Geen ontkomen aan: het bedrijfsleven heeft (wéér) een crisisjaar voor de boeg. Dat gaat (opnieuw) gepaard met harde maatregelen en pijnlijke keuzes. MT presenteert: de duivelse dillema's voor 2012.
Gaan we weer. De vorige crisis was nog maar nauwelijks uitgediept. Het begint er ernstig op te lijken dat opnieuw harde maatregelen en pijnlijke keuzes voor de deur staan. Komt er een nieuwe crisis? Ja, zegt een overtuigende 70 procent van onze lezers.
Niet verwonderlijk, bijna dagelijks staat er somber nieuws in de krant. Is het niet de euro, dan zijn het de banken wel of de instortende woningmarkt. Nog geen kwart van de ondervraagden is zo optimistisch om te zeggen geen nieuwe crisis te verwachten, 6 procent twijfelt nog. De belangrijkste vraag lijkt nu vooral te zijn hoe diep de poel is van de ons tegemoetkomende ellende.
De crisis is aangepraat
De 6 dilemma's:
+ bezuinigen vs. investeren: blijf boeien
+ omzet vs. marge: korting, gevaarlijk spul
+ beurs vs. durfkapitaal: 'het is iets dat je voelt in je onderbuik'
+ innoveren vs. uitmelken: kannibalisatie is een keuze
+ verkopen vs. verleiden: lang leve de smart sell
+ uitbesteden vs. zelf doen: drie hoeraatjes voor BPOToch stellen de ondervraagde managers ook wel vraagtekens bij de realiteit van de crisis. Een opvallende 52 procent van onze lezers vindt dat de crisis ons wordt aangepraat. Afgelopen zomer leek er immers nog geen vuiltje aan de lucht. Ja, er waren geldproblemen in Griekenland, maar de Nederlandse banken leken daarvan redelijk verschoond te blijven. En Griekenland, hoe erg kon dat worden?
Maar sinds de zomer trekt er een spoor van paniek door de media, een spoor dat waarschijnlijk onnodig was geweest als er snel en daadkrachtig was opgetreden. En misschien als er minder was gedaan alsof de wereld verging, terwijl het (op dat moment) alleen nog maar de Griekse schatkist was die verging.
Maar, om in Griekenland te blijven: Pandora’s doos is nu geopend, en de torenhoge schulden van landen binnen en buiten Europa die eruit zijn gekomen, gaan niet meer terug. En nu is zelfs de oude, vertrouwde Rabobank zijn AAA-status kwijt. Zie in zo’n golf van onheil nog maar eens rustig te blijven…
Pas op de plaats
Het levert de vraag op: wat moeten bedrijven doen als ze ook het komend jaar succesvol willen overleven? Tot nu toe doen ze bijna allemaal hetzelfde: niks. Bedrijven maken pas op de plaats, ze kijken de kat uit de boom en proberen de kracht van de hoosbui in te schatten. Toch zegt slechts 3,5 procent zich zeker niets van de crisis aan te trekken. Zo’n 84 procent verwacht dat de crisis invloed heeft op de besluitvorming in het eigen bedrijf. Gelukkig hebben managers inmiddels ervaring, ze zijn ‘crisisgerijpt’. Hoewel: tegenover 41 procent van onze lezers die zegt dat hun bedrijf voorbereid is op een crisis, staat nog altijd 16 procent waar dat niet zo is. En slechts 10 procent gelooft dat een multinational goed in staat is om een nieuw businessmodel te ontwikkelen.
2012 belooft dus een jaar vol dilemma’s te worden. In zes artikelen gaan we uitgebreid in op de belangrijkste, waar bedrijven volgend jaar, hoe dan ook, een antwoord op moeten vinden. Hieronder de zes dilemma's op een rij.
Bron: Onderzoek MT-lezers, november 2011