Waarom blijven bedrijven toch zo vaak vasthouden aan sommige praktijken, terwijl we allemaal weten dat ze niet werken? Drie instinkers voor eens en voor altijd de wereld uitgeholpen.
Voor een conferentie in Singapore bedacht managementgoeroe Bob Sutton de meest hardnekkige Amerikaanse managementpraktijken, ondanks overtuigend tegenbewijs. Meer ideeën zijn nog van harte welkom, schrijft hij op zijn blog Work Matters.
1. Gevaarlijke complexiteit
De aanname dat als we iemand niet begrijpen, dat hij dan wel heel slim zal zijn en waarschijnlijk ook gelijk heeft. Dé verklaring voor wat er op Wall Street de afgelopen jaren gebeurde. Dat het tegendeel waar is, leest u bijvoorbeeld in Fool's Gold, het boek van JP Morgan-ceo Jamie Dimon, die beweert dat als je niet begrijpt waarin je investeert, je er dan beter niet in kunt investeren.
2. Verkeerde interne competitie
Kijk goed naar de problemen van de banken en je ziet dat hun systeem vaak juist de mensen straft die anderen helpen, zowel in beloning als in prestige.
3. Het opbreken van teams
Amerikaanse bedrijven houden ervan mensen veel nieuwe ervaringen op te laten doen. Hoewel vers bloed vaak goed is, is er overtuigend bewijs voor de stelling: never change a winning team.
Meer blunders lezen?
– Lees het eerste deel van de blunderende managers.
– Bekijk vervolgens de klassieke carrièreblunders.
– En eindig met de laatste serie bloopers.