Wat speelde het afgelopen jaar in het bedrijsleven? MT selecteerde de artikelen die u het best gewaardeerd heeft. Dit zijn de businessverhalen van 2010
# Nederlands bedrijfsleven trekt de groene kar
De ceo’s van het Nederlandse grootbedrijf hebben een leidende rol gepakt in de milieulobby. De overheid kan het nauwelijks meer bijbenen. Portret van een opmerkelijke rolverwisseling.
# Waarom Apple Microsoft van de troon stoot
Beleggers maakten officieel wat consumenten al een tijd roepen: Microsoft is niet langer het meest waardvolle technologiebedrijf. Apple is zijn eeuwige rivaal in beurswaarde voorbijgestreefd. Waarom Wall Street meer vertrouwen heeft in het bedrijf van Steve Jobs dan in dat van Bill Gates.
# Redt Spotify de muziekindustrie?
Jarenlang zat de muziekindustrie door internet met de handen in het haar. Het Zweedse Spotify lijkt de redder in nood. Al blijft de angst groot. ‘We verdienen in elk geval weer aan luisteraars.’
# Waarom TNT in de problemen zit
Het posttarief voor bedrijven is in een jaar tijd gehalveerd. Is de liberalisering van de postmarkt dan toch gelukt?
# Ontslaat IBM driekwart personeel?
Multinationals zijn naarstig op zoek naar manieren om personeelskosten ook na de recessie laag te houden. IT-gigant IBM zou driekwart van zijn personeel willen ontslaan, om weer als zelfstandige in te huren. En dat doet flink wat stof opwaaien.
# Facebook vs Google
De strijd tussen Facebook en Google speelt zich steeds meer af in het openbaar. Wie bezit welke gegevens, waar worden de meeste advertenties geplaatst, wat is de favoriete werkgever en welke partij is het meest waard? Eén ding is duidelijk: Facebook heeft de wind in de zeilen.
# BP, de reputatieschade voorbij
De tol die BP voor de olieramp moet betalen wordt steeds hoger. Niet alleen op financieel gebied.
# Concurrerende bank staat op
Dankzij internet is de financiële wereld niet langer voorbehouden aan de grootbanken. Met Ohpen is er weer een nieuwe uitdager bij. “Vermogensbeheer moet eerlijker. Er is sinds 1920 niks veranderd.”
# De schelp van Shell is onverwoestbaar
Shell ligt al jaren onder vuur van activisten. Maar het imago van het Nederlands-Britse bedrijf lijdt er niet onder. Ook in 2010 staat Shell gewoon weer nummer 1 in de MT 500. Hoe doen ze dat toch?
# Van hot naar not bij Philips
Van hot naar not. Andrea Ragnetti kreeg het in acht jaar bij Philips voor elkaar. Wat de marketingman de afgelopen jaren presteerde. Een chronologisch overzicht.
# Oorlog om goudmijn coffeecups
Nespresso is woedend op Sara Lee nu de Douwe Egbertsmoeder de populaire koffiecups heeft gekopieerd. Nespresso spant een rechtszaak aan.
# Quo Vadis, Nokia?
Tien jaar geleden waren hun mobieltjes toonaangevend, en maakte Nokia van Finland hét toonbeeld van innovatie. Inmiddels wordt het bedrijf aan alle kanten voorbijgestreefd. Waar ging het mis?
# Harde machtsstrijd KPN beslecht
Na al het rumoer rond de opvolging van KPN-ceo Ad Scheepbouwer, komt er eindelijk rust in de tent. Eelco Blok, die nu aan de top staat van de internationale activiteiten van het telecombedrijf, volgt per 6 april 2011 Scheepbouwer op.
# De val van DSB: Scheringa was gewoon een marketeer
Zonder kredietcrisis had DSB waarschijnlijk nog bestaan, maar Dirk Scheringa zelf had ook een flink aandeel in de ondergang. De blinde vlekken van een fenomeen.
# Opnieuw Nederlands pareltje in de uitverkoop
Au! Een volgend Organon? Crucell – het pareltje van de Nederlandse biotechindustrie – voert vergevorderde gesprekken over een overname door Johnsen & Johnson.
# Wie redt Draka?
De Hollandse kabelaar Draka komt waarschijnlijk alsnog in buitenlandse handen. Een fusie biedt uitkomst om de al jaren krimpende markt te lijf te gaan.
# Zuckerberg: slimme strateeg of onbesuisd?
Gaat zijn minachting voor privacy Facebookoprichter Mark Zuckerberg een keer de kop kosten? Of is hij juist een uitstekende strateeg? Facebook heeft nog altijd miljoenen standvastige gebruikers, maar de reputatie brokkelt in sneltreinvaart af.
# De cfo grijpt de macht
De ceo is misschien zichtbaarder, maar de moderne cfo is hard op weg minstens even machtig te worden. Hij is al lang geen anonieme superboekhouder meer, maar de man of vrouw die aan de knoppen draait. ‘Vanuit mijn positie blokkeer ik deals als de marges te dun zijn.’
# Trends die uw business gaan bepalen
MT blikt alvast vooruit op de komende twee jaar. Welke belangrijke trends bepalen straks het succes van uw bedrijfsvoering?