Creativiteit wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Managers die creatievelingen aansturen worden geconfronteerd met lastige tegenstellingen.
Niet alleen in de creatieve sector (reclame, media, modeontwerp etc.) speelt creativiteit een grote rol. In vrijwel elke sector wordt het onderscheidend vermogen bepaald door de creativiteit waarmee nieuwe producten, markten en productieprocessen worden ontwikkeld. Creativiteit op de werkvloer aansturen is een lastige managementklus, zo blijkt uit een artikel in Management Team nummer 5.
Succesvolle innovatieve bedrijven hebben in meerderheid een platte, weinig hiërarchische structuur. Er wordt gewerkt in regelmatig van samenstelling veranderende teams. De werknemers zijn hoog opgeleid en breed inzetbaar en het management staat open voor nieuwe ideeën. Uit onderzoek blijkt dat onderdrukking en angst funest zijn voor het creatieve proces. Zelfvertrouwen en creativiteit hangen sterk samen.
Dat klinkt mooi, maar de praktijk voor managers is lastig. Werken zonder hiërarchie kan ontaarden in chaos. Managers hebben als taak om processen voorspelbaar te maken en risico’s uit te bannen. Ze moeten het juiste midden zien te vinden tussen beheersing en vrijheid. Hoe moeilijk de praktijk van het aansturen van creatievelingen is bleek bij een Brits bedrijf waar de succesvolle innovaties van de afgelopen tien jaar werden geëvalueerd. De beste ideeën waren afkomstig van een klein aantal mensen die allemaal door hun collega’s als ‘moeilijk om mee samen te werken’ werden gebrandmerkt. Stuk voor stuk hadden ze bovendien het bedrijf inmiddels verlaten.
Lees het hele artikel in Management Team nummer 5 (verschijnt 23 maart).