Heel internet ligt in een deuk om een bedrijfsfilm van De Persgroep. Het roept de vraag op: hoe moet het dan wel?
Heel internet lacht om een bedrijfsvideo van De Persgroep. Twitter heeft de slappe lach, GeenStijl heeft pijn aan de ogen en medianed maakt de video ook belachelijk. Bekijk hieronder het filmpje zelf.
Geen hoogtepunt
Inderdaad, het is (understatement alert!) niet direct een hoogtepunt uit de filmgeschiedenis geworden. Maar hoe moet het dan wel? Eerlijk is eerlijk, de gemiddelde bedrijfsfilm straalt saaiheid uit, heeft dat misschien zelfs als doel. Een wetenschappelijk onderbouwde streekproef hebben we niet gedaan, maar de meeste bedrijfsvideo's lijken vooral gemaakt om informatief en feitelijk te zijn, zonder fratsen. Af en toe komt een directeur voorbij, die door het videoteam gedwongen lijkt voor de camera te verschijnen. Pijnlijk. Dit soort filmpjes zijn er in alle soorten en maten, en laten we uit zelfbescherming maar geen voorbeelden geven.
Inhoud en vorm perfect
Het is trouwens niet zo dat er geen strakke, flitsende en inhoudelijke bedrijfspresentaties in videovorm worden gemaakt. Check bijvoorbeeld deze film van Bayer. Hier draait het om de visie van een bedrijf, maar er is ondertussen niet vergeten aandacht te besteden aan de uitvoering (dat kost nou eenmaal wat centen, heb je die niet: doe het dan ook niet!) en aan de vertelvorm. Een verhaal brengen, het is toch een vak apart.
Hoe het ook kan
Ondertussen zijn er naast de inhoudelijke en flitsende filmpjes ook video's te vinden die het anders aanpakken, al zijn dit vaak ook de minder officiele bedrijfsfilmpjes. Zo ontstond er een aantal jaar geleden op internet de hype om met het hele bedrijf een zogeheten lip dub op te nemen, een filmpje waarin medewerkers mee lijken te zingen met een bepaald liedje. Het is weer eens wat anders dan een standaard bedrijfsfilm, al kan het al snel doorslaan in lolligheid of flauwheid. Opassen dus. Hieronder een voorbeeld van de medewerkers van AOL in Frankrijk van een paar jaar terug.
Nog beter
De hoogtepunten op het gebied van bedrijfsvideo's zijn de afgelopen jaren gemaakt uit naam van bekende topmannen. Bill Clinton begon ermee in 2000 met dit afscheidsfilmpje, daarna zette Bill Gates de trend door in 2008, met een afscheidsvideo over zijn laatste werkdag bij Microsoft (zie filmpje hieronder). Zelfs Bono van U2 en acteur George Clooney komen voorbij. De opvolger van Gates en de huidige ceo van Microsoft, Steve Ballmer, heeft trouwens ook een enorm populair filmpje op zijn naam staan, maar die is iets minder officieel. Het is een weergave van zijn uitzinnige podiumpresentatie-kwaliteiten.
Op een zelfde manier als Bill Gates namen Hans Wijers en Ad Scheepbouwer de afgelopen maanden met een speciale video afscheid bij respectievelijk AkzoNobel en KPN. Met een korreltje zout en wat zelfspot kom je blijkbaar een heel eind, zo begrepen deze ceo's. Daar valt voor De Persgroep nog een flink lesje te leren.