Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De businessverhalen van 2010

Wat speelde het afgelopen jaar in het bedrijsleven? MT selecteerde de artikelen die u het best gewaardeerd heeft. Dit zijn de businessverhalen van 2010

 

 

 

 

# Nederlands bedrijfsleven trekt de groene kar

De ceo’s van het Nederlandse grootbedrijf hebben een leidende rol gepakt in de milieulobby. De overheid kan het nauwelijks meer bijbenen. Portret van een opmerkelijke rolverwisseling.

> Lees verder

 

# Waarom Apple Microsoft van de troon stoot

 Beleggers maakten officieel wat consumenten al een tijd roepen: Microsoft is niet langer het meest waardvolle technologiebedrijf. Apple is zijn eeuwige rivaal in beurswaarde voorbijgestreefd. Waarom Wall Street meer vertrouwen heeft in het bedrijf van Steve Jobs dan in dat van Bill Gates.

> Lees verder

 

# Redt Spotify de muziekindustrie?

Jarenlang zat de muziekindustrie door internet met de handen in het haar. Het Zweedse Spotify lijkt de redder in nood. Al blijft de angst groot. ‘We verdienen in elk geval weer aan luisteraars.’

> Lees verder

   

# Waarom TNT in de problemen zit

Het posttarief voor bedrijven is in een jaar tijd gehalveerd. Is de liberalisering van de postmarkt dan toch gelukt?

> Lees verder

 

# Ontslaat IBM driekwart personeel?

Multinationals zijn naarstig op zoek naar manieren om personeelskosten ook na de recessie laag te houden. IT-gigant IBM zou driekwart van zijn personeel willen ontslaan, om weer als zelfstandige in te huren. En dat doet flink wat stof opwaaien.

> Lees verder

# Facebook vs Google

De strijd tussen Facebook en Google speelt zich steeds meer af in het openbaar. Wie bezit welke gegevens, waar worden de meeste advertenties geplaatst, wat is de favoriete werkgever en welke partij is het meest waard? Eén ding is duidelijk: Facebook heeft de wind in de zeilen.

> Lees verder

 

# BP, de reputatieschade voorbij

De tol die BP voor de olieramp moet betalen wordt steeds hoger. Niet alleen op financieel gebied.

> Lees verder

 

# Concurrerende bank staat op

Dankzij internet is de financiële wereld niet langer voorbehouden aan de grootbanken. Met Ohpen is er weer een nieuwe uitdager bij. ­“Vermogensbeheer moet eerlijker. Er is sinds 1920 niks veranderd.”

> Lees verder

 

# De schelp van Shell is onverwoestbaar  

Shell ligt al jaren onder vuur van activisten. Maar het imago van het Nederlands-Britse bedrijf lijdt er niet onder. Ook in 2010 staat Shell gewoon weer nummer 1 in de MT 500. Hoe doen ze dat toch?

> Lees verder

 

# Van hot naar not bij Philips 

Van hot naar not. Andrea Ragnetti kreeg het in acht jaar bij Philips voor elkaar. Wat de marketingman de afgelopen jaren presteerde. Een chronologisch overzicht.

> Lees verder

 

# Oorlog om goudmijn coffeecups

Nespresso is woedend op Sara Lee nu de Douwe Egbertsmoeder de populaire koffiecups heeft gekopieerd. Nespresso spant een rechtszaak aan.

> Lees verder

 

# Quo Vadis, Nokia?

Tien jaar geleden waren hun mobieltjes toonaangevend, ­en maakte Nokia van Finland hét toonbeeld van innovatie. Inmiddels wordt ­het bedrijf aan alle kanten voorbijgestreefd. Waar ging het mis?

> Lees verder

 

# Harde machtsstrijd KPN beslecht

Na al het rumoer rond de opvolging van KPN-ceo Ad Scheepbouwer, komt er eindelijk rust in de tent. Eelco Blok, die nu aan de top staat van de internationale activiteiten van het telecombedrijf, volgt per 6 april 2011 Scheepbouwer op. 

> Lees verder

  

# De val van DSB: Scheringa was gewoon een marketeer

Zonder kredietcrisis had DSB waarschijnlijk nog bestaan, maar Dirk Scheringa zelf had ook een flink aandeel in de ondergang. De blinde vlekken van een fenomeen.

> Lees verder

 

# Opnieuw Nederlands pareltje in de uitverkoop

Au! Een volgend Organon? Crucell – het pareltje van de Nederlandse biotechindustrie – voert vergevorderde gesprekken over een overname door Johnsen & Johnson.

> Lees meer

 

# Wie redt Draka?

De Hollandse kabelaar Draka komt waarschijnlijk alsnog in buitenlandse handen. Een fusie biedt uitkomst om de al jaren krimpende markt te lijf te gaan.

> Lees meer

 

# Zuckerberg: slimme strateeg of onbesuisd?

Gaat zijn minachting voor privacy Facebookoprichter Mark Zuckerberg een keer de kop kosten? Of is hij juist een uitstekende strateeg? Facebook heeft nog altijd miljoenen standvastige gebruikers, maar de reputatie brokkelt in sneltreinvaart af.

> Lees meer

 

# De cfo grijpt de macht

De ceo is misschien zichtbaarder, maar de moderne cfo is hard op weg minstens even machtig te worden. Hij is al lang geen anonieme superboekhouder meer, maar de man of vrouw die aan de knoppen draait. ‘Vanuit mijn positie blokkeer ik deals als de marges te dun zijn.’

> Lees verder

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


# Trends die uw business gaan bepalen

 MT blikt alvast vooruit op de komende twee jaar. Welke belangrijke trends bepalen straks het succes van uw bedrijfsvoering? 

> Lees verder