Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 vreemdste verzoeken van managers aan hun medewerkers

Amerikaanse werknemers zijn redelijk tevreden over hun manager, maar krijgen soms toch vreemde verzoeken. Hier zijn de 10 opmerkelijkste.

Klagen over de baas is overal ter wereld een populair tijdverdrijf. Maar volgens een recent onderzoek van CareerBuilder, onder ruim 3.000 werknemers, blijkt het nogal mee te vallen met hoe we over onze managers denken. Tenminste, in de Verenigde Staten. Zo'n 63 procent van de werknemers heeft minstens een ruime voldoende of goed over voor zijn baas, en slechts 14 procent een onvoldoende. Zo'n 39 procent zegt zelfs vrienden te zijn met zijn leidinggevende.

Gerelateerd aan de managementstijl

Hoe mensen denken over hun baas, hangt nogal samen met de communicatie- en leiderschapsstijl van deze. Werknemers die frequent contact hebben met hun leidinggevende, beoordelen hem of haar hoger dan werknemers die hun baas weinig zien of spreken. Werknemers die minder dan eens per dag contact hebben geven in 17 procent van de gevallen een 'goed', terwijl werknemers die vaker daags contact hebben in 31 procent van de gevallen enthousiast zijn over hun baas.

Zelfs bij sms'jes

Dat hoeft overigens niet altijd face-to-face communicatie te zijn: een kwart van de werknemers zegt dat de baas over het algemeen communiceert via sms'jes, mailtjes, of whatsapp, maar toch is van deze mensen nog steeds 30 procent zeer tevreden over zijn of haar optreden. 'Managers die frequent interacteren en communiceren met hun medewerkers krijgen eerder hun steun', aldus Rosemary Haefner, vp human resources bij onderzoeksbureau CareerBuilder. 'De beste managers begrijpen wat het succes van hun medewerkers triggert en zij zijn in staat om hen de juiste kant op te wijzen als de productiviteit daalt of een conflict ontstaat.'

De gekste verzoeken

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Veel leidinggevenden hebben hun medewerkers ooit verzoeken gedaan die (soms ver) buiten de functiebeschrijving vallen. De volgende waargebeurde verzoeken werden gedeeld door de ondervraagden:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Vroeg een medewerker hoe een drugstest te omzeilen
  2. Vroeg een medewerker een collega te ontslaan en hem/haar vervolgens naar huis te rijden
  3. Vroeg een medewerker om zijn/haar mening over een Tinder-profiel
  4. Vroeg een medewerker om online een product te bestellen (bij Amazon), zodat zijn/haar echtgenoot er niet achter zou komen
  5. Vroeg een medewerker de haren tussen de wenkbrauwen te epileren voor een foto-shoot
  6. Vroeg zijn medewerkers om zijn Facebook-video's te liken
  7. Vroeg een medewerker om goede vrienden te zijn met hem
  8. Vroeg een medewerker hoe een overlijdensverklaring te krijgen voor een overleden ex-echtgenoot
  9. Vroeg een medewerker om een sympathiek praatje te maken met een schoondochter over een overleden kat
  10. Vroeg een medewerker om op het dak te klimmen om te kijken of er dode vogels lagen.

Van de ondervraagde medewerkers zei 22 procent wel eens zulke vreemde verzoeken te krijgen, die buiten de functieomschrijving lagen. Weinig verwonderlijk: 51 procent van hen beoordeelt zijn of haar baas met een onvoldoende of lager.

Foto via Flickr.com

Lees ook: