Toen Bikker als 20-jarige nog student was aan de Hogeschool Rotterdam, gaf hij al zijn spaargeld uit aan een Chinatrip waar zo’n veertig ondernemers aan deelnamen. “Ik ontmoette toen de oprichter van Energize, managing director Klaas Weima en Bas Bergmans, investeerder via Battersea-park Investment Group. Er was een klik tussen mij en hen en toen ontstond het idee om een vestiging in China op te zetten. Ik had twee jaar eerder Chinees gestudeerd in Beijing, dus de taal en cultuur waren mij al bekend. “
Bikker onderzocht, eerst als stagiair, of er potentie was voor Energize op de Chinese markt. “Na een jaar onderzoek hebben we inderdaad de stap gezet.” Het kantoor van Energize zit in het centrum van Shanghai, naast die van Battersea-park Investment Group. Vanuit Shanghai ontwikkelt Bikker, als creative partner, nu campagnes voor bedrijven als Heineken, Nijntje, KLM en Groupon.
Waarom was deze stap de moeite waard?
“We zagen een mooie kans om onze succesvolle propositie uit Nederland ook in China op de markt te brengen. Er is veel vraag van westerse merken naar kennis over interactieve merkcommunicatie en met name social media in China. Daarnaast groeit de markt snel. Dit voel je aan alles, de gedrevenheid van mensen om elke dag te groeien is enorm.”
Hoe onderscheidt Energize zich op de Chinese markt?
“We zijn het enige Nederland interactieve merkcommunicatiebureau op de Chinese markt. Daarom kloppen Heineken, Nijntje en KLM bij ons aan. We spreken net zo vloeiend Nederlands als Chinees.”
Hoe vergaat het jullie?
“We merken dat het twee jaar duurt om echt een voet aan de grond te krijgen in China. Toch zijn de prestaties boven verwachting. Bovendien blijft de vraag naar kennis over social media in China groeien, en daar spelen we natuurlijk op in. Op basis van ons verdienmodel, het op project- of uurbasis ontwikkelen van campagnes, draaien we vanaf het eerste jaar winst. Onze grote ambitie is om ons door te ontwikkelen tot de top van de interactieve communicatiebureaus en creative agencies in China.”
Zie ook een video-interview met Bikker op ITV-Asia
In hoeverre verschilt het zaken doen in China?
“Omdat we zowel in Amsterdam en Shanghai actief zijn, merken we direct de verschillen. Dingen kunnen heel anders lopen dan je verwacht. Zo waren we eens uitgenodigd door een hoge delegatie van CCTV, de Chinese staatstelevisie, voor een meeting over een te lanceren online video platform. Het moest de grootste videodatabase van China worden en gepromoot worden op social media. Omdat wij veel kennis over social media hebben, werden we uitgenodigd in een enorme meetingroom in het hoofdkantoor van CCTV in Beijing. Echter vervolgens bleek dat er helemaal geen behoefte was aan een social media campagne. In plaats daarvan probeerden ze ons te overtuigen om te adverteren op hun platform. Verwacht werd dat wij hen zouden betalen, terwijl wij precies het tegenovergestelde voor ogen hadden.
Voor de rest is een contract fijn, maar om zeker te zijn van betaling heb je toch meer aan een goede relatie dan een goed contract.
Hoe slaagt een ondernemer in China?
“Ik heb vijf tips. Ten eerste is voor het winnen van vertrouwen een lokaal gezicht op managementniveau belangrijk. Zo hebben wij een Chinese general manager die deze rol vervult. Verder moet je naar ons inzicht werken aan een positieve werksfeer met veel bedrijfsuitjes om het hoge verloop van werknemers te kunnnen minimaliseren. Wij organiseren elke twee weken iets leuks. Ten derde: de ondernemer met de langste adem wint. China groeit snel, maar op kleinere schaal gaan veel dingen langzaam. Zo denken wij in jaren, niet in maanden.
Lokaliseer ook je propositie en de manier waarop je werkt, zonder je Nederlandse kwaliteit en effectiviteit te verliezen. Zo is onze propositie in China een sterk versimpelde versie van die in Nederland. Ten slotte: in China loop je genoeg businesskansen tegen het lijf. Hoewel veel dingen een gat in de markt lijken, is de kunst juist om focus te behouden. Met een duidelijke visie en lange termijn commitment komt succes vanzelf.”
Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:
Afrika:
Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)
‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)
Azië:
Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)
Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)
‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)
‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)
Hoe twee architecten China veroveren (China)
Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)
Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)
‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)
Europa:
‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)
‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)
‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)
Noord-Amerika:
Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)
Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)
‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)
Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)
Zuid-Amerika:
‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)
Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)
Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)
Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)
‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)