Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven.
In Nederland zal nauwelijks iemand van ze gehoord hebben, maar Hind Hobeika en May Habib spelen allebei een belangrijke rol in de ondernemersrevolutie die momenteel gaande is in het Midden-Oosten. En ze zijn niet eens de enige Arabische dames met zakelijk instinct. Wie zijn deze Hobeika en Habib, en dankzij welke randvoorwaarden behalen zij succes? 4 vragen beantwoord:
Een ondernemersrevolutie?
Ja, een ondernemersrevolutie. Tussen 2006 en 2012 was er in totaal voor een bedrag van 1,565 miljard dollar aan venture capital-investeringen in de regio, waarvan 308 miljoen dollar in 2012. Het besteedbaar inkomen in de regio is de afgelopen 3 jaar met 50 procent gestegen tot in totaal meer dan 1 biljoen dollar. Ondertussen zijn steeds meer mensen in het Midden-Oosten verbonden met internet. Er zijn momenteel 110 miljoen internetgebruikers in de regio, op een bevolking van 350 miljoen mensen. 30 miljoen mensen kopen ook online. Het aantal internetgebruikers groeit met 23 procent per jaar, (tegenover een wereldgemiddelde van 14 procent). Het aantal mensen met smartphones overstijgt binnen 2 jaar naar verwachting de 50 procent. Online bestedingen in de regio groeien van 9 miljard dollar in 2012 naar 15 miljard in 2015. Daarvan wordt naar verwachting 3 miljard via een smartphone afgehandeld, zes keer zoveel als nu. Meer dan een kwart van de internetters is actief op sociale media, een percentage dat groeit met 125 procent per jaar. Meer dan 40 procent van de internetgebruikers wil voor zichzelf beginnen. Lees ook: welkom bij de Arabische bedrijven-lente.
Een vrouwelijke revolutie?
Ja, tot op zekere hoogte is het een vrouwelijke revolutie. Ongeveer een derde van de start-ups in het Midden-Oosten heeft een vrouw aan het roer. Dat is een hoger percentage dan in Silicon Valley. Daarnaast hebben vrouwen in Saudi-Arabië, Qatar en Koeweit respectievelijk 57, 63 en 67 procent van de universiteitsdiploma's in handen. Daarmee is trouwens niet gezegd dat het Midden-Oosten ineens een feministisch bolwerk is geworden. Dat veel vrouwen pas aan het werk kunnen als ze voor zichzelf beginnen geeft pijnlijk aan hoe gesloten de arbeidsmarkt nog is. Volgens de International Labor Office is de arbeidsparticipatie onder Arabische vrouwen in de niet-agrarische sector slechts 28 procent, het laagste ter wereld. Twee van de succesvolste vrouwelijke onderneemsters uit het Midden-Oosten zijn Hind Hobeika en May Habib. Laten we ze kort introduceren:
Wie is Hind Hobeika?
Het bedrijf Butterfleye van de Jordaanse Hind Hobeika (1989, foto rechts) werd door Forbes Magazine getipt als een van de meest veelbelovende mondiale start-ups van 2013. Hobeika is het vrouwelijke brein achter Instabeat, een waterdicht apparaatje dat op elke zwembril kan worden bevestigd en de hartslag, het aantal gebruikte calorieën en het aantal getrokken baantjes van een zwemmer meet en opslaat. Hobeika lift dus mee op de quantified self-hype. Ze startte het bedrijf 2 jaar geleden als crowdfunding-project op Indiegogo.
Hobeika dacht na haar studie bij Procter & Gamble uit te komen, maar besloot haar zwemervaring om te zetten in een gadget die door professionals kan worden gebruikt tijdens het zwemmen. In Qatar deed ze mee aan een vier maanden durende televisiecompetitie (ze werd derde), waarna ze in verschillende rondes geld ophaalde voor de verdere ontwikkeling van het apparaatje. Ze ziet niet alleen potentie in het Midden-Oosten, want ook in Amerika en Europa is zwemmen een populaire sport, zo vertelde ze eerder tegen FastCompany. Liefhebbers kunnen de Instabeat alvast voorbestellen.
In 2012 sprak Hobeika over haar uitvinding in een TED-talk:
Wie is May Habib?
Hobeika staat niet alleen, een van de rijzende sterren in de regio is de Libanese May Habib (1985). De Harvard-alumna stopte in 2011 met haar baan bij een vermogensbeheerder in de Verenigde Arabische Emiraten. Ze gaf haar salaris van meer dan een ton (belastingvrij) per jaar op om voor zichzelf te beginnen. Haar vertaalbureau Qordoba richt zich sindsdien op zogeheten lokalisatie, waarbij de brontekst niet alleen wordt vertaald, maar ook wordt aangepast aan de doelgroep en de lokale context. Een potentiële markt van zo'n 35 miljard dollar, aldus Habib, die inmiddels werkt met 600 vertalers in 30 landen en behalve in Dubai kantoren heeft in Riyad, Cairo en Frankfurt. Tegen MT vertelt ze: ‘In een regio van 300 miljoen mensen is minder dan 1 procent van de internetcontent in het Arabisch. Daar liggen kansen voor business-to-businessbedrijven. We groeien met 20 procent per maand.’
Habib begon met een half miljoen dollar aan startkapitaal en is inmiddels ‘op weg om een bedrijf van 200 miljoen te bouwen’. Begin dit jaar haalde ze 1,5 miljoen dollar op aan durfkapitaal om gespecialiseerde software te laten ontwerpen. Ze heeft niets dan lof voor het ondernemingsklimaat in het Midden-Oosten. ‘De levensstijl is veel flexibeler dan in het Westen. Ik heb hier minder moeite om werkweken van 80 uur te maken dan in bijvoorbeeld New York, waar de infrastructuur behoorlijk deprimerend is voor een vrouw alleen. In Dubai is het makkelijker mijn sociale leven met mijn werk te combineren, omdat de Arabische cultuur zo flexibel is. Partners en cliënten hebben er geen problemen mee om ‘s avonds en in het weekend bijeen te komen en werknemers vinden het prima om om 11 uur 's avonds nog een telefoontje af te handelen. Dat is in de Verenigde Staten wel anders.’
In deze video vertelt Habib over de Arabische revolutie(s):