Wat doen organisaties die de merkentop bereiken? Zij inspireren. Een eenvoudige sleutel tot succes.
Sterke merken profiteren meer van marktgroei, maar zijn ook weerbaarder bij krimp. Ze hebben meer loyale klanten die ook anderen aansteken met de merkliefde. En ze verdienen meer geld met hun inzet. De ramingen lopen uiteen van zo’n 3 á 4 procent in voorzichtige ramingen (Parrot) tot 300 procent door managementgoeroe Collins. Velen hebben zich het hoofd al gebroken over de succesformule. Deze blijkt verrassend eenvoudig te zijn: inspiratie.
Ikea winnaar Inspirerende-40
Uit de jaarlijks uitgevoerde Inspirerende-40 kwam Ikea naar voren als winnaar voor 2013. De organisatie scoort het beste op de 4 inspiratiepijlers: bijzondere producten, sprankelende organisatie, authentieke visie en betrokkenheid. Efteling werd tweede en Samsung passeerde Apple naar de 3e plaats. V&D eindigde als 40ste in de ranking.
Wie inspireert, wordt gevolgd
Organisaties die goed scoren op de vier pijlers, inspireren. En de kracht daarvan is zeer eenvoudig: organisaties die inspireren, worden gevolgd. Mensen willen het merk volgen en er meer van weten. Het effect is simpel: in de stroom van duizenden boodschappen die we per dag over ons heen krijgen, richten we ons op berichten van onze inspiratoren. Die vinden we relevant en geven we daarmee toegang. Daarmee hebben inspirerende organisaties veel meer kans hun verhaal met ons te delen dan niet-inspirerende organisaties.
De 4 pijlers
In de zakelijke context noemen we dingen als snel inspirerend. Een energieke lezing of een knap geschreven artikel. Maar om als organisatie écht inspirerend te zijn, komt er meer bij kijken. Toch is het voor vrijwel elke organisatie mogelijk om klanten meer te inspireren en een reden te geven om de organisatie geïnteresseerd te volgen.
#1. Bijzondere producten
Veel bedrijven leveren producten en diensten die vrijwel gelijk zijn aan die van marktcollega’s. Dit is sowieso minder aantrekkelijk want producten zonder relevant onderscheidend vermogen leveren steeds minder op. Bedrijven als Ikea, de Efteling, Samsung, Apple en BMW (Top 5) maken van elke productervaring iets bijzonders. De vormgeving, de stijl, de naamgeving, de presentatie, de werking, alles moet kloppen en samenspannen om er iets bijzonders van te maken.
#2 Sprankelende organisatie
Mensen luisteren liever naar een bruisend bedrijf, ze kopen er ook liever en ze werken er ook liever. Een organisatie met een duidelijke missie, een heldere identiteit en een energieke houding, inspireert. Apple scoort nog steeds het beste op deze pijler.
#3 Authentieke visie
Herkenbaar communiceren waarom je doet wat je doet, versterkt het vertrouwen van klanten. Een heldere visie raakt de aspiratie en toekomstwens van klanten. Zij kunnen zich daarom met het merk identificeren. Een optimistische visie spreekt daarbij het meest aan. V&D heeft haar lage raning (40ste) mede te danken aan de niet uitgedragen of niet aansprekende visie. De Efteling scoort het hoogst op deze pijler.
#4 Engagement
Hoe maak je contact, hoe betrek je de markt? Samsung ontwikkelt zich in Nederland bijvoorbeeld tot de inspirator van de conversatie. De actie in 2012 voor Andre Kuipers (foto onder) was daarin bijzonder (bijna 40.000 volgers deden mee), maar het betrekken van Doutzen Kroes in de campagne werkt ook goed uit. Buiten de Top-5 laten de meeste merken het op deze pijler liggen. Opvallend genoeg scoren drie biermerken het allerlaagst: Amstel (38ste op deze pijler), Grolsch (39ste) en Heineken (40ste).
Bron foto
Kleinere en minder bekende bedrijven inspireren ook
Inspiratie werkt, hoewel de voorbeelden vaak zo voor de hand liggen. Merken als Ikea, Samsung en Apple worden door publicaties in de media vrijwel altijd aangehaald als voorbeeld: zo moet het. Maar hoe werkt het dan voor een kleiner, minder bekend of business-to-business bedrijf, in Amsterdam of Enschede? Het interessante aan de inspiratiefactor is dat het ook voor hen kan werken. Het gaat er niet om dat iedereen je volgt. En de pijlers bewijzen dat het vooral gaat om het bijzondere in contact met klanten.
Geen magische formule
Inspiratie is ook geen magische formule. Elk bedrijf kan werken aan bijzondere producten, een sprankelende organisatie, een authentieke visie en energiek contact. Het zal niet morgen allemaal anders zijn, maar wie volhoudt, zal merken dat het werkt. Met als voordeel: geïnspireerde klanten delen hun ervaringen graag met anderen. En zo kun je als klein bedrijf zomaar uitgroeien tot een marktgigant.
Een inspirerend 2014!
Graag wil ik alle lezers van mijn columns bedanken voor het lezen en volgen. En voor de reacties en opmerkingen. Soms op de site (doe dat vooral!) en vaak op Twitter, LinkedIn en Facebook. Ik wens je een mooie jaarwisseling en vooral een gezond, sprankelend en inspirerend 2014!
Meer bijdragen van Joris van Zoelen?
- Zo lukt PostNL wat TNT niet voor elkaar kreeg
- Bart Smit, ruim je speelgoed toch eens op!
- Alle bijdragen van Joris