Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen?
Nee, Amazon.com-oprichter Jeff Bezos vindt het niet erg om een tijdje verlies te draaien. Geregeld schrijft de topman aan aandeelhouders dat het hem om de lange termijn gaat. Afgelopen kwartaal was het weer eens raak: de Amerikaanse online grootmacht behaalde een nettoverlies van 126 miljoen dollar, het grootste kwartaalverlies van het bedrijf sinds 2012. 'We blijven bezig om de ervaring voor Amazon-klanten te verbeteren', was het commentaar van Bezos in het begeleidende persbericht. Aandeelhouders waren echter not amused: Amazon verloor 10 procent van zijn beurswaarde.
Verliesgevend tot 2003
Door de ferme taal van Bezos lijkt het soms alsof Amazon.com aan de lopende band rode cijfers schrijft, maar een blik op de jaarverslagen laat het tegendeel zien. Tussen 2003 en nu werd er alleen in 2012 een klein verlies, van 39 miljoen dollar, gerapporteerd. De jaren daarvoor maakte Amazon.com alleen maar verlies, in 2000 werd zelfs een nettoverlies van bijna anderhalf miljard dollar genoteerd. De behoorlijk indrukwekkende jaarcijfers sinds 1997 op een rijtje:
Een waardevolle les leren
In het meest recente jaarverslag stelt Amazon dat het liever grote investeringen zal doen dan terughoudende, zodra het bedrijf een kans ziet om marktleiderschap te behalen. Het schrijft vervolgens: 'Sommige van deze investeringen zullen zich uitbetalen, anderen niet. In dat laatste geval zullen we weer een nieuwe waardevolle les hebben geleerd.' Waar denkt Amazon de komende jaren nieuwe winst te vinden? Een overzicht van de manieren waarop het bedrijf de aandacht van klanten vast hoopt te houden:
UPDATE 30-7: Amazon stapt in 3D-printen en Ricardo Passchier van Software AG merkt terecht op dat Amazon Web Services ook niet te onderschatten valt.