Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cor Hospes: Bedrijven moeten verhalenvertellers binnenhalen

Foto: Punkmedia

Om eeuwigheidswaarde te krijgen, moet een bedrijf leren verhalen te vertellen, zegt Cor Hospes. ‘Bedrijven luisteren niet.’

MT: Gaat je boek ‘Contentbijbel‘ over verhalen vertellen of over contentmarketing?

Hospes: ‘Het onderwerp is contentmarketing, de marketingdiscipline waar bijna elk bedrijf mee bezig is. Maar content is echt een marketingterm. Bedrijven leren dat ze content moeten produceren, en dat doen ze braaf. Wat je krijgt is contentprut. Maar wat je als bedrijf te vertellen hebt, moet komen vanuit de passie voor je merk en producten. Dan krijg je geen content, dan krijg je verhalen. Dat is waar mijn boek in werkelijkheid over gaat: verhalen vertellen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar moeten bedrijven mee beginnen?

‘Bij het begin, namelijk met de vraag wie je bent. Wat is je verhaal? Veel bedrijven weten niet wie ze zijn of waar ze voor staan. Ze blijven denken in doelgroepen die ze proberen te vatten in termen als ‘vrouw, 20-45, HBO+’. Maar mensen kun je niet vangen in hokjes. Merken worden uitgevers, en je moet denken als uitgever. Die denkt in kijkers en lezers. Daarom hamer ik in mijn boek ook erop dat bedrijven verhalenvertellers binnenhalen voor hun contentmarketing, zoals journalisten of televisiemakers. Traditionele marketeers hebben geen verstand van verhalen.’

Wat is de meest voorkomende fout?

‘Dat bedrijven niet luisteren. Niet luisteren naar zichzelf en hun klanten. Contentmarketing is voor veel bedrijven tamelijk nieuw. Het probleem is dat ze ermee omgaan zoals ze gewend zijn om te gaan met marketing, namelijk: een campagne bedenken en uitvoeren. Dus door zenden, zenden en nog een keer zenden. Voor succesvolle contentmarketing moet je uit die verkoopmodus. Ga praten met je klanten en de medewerkers in je bedrijf. Als je een gepassioneerd verhaal over jezelf te vertellen hebt, vergeten je klanten je nooit meer.’

Meer over businessboeken: