Oog voor detail. Onmiskenbaar een eigenschap van Steve Jobs. Hoe ver het Apple-icoon daarin ging? Een mooie anekdote.
Met het vertek van Steve Jobs als ceo van Apple zijn weer de nodige karakterschetsen gemaakt. Het succes van de gadgetfabriek hangt toch aan zijn persoon. Bij de pogingen de succesfactoren te ontrafelen komen steevast de termen controlefreak en detaillist voorbij. Een mooi voorbeeld van dat laatste komt van Vic Gundotra, één van de topmensen van zoekgigant Google.
Gundotra beschrijft in een blog een zondagochtend in 2008. Hij zit in de kerk als zijn telefoon gaat. Gundotra, die niet opneemt, beluistert na afloop buiten zijn voicemail. Het is Steve Jobs, met de vraag of de Google-man hem zo snel mogelijk wil terugbellen.
Groot probleem
Gundotra, die op dat moment verantwoordelijk is voor de mobiele applicaties op de iPhone, belt onmiddelijk terug. Zondagochtend. Spoed. Hij vreest voor een prangend probleem.
En dat is er ook, vindt Jobs. "We hebben een groot probleem dat onmiddelijk moet worden aangepakt", zo klinkt het aan de andere kant van de lijn. Het betreft het Google-logo op de iPhone. "Ik bekijk net het logo en ik ben niet gelukkig met het icoontje. De tweede O van Google heeft niet de juiste geeltint. Dit is compleet fout en ik wil dat Greg het morgen oplost", krijgt een verbouwereerde Gundotra toegebitst.
Jobs stuurt achter het telefoontje een mailbericht uit met als onderwerp 'Icon Ambulance'. Er wordt onmiddelijk een team op gezet en daarmee is het probleem de volgende dag de wereld uit.
Jobs wil was wet.
Lees ook:
- De 8 succesprincipes van Apple
- Wie is Tim Cook, de opvolger van Jobs
- Legendarische techkoning stopt ermee
- Jobs in cijfers
- Afscheidsbrief Steve Jobs
- Leer denken als Steve Jobs
- De tirannieke trekjes van Jobs