopt daarnaast aan iedereen die lekker wil internetten toegang tot de open wifi-hotspots, zowel via dagpassen als op abonnementsbasis.
Wie zijn wifi via FON openstelt, kan in sommige landen meedelen in een percentage van de opbrengsten. Inmiddels heeft FON wereldwijd 6 miljoen zogenoemde Foneros, in 100 verschillende landen. Het idee is mooi, maar een volledig dekkend netwerk krijgen is lastig en de groei gaat niet supersnel, aangezien gebruikers hardware moeten kopen (of aanpassen). Op deze kaart is trouwens duidelijk te zien dat de dekking in Engeland en Belgie een stuk beter is dan in Nederland, dankzij de lokale deals met BT en Belgacom. BT zegt al 3,5 miljoen FON-hotspots te hebben, Belgacom claimt 550.000 wifi-spots.
Foto Xavier Niel door rsepulveda
Bovenste foto door armandoalves