Aan serieproductie doen ze niet bij Huisman. 'Als een order lijkt op iets wat al gemaakt is, denken we: dat kan nóg beter.
De nummer 1 in de Maakindustrie-100 ontwerpt en bouwt vrijwel alleen 'one-offs', zoals communicatiemanager Annelieke Hovinga uitlegt. Oftewel: bijna elk product dat de fabriek verlaat, of dat nou gebeurt in China, Tsjechië of Schiedam, is uniek. En dat komt niet altijd alleen door de unieke vraag van de klant, vertelt Hovinga. 'Innovatie is de kern van ons bedrijf. We kijken continu hoe we onze producten zo kunnen maken dat ze nog beter rendement voor de klant opleveren. Als een klant een order plaats die lijkt op iets wat we al eerder gedaan hebben, denken we: dat kunnen we inderdaad zo produceren. Maar we zien ook altijd wel mogelijkheden om het nog verder te verbeteren.'
Categorie groot
DE MAAKINDUSTRIE 100
In samenwerking met Mazars Berenschote Corporate Finance stelde MT een top 100 van best presterende Nederlandse maakbedrijven samen. De top 5:
1. Huisman
2. Shipyard De Hoop
3. Verder International
4. Frames
5. SIF Groep
Bekijk de volledige top 100
Huisman is een bedrijf in de categorie 'groot'. Niet alleen vanwege zijn omzet (jaarlijks zo'n 400 miljoen euro) en groei (sinds 2007 bijna 15 procent per jaar), maar vooral ook vanwege de producten: kranen, pijplegsystemen en boorapparatuur, vooral voor de offshore industrie. Het bedrijf behoort wereldwijd tot de top-3 kranenbouwers. Een van de specialiteiten is de productie van mastkranen aan boord van schepen. Minstens zo geavanceerd is de apparatuur om pijpleidingen te leggen. Het bedrijf is sterk in de combinatie van verschillende systemen om pijpen te leggen, vaak op moeilijk toegankelijke plekken, bijvoorbeeld in diepe oceanen. Relatief nieuw zijn de recent gebouwde boortorens en de twee boorschepen, volgens Hovinga 'revolutionair binnen de traditionele boorwereld'.
'Altijd groter'
Volgens Hovinga is de trend bij het Schiedamse familiebedrijf: groot, groter, grootst. Niet voor niets werd in 2011 een nieuwe, 66 meter hoge, productiehal geopend. 'Daar wordt nu aan een pijplegsysteem gebouwd voor Heerema. Het grote voordeel van de nieuwe hal is dat we er hoge producten, rechtop en beschermd door invloeden van buitenaf kunnen assembleren. Dat komt de kwaliteit van onze producten, en de werkomstandigheden, ten goede.'
In China bouwde Huisman recent 'de sterkste kade van de wereld', zegt Hovinga. En dat moet ook wel, legt ze uit. 'Wij bouwen daar kranen die 5.000 ton kunnen tillen. Iets wat voorheen eigenlijk alleen in Nederland kon.'
Graag uitdagend
Huisman heeft de klussen graag 'zo uitdagend mogelijk', vertelt Hovinga. 'We hebben een enorme liefde voor techniek. We hebben ook genoeg ontwerpen op de plank liggen. We werken niet alleen in opdracht, maar besteden ook veel tijd aan ontwerpen waarvan wij denken dat onze markten er in de toekomst baat bij kunnen hebben. Het revolutionaire boorschip voor Noble/Shell, waarvan er 1 inmiddels volledig operationeel is, en de tweede momenteel voor onze kade wordt afgebouwd, is daarvan een mooi voorbeeld.'
Voor concurrentie uit lagelonenlanden is Huisman dan ook niet erg bang. Hovinga: 'Kopiëren is in onze business lastig. Het wordt wel gedaan, al werken we veel met patenten. Maar wij bestaan al sinds 1929. Bovendien hebben we hier zoveel kwalitatieve engineers zitten, met zoveel kennis en kunde, dat krijg je niet zomaar voor elkaar. We hebben klanten over de hele wereld, maar hier in Nederland zit onze kennis, en in principe heeft Nederland heel goede engineers.'
Sleutel
De Maakindustrie-100 komt uit het tijdschrift Management Team, dat volledig is gerestyled. In de eerste nieuwe editie is er, naast de Maakindustrie-100, aandacht voor BAM-ceo Nico de Vries en vertelt Barbara Kellerman dat het nieuwe werken bullshit is. Meer weten? Bestel hier het tijdschrift.
Net als de meeste andere technische bedrijven heeft ook Huisman soms moeite om goede, ervaren technici te vinden, zegt Hovinga. 'We hebben een goed gevuld orderportfolio. En dus ook nog steeds mensen nodig.'
Het bedrijf heeft wel een grote aantrekkingskracht op jonge technici, weet de communicatiemanager. 'Wij ontwerpen en bouwen onze producten helemaal zelf. Vanaf de eerste conceptideeën tot de overhandiging van de sleutel en de oplevering aan de klant. Dat is een grote kracht. Je kunt hier echt naar de producten toelopen die je zelf hebt ontworpen, ze staan gewoon hier in de hal, je kunt ze zien. Dat maakt mensen echt trots.'
Onwijs gegroeid
Het bedrijf is de afgelopen jaren 'onwijs gegroeid', zegt Hovinga. 'In vier jaar tijd zijn er zo'n 300 mensen bijgekomen, alleen al in Schiedam. We bouwen nu ook een fabriek in Brazilië, een heel grote markt voor ons, waar ze steeds specialistischer apparatuur nodig hebben.'
Volgens topman Joop Roodenburg zit daar de kracht van het bedrijf, zei hij in een van de spaarzame interviews die hij gaf. 'Als we iets zien dat ons interesseert, gaan we ermee aan de slag. Per onderzoek ben je dan al gauw tussen een half en een heel miljoen verder. Dat is veel geld, maar als je technologisch voorop wilt blijven lopen, moet je dat gewoon doen. De truc is om op de lange termijn met je vinding geld te verdienen, want bij je eerste klanten lukt dat niet. Tot nu toe is dat ons altijd gelukt.'
Lees ook:
- De lijst: Maakindustrie 100
-
Het onderschatte succes van de maakindustrie
- De maakindustrie: hoe presteren Philips en ASML?