Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Daag je mensen uit om mee te denken

Na verschillende carrièrepaden vond Peter Bijnen (48) in 2000 met de oprichting van re-integratiebureau R-employ de voor hem juiste weg. Want als adviseur, coach en trainer benut hij zijn kwaliteiten en talenten zo efficiënt en maximaal mogelijk. En dat is precies wat hij werknemers en hun managers probeert bij te brengen. Bijen heeft dan ook zeker een paar waardevolle tips voor jonge managers.    

 

Hoe bent u geworden wat u nu bent?
“Dat is een lang verhaal, maar ik zal het kort houden. Ik ben begonnen als socio-therapeut in de psychiatrie. Mij interesseerde vooral de vraag waarom mensen bepaalde keuzes maken of juist niet. Maar de gezondheidszorg was niet het juiste klimaat om mijn ambities bot te vieren…”

Want uw ambities waren?
“Dat wist ik dus niet precies. Maar ik ben rond mij dertigste geswitcht naar een commerciële functie bij een detacheerder van technisch personeel. Ik werd al snel vestigingsdirecteur met de verantwoordelijkheid voor ettelijke miljoenen, maar ook dat voelde, ondanks de uitstekende randvoorwaarden, niet goed. Het draaide vooral om cijfers, niet om mensen.”
 

 

Toen bent u R-employ begonnen?
Nee, eerst heb ik voor de Arbeidsvoorziening nog een Transferpunt opgezet. Dat was een mooie ervaring, want het ging om mensenwerk: iemands kwaliteiten ontdekken om hem of haar te behouden voor de branche. En dat doe ik in feite nog steeds, alleen nu als eigen baas.”

U hebt ook dagelijks te maken met managers. Wat valt u op?
“Dat werk nog altijd los wordt gezien van iemands persoonlijke ontwikkeling. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat werk hieraan juist in grote mate bij kan dragen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe dan?
“Door als manager voor je werknemers plezier te faciliteren. Zorg bijvoorbeeld voor verdieping en verbreding, zodat werknemers wijzer worden in de keuzes die ze maken. Let wel, keuzes op basis van hun eigen ervaring, niet vanuit de interpretatie van de organisatie.
Om dit te bereiken, moeten managers anders leren denken. Nu kijken ze, vanuit het oogpunt van efficiency, naar wat een werknemer moet opleveren. In plaats van te kijken hoe ze iemands kwaliteiten het best kunnen benutten.”

Wat raadt u managers verder nog aan?
“Daag je mensen uit om mee te denken, daar kunnen verrassende ideeën uitkomen. Ik haal vaak het voorbeeld aan van de Dyson-stofzuiger. Die ziet er niet uit als een stofzuiger, maar werkt als een trein. Hoe kan dat? Omdat ze niet zijn uitgegaan van de bestaande situatie.”