Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dé IT-trends van 2012

2012 is nog redelijk vers. Wat heeft het in petto voor hoe bedrijven met IT omgaan? Verwacht geen radicale revolutie, wel breken een paar trends breed door. En het woord cloud (duimen we) raakt op de achtergrond.
 

 

1. Big Data

Al heel lang verzamelen bedrijven data over hun transacties, klanten en alles wat relevant kan zijn voor hun business. Een tijd terug was het als data mining je van het, inmiddels spreken we van Big Data en is het al een uitdaging op zich er niet in te verzuipen. De stroom aan opgeslagen gegevens zal de komende jaren immers alleen nog maar groeien. Het begint erop te lijken, dat we in 2012 echt erin zullen slagen waarde te peuren uit deze enorme berg gegevens. Doordat de hardware de benodigde snelheid van gegevensverwerking kan leveren, en steeds slimmere software er chocola van kan maken. Ook belangrijk: software die dubbele data of irrelevante informatie eruit filtert. Klinkt voor de hand liggend, maar blijkt razend ingewikkeld.

 

2. Bring Your own Device

Gebruikers van IT laten zich niet meer voorschrijven welke smartphone, laptop of tablet ze moeten gebruiken. Bovendien lopen werk en privé steeds meer in elkaar over, ook op alle mobiele apparaten. Wat in 2011 al op veel plekken voorzichtig werd ingevoerd, wordt volgend jaar de norm: werknemers mogen zelf weten met welke hardware ze productief willen zijn, aan systeembeheer de taak om alles – veilig – draaiend te houden. En of ze het willen of niet, de tijd van één systeem, de Windows-pc, is echt over. De komende jaren zal de dominantie van de Windows-pc afkalven tot ruwweg de helft van de gebruikte apparatuur. De rest wordt dan verdeeld over mobiele Android en Apple-apparaten, en natuurlijk de mobiele versie van Windows 8.

 

3. Apps, apps, apps

Deze hangt nauw samen met het toenemende gebruik van mobiele apparatuur: in de regel werken appjes daarop veel beter dan de webgebaseerde applicaties waar desktopcomputers zo goed mee overweg kunnen. Volgend jaar zullen meer bedrijven en IT-aanbieders hun eigen apps ontwikkelen voor intern en extern gebruik, en de publieke app-stores zullen permanent aangevuld worden met volgende generaties apps die beter gebruikmaken van de steeds krachtigere mobiele apparatuur. Het wordt daardoor voor grote organisaties belangrijker overzicht en controle te houden op dit app internet. Een eigen app store zou daarbij kunnen helpen.  

 

4. De muis is dood

Oké, we zijn nog even zuinig op de muis. Maar tegelijk met de smartphone- en tabletrevolutie zijn nieuwe manieren in opkomst om om te gaan met IT. Bediening via aanraakschermen, met gebaren en stemcommando's wordt algemener, en meer diensten zullen worden ontwikkeld rond de apparaten die dankzij gps-ontvangers en sensoren exact weten waar ze zijn.

 

5. Social Media

Ook al niet weg te denken in 2011, maar in 2012 zullen de ervaringen die de early adopters onder onze bedrijven hebben opgedaan met social media – als marketingmiddel, als hr-machine en hier en daar als manier om interne communicatie te verbeteren – worden opgepakt door de massa. Verwacht de komst van een breed scala aan social enterprise apps: waarom het  intranet vol telefoonnummers en andere corporate informatie over de matirx niet vervangen door een slim en anti-hiërarchisch smoelenboek? Marketing via social media zal meer succesvolle cases voortbrengen, en doordat ook het publiek meer dan ooit zal toestromen op Facebook, Twitter en de rest, komt de potentie van social media in 2012 extra tot zijn recht: meer dan voorheen zal het collectief van klanten via sociale media erin slagen de strategie van bedrijven te beïnvloeden.

 

6. Energieverbruik

Stroom wordt niet goedkoper, milieu en kosten sparen in 2012 belangrijker dan ooit. Verwacht op alle niveaus technologie (onder meer superzuinige servers), diensten en adviezen om stroom te besparen. In de regel kan het 'ijzer', de servers en dektopcomputers, nog veel efficiënter worden ingezet, ook door virtualisatie: een computer deelt zichzelf op en doet net alsof hij verschillende servers is. Met alternatieve koeling is nog veel te winnen. Energie besparen begint met in kaart brengen waar het verbruik optreedt, en vervolgens het regelen van de stroomverbruikers. Slimme tools die dat kunnen, zullen uiteindelijk leiden tot een internet of things: elke lamp, lichtschakelaar en pc zal daarin worden opgenomen, samen met sensoren en camera's.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

7. Cloud

Dit jaar ook al een topper, maar volgend jaar nog steeds een fenomeen om rekening mee te houden: de cloud. Het is al lang niet meer de vraag óf, maar eerder wat wel en niet wordt overgelaten aan de cloud. En daarmee is een nieuw toverwoord geboren: de hybride cloud die het beste van twee werelden verenigt. Nu alles wat los en vast zit 'as a service' wordt aangeboden, zal het hypewoord cloud zelf overigens vaker op de achtergrond raken, omdat de manier van aanbieden en afrekenen vanzelfsprekender wordt. Mooi zo.

‘Vurige en doortastende’ Fernandez moet het werk van Hein Schumacher bij Unilever afmaken

Op het cv van Fernando Fernandez prijkt slechts één werkgever, Unilever. De Argentijn klom in 37 jaar op van financieel analist tot topman van de multinational. Nu mag hij gaan afmaken wat vertrekkend ceo Hein Schumacher begonnen is.

fernando fernandez unilever ceo
Fernando Fernandez, de huidige cfo en beoogde nieuwe topman van Unilever. Foto: Unilever

Fernando Fernandez heeft wat je noemt een overzichtelijk cv. Daarop staat slechts één werkgever: Unilever. De Argentijn is wat ze bij Unilever een lifer noemen, iemand die al (vrijwel) zijn hele leven bij de multinational werkt.

De 58-jarige Fernandez studeerde economie aan de Universiteit van Buenos Aires. Na zijn afstuderen begon hij op zijn 21e bij Unilever in Argentinië, als analist bij het financiële team. Hij ging nooit meer weg.

Fernandez zag in zijn bijna 40-jarige carrière bij Unilever veel ceo’s komen en gaan. Nu wordt hij zelf topman, ruim een jaar na zijn benoeming tot financieel directeur. Hij volgt Hein Schumacher op, die afgelopen dinsdag als donderslag bij heldere hemel zijn aftreden aankondigde.

In tegenstelling tot zijn opvolger zat de vertrekkend topman maar kort bij Unilever, nog geen twee jaar. Eind mei verlaat hij het concern definitief.

Wieden in merkportfolio

Het is nu aan Fernandez om de koers die hij als cfo hielp vorm te geven, verder uit te rollen. De Argentijn is een van de architecten achter Unilever’s Growth Action Plan, de strategie om fors te snijden in het portfolio van 400 merken en de focus te verleggen naar de dertig labels die het meeste opleveren. Samen zijn deze ‘power brands’ goed voor 30 procent van de totale omzet.

Minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties dus. Het achterliggende doel is duidelijk: de aandeelhouderswaarde moet worden gemaximaliseerd.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

De saneringen treffen vooral de voedingstak: oer-Hollandse merken als Conimex en Unox werden verkocht, De Vegetarische Slager staat in de etalage. Ook de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, is onderdeel van het plan.

Opmerkelijk duo

Schumacher en Fernandez vormden een opmerkelijk duo, zegt Callum Elliot, analist bij Bernstein, tegen de Financial Times. Hij omschrijft Schumacher als ‘ingetogen’ en Fernandez als ‘vurig en charismatisch’ – meestal is het in de dynamiek tussen ceo en cfo precies andersom.

Elliot: ‘In dat licht is zijn promotie geen verrassing. Het gaat om de timing en de manier waarop.’ Schumacher legt zijn functie vrijwel direct neer, per 1 maart 2025. Dat is over minder dan een week.

Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Het lijkt erop dat beleggers ongeduldig zijn geworden. Dat schemert ook door in de aankondiging van Fernandez’ benoeming. Bestuursvoorzitter Ian Meakins prijst zijn ‘doortastende en resultaatgerichte aanpak’ en zijn vermogen om snel veranderingen door te voeren. Eigenschappen die volgens analisten ook in de smaak vallen bij investeerders.

Internationale rollen

fernando fernandez ceo unilever
Fernando Fernandez. Foto: Unilever

Wat verder voor de nieuwe topman spreekt, is dat hij excelleerde in eerdere rollen. De eerste veertien jaar van zijn loopbaan werkt de lifer in Argentinië, waar hij zich breed ontwikkelt.

Na verschillende financiële functies maakt hij de overstap naar inkoop, sales en marketing. Uiteindelijk schopt hij het tot president Hair Care van de Latijns-Amerikaanse markt, vervolgens van de Europese, een functie waarvoor hij naar Frankrijk verhuist.

Fernandez zal nog vaker verhuizen. In 2007 wordt hij executive vice president voor de Filipijnen, daarna voor Brazilië en uiteindelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt als geheel.

In New York maakt hij indruk als president van de divisie Beauty & Wellbeing, een van de snelst groeiende onderdelen en niet geheel toevallig ook een divisie waarop meer focus komt te liggen. Met merken als Dove en Vaseline was de tak het afgelopen jaar goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderdeel van de strategie is een ‘meedogenloze focus’ op volumegerichte groei, zegt Fernandez daarover in een bedrijfsinterview. Zijn rol omschrijft hij als die van een enabler en simplifier, iemand die zaken simpeler en aangenamer maakt.

Lees ook: Hoe het rebelse Ben & Jerry’s wordt vermalen in de winstmachine van Unilever

Power shift bij Unilever

Nu schuift het bestuur hem – man van de cijfers – naar voren om de onder Schumacher ingezette transformatie van Unilever te versnellen. Wie oplette, kon de power shift de afgelopen maanden al een beetje zien. Fernandez kreeg er begin dit jaar extra taken bij – en een salarisverhoging van 7,5 procent, boven op zijn vaste jaarvergoeding van 1.175.000 miljoen euro (exclusief bonussen).

Naast de financiën komen onder andere ook de toeleveringsketen, inkoop en digitale technologie onder zijn hoede. De uitbreiding van zijn takenpakket is in januari niet het enige item op de rol, er vinden ook veranderingen in het leiderschapsteam plaats. Chief supply chain officer Reginaldo Ecclissato wordt gepromoveerd tot president voor One Unilever Markets, de Nederlander Willem Uijen volgt hem weer op.

Uijen rapporteert direct aan Fernandez en zal dat vanaf maart aan zijn tijdelijke opvolger doen, waarnemend cfo Srinivas Phatak. Unilever is een ‘grondig intern en extern’ zoekproces gestart naar een nieuwe financiële topman.