De toekomst stelt nieuwe eisen aan de techniek en vaardigheden van het management. En diegenen die daar het beste op inspelen zijn de winnaars van morgen.
De huidige managementparadigma's zijn gevormd in de periode na de industriële revolutie. Zij geven in essentie maar op één vraag antwoord: hoe werk te organiseren wanneer er sprake is van schaalgrootte en een constant groeiende productiviteit?
Het moderne management is een eeuw oud, constateert Gary Hamel, auteur van The future of management. Het management van de 21ste eeuw ziet zich geconfronteerd met drie krachten die alles veranderen. En diegenen die daar het beste op inspelen zijn de winnaars van morgen.
1 De grote uitdaging voor organisaties is de noodzaak om te veranderen en aan te passen, continu en met een toenemende snelheid. Dat vraagt om medewerkers die met hart en ziel niet alleen hun uren maar ook hun creativiteit en verbeelding leveren. Het winnende managementmodel moedigt dit aan. En daar is een wereld te winnen. Afhankelijk van nationaliteit geldt: 2 tot 20 procent van de werknemers is highly engaged.
2 De tweede grote kracht is het internet. Dat haalt de hiërarchische en bureaucratische lijnen omver. Wie had tien jaar geleden kunnen voorspellen dat een complex besturingssysteem als Linux door vrijwilligers zonder een formele structuur werkelijk tot wasdom zou worden gebracht?
3 De millinials gaan deel uitmaken van uw organisatie. Zij groeiden op met het fundamentele geloof dat ideeën elkaar beconcurreren in een level playing field. Dat een senior executive iets zegt maakt het niet langer relevanter dan als een onderknuppel iets stelt.
Bron: Gary Hamel, the future of management/McKinsey