Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De carrièrekaart van Peter Korsten

1990 Boston Consulting Group

"Ik werk mijn hele carrière al voor Amerikaanse of aan Amerikaanse bedrijven gelieerde ondernemingen. Daar heb ik ook altijd echt bewust op gelet. Ik heb een rationele benadering om daar mijn keuzes in te maken. Ik heb toen ik mijn MBA deed en mijn volgende stap plande een eigen ‘scorecard' gemaakt waarmee ik bepaalde waar ik het beste kon gaan werken. Daar staan 10 gebieden op met in totaal 53 onderdelen waar ik cijfers voor gaf. De uitslag daarvan gebruikte ik om te helpen bepalen wat mijn volgende stap werd. Dat werd toen BCG en dat is heel goede keuze gebleken."

1998 PricewaterhouseCooper

"Voor mijn generatie was het Amerikaanse managementmodel het grote voorbeeld, maar ik ben niet blind voor de kanttekeningen die daarbij te maken zijn. Ik heb mijn MBA dan ook bewust Europees gekozen, om ervoor te zorgen dat mijn blikveld zo breed mogelijk bleef. Wat mij aanspreekt aan de Amerikaanse stijl, zijn vier zaken: 1) het is uitermate helder wat er van je wordt verwacht, 2) Numbers talk, 3) er is een duidelijke lokale inbedding, en 4): men is niet hard om het hard zijn, maar er wordt wel snel gedaan wat nodig is."

2002 IBM

"Na het Enron-schandaal en het in werking treden van de Sarbanes-Oxley wet mochten accountants niet langer meer tegelijkertijd als adviseur optreden. Ik was toentertijd Europees partner van strategie-adviestak van PwC. In 2002 hebben wij de praktijk met 30 adviseurs verkocht aan IBM.

Inmiddels ben ik sinds 2007 wereldwijd verantwoordelijk voor de denktank van IBM, het IBM Institute for Business Value. Vorig jaar hebben we 50 rapporten geproduceerd. Wij produceren investigative business research, in-boardroom research en thought leadership op het hoogste niveau. Dat verwacht niet iedereen van IBM, velen denken nog steeds dat wij vooral een ‘computerleverancier' zijn, terwijl onze pc-divisie in 2004 al verkocht is. Zo'n 20 procent van onze 100 miljard dollar omzet wordt gehaald uit hardware. Dan volgt 20 procent software, 30 procent global technology services en 30 procent global business services."

Carrièreadvies

"Als ik mijn beste carrièreadvies, wat mij zelf ook veel gebracht heeft, kort mag omschrijven, dan is het: ‘zorg eerst voor een goede, gedegen bedrijfseconomische en financiële kennis en begrip over hoe de financiële huishouding van een bedrijf in elkaar steekt. En vul dat aan met diepe kennis van tenminste één functioneel gebied'. Een andere vraag die ik voor de ontwikkeling van mijn carrière belangrijk vond is ‘hoe goed is mijn baas, hoe goed is het management en hoe goed zijn mijn collega's?'. Vooral dat laatste willen mensen nog wel eens vergeten, maar koning Eenoog zijn in het land der blinden maakt lui!

Ik vind verder dat een goede manager een basis moet zoeken in de markt, dus in de disciplines sales en/of marketing. Daarnaast is voor mij het volgen van mijn IMD MBA van grote betekenis geweest. Dat is een heel belangrijk en zeer vormend jaar geweest. En daar sta ik niet alleen in. Met die groep komen we nog steeds ieder jaar bij elkaar. Een top-MBA kan ik echt iedereen aanraden."

1960

Geboren in Veghel

1983-1984

Breda/Den Haag/Seedorf/Apeldoorn

Militaire dienst

1984-1986

Utrecht

Gilde Venture Fund

1986-1988

Amsterdam en Brussel

Mattel Toys, Inc.

1990-1998

Amsterdam

The Boston Consulting Group

1998-2002

Amsterdam

PwC Consulting

2002-Heden

Amsterdam

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

IBM Global Business Services