Goede service, lage kosten. Het lijkt reclamepraat, maar de belangrijkste vliegtuigmaatschappij van Azië doet het. Hoe dan?
1. Nieuwe vloot, betaald in cash
Van de 22 keer dat de World’s Best Airline Award werd uitgereikt, won Singapore Airlines 21 keer. En dat terwijl hun kosten per kilometer op 4,58 dollarcent liggen, tegen ruim 8 cent voor de gemiddelde Europese vlieger. Toch hebben ze een nieuwe vloot, die bovendien snel wordt afgeschreven. Dat lijkt duurder, maar valt in de praktijk mee: door die vervangingsvraag is SIA voor vliegtuigbouwers een gewilde klant, die bovendien vaak in cash betaalt, zodat er veel onderhandelingsmarge is.
2. Hoge arbeidskosten, lage salarissen
Op een SIA-vlucht zit meer crew dan bij elke andere luchtvaartmaatschappij. Ook wordt veel geïnvesteerd in training. Lage basissalarissen houden toch de arbeidskosten laag. Loonkosten vormen slechts 16,6 procent van de totale kosten, tegen 30,8% bij American, 27,5% bij BA en 24,2% bij Lufthansa. De crux: crewleden kunnen tot 50 procent bonus verdienen, al naar gelang de winst van het bedrijf. Ook lokt SIA’s goede reputatie veel jongeren.
3. De klant ziet premium, al het andere is lowcost
Bij SIA betaal je niet voor de wc, zoals bij sommige Europese lowcostcarriers. Waar de klant mee in aanraking komt, is allemaal premium. De rest echter niet: het hoofdkantoor is klein en goedkoop, de ticketservice geoutsourced naar een Indiaas bedrijf.
4. Gebruik ‘business ecosystems’
SIA maakt goed gebruik van business ecosystems: netwerken die vicieuze cirkels creëren. Zo geven ze frequent flyers-korting op hotels, restaurants en winkels. Iedere keer dat een frequent flyer daarvan gebruik maakt, rinkelt ook SIA’s kassa. Die korting sterkt het merk, zonder dat het iets kost.
BRON: HBR
>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<