Om zijn grote ambities waar te maken paste Getronics een originele strategie toe: het ‘leende’ het alliantiemodel uit de luchtvaart. Gevolg: lean opereren én wereldwijd concurreren. Het model in 5 stappen.
De nummer drie van de wereld worden, dat is het doel dat Getronics zichzelf stelt als de overname door KPN in oktober 2007 is afgerond. Klinkt ambitieus, zeker als je bedenkt dat in de Verenigde Staten het ict-bedrijf op dat moment op de markt slechts nummer 44 is. “We hebben toen geconcludeerd dat we veel internationaler moeten werken”, blikt coo Jos Schoemaker terug.
1. De luchtvaartconnectie
Hoe doe je dat: internationaler werken terwijl je zelf nauwelijks positie hebt? De bestuurders van Getronics besluiten goed om zich heen te kijken en komen uiteindelijk uit bij een model dat succesvol wordt toegepast in de luchtvaartindustrie: de alliantie. Het bedrijf verenigt zich met zes andere bedrijven, die in eigen land allemaal tot de top-3 van de markt behoren, maar zelf niet of nauwelijks internationaal bereik hebben. In maart 2009 ziet de Getronics Workspace Alliance het levenslicht. Het vernieuwende van die alliantie is dat de partners zich ook als één groep op de markt presenteren en niet alleen de ict-inhoud, maar ook de marketing en verkoop op elkaar afstemmen. Om het belang ervan te onderstrepen benoemt Getronics bovendien per 1 april aanstaande Andreas Ziegenhain als nieuw lid van de board of management. Hij zal zich volledig richten op internationale zaken, waaronder ook de alliantie valt.
2. Getronics is gelijker
Bij de samenstelling van de Getronics Workspace Alliance in 2009 zijn de resterende buitenlandse vestigingen die Getronics nog heeft het uitgangspunt. Het bedrijf draagt de meerderheidsaandelen van deze vestigingen over aan de zes lokale partijen met wie contracten zijn gesloten. In ruil daarvoor krijgt Getronics deelnemingen in de zes bedrijven van tussen de 10 en 30 procent, en bij sommigen bovendien een zetel in de board. Andersom hebben de zes bedrijven geen aandeel in Getronics, zegt ceo Erik van der Meijden. En dat is bewust. “Zo houden wij grip op de alliantie. Noodzakelijk, want anders bestaat de samenwerking uit los zand.”
Alle partners zijn volwaardig lid van de alliantie, maar Getronics is niet voor niets de naamgever: het bedrijf is nét iets gelijker dan de andere partners.
3. Groot geworden door klein te blijven
“Als je niet de nummer 1 bent, is het lastig om winst te maken op de lokale markt”, zegt Van der Meijden. En als je, zoals in de Verenigde Staten, de nummer 44 bent, wordt dat nog lastiger. De alliantie lost dat probleem op: samen kunnen de zeven partijen wereldwijde dienstverlening bieden aan internationaal opererende bedrijven, terwijl ze ieder voor zich lokaal kunnen blijven werken. Zonder zelf vestigingen over de hele wereld te hebben, kunnen de partners hun klanten nu toch internationale service garanderen. Als een multinational bij de alliantie aanklopt, beheert CompuCom de werkplekken in de Verenigde Staten, terwijl Getronics de dienstverlening verzorgt voor de Nederlandse afdeling van de multinational. De slagkracht van klein dus, gecombineerd met de draagkracht van groot.
4. KPN leert er ook wat van
Om het lokale én het globale van de alliantie te benadrukken, wordt wereldwijd de naam Getronics Workspace Alliance gevoerd, met daarbij per land een vermelding van de uitvoerende partner. Naast internationale ict-dienstverlening aan klanten te leveren, is de alliantie bedoeld om onderling kennis uit te wisselen. Daarnaast is de constructie ook voor Getronics’ moederbedrijf KPN waardevol, zegt Van der Meijden: “Binnen hun internationale telecomportfolio hebben zij een soortgelijk model. Met ons model erbij is er de mogelijkheid dat de twee allianties samenwerken.”
5. Huwelijkse voorwaarden
Schoemaker: “We hebben met alle partners afgesproken de backoffice bij projecten te standaardiseren en te delen. Op die manier krijgt de klant in ieder land consistente dienstverlening. Onze manier van werken is daarbij het uitgangspunt. De omzet wordt uiteindelijk per land verdeeld over de zeven partijen.”
Van der Meijden: “De alliantiepartners zijn qua omvang verschillend, internationaal zijn ze niet even groot en de toegang tot grote klanten varieert, omdat sommige landen niet veel multinationals kennen. De balans in de alliantie kan dus continu verschuiven. We zijn geen huwelijk met twee gelijke partners, maar zeven partijen die allemaal in een andere mate profijt hebben van de samenwerking.”
Actief in 40 landen
De Getronics Workspace Alliance is gestart op 25 maart 2009. De samenwerking bestaat naast de naamgever Getronics uit APX uit Frankrijk, CompuCom in de VS, Getronics Middle East, NTT DATA Getronics (Japan), ServiceOne Getronics (China) en TecnoCom (Spanje en Portugal). Deze bedrijven behoren in eigen land allemaal tot de top 3 van de markt en tellen samen zo’n 40 duizend werknemers.Getronics heeft in deze partners aandelenpakketten van tussen de 10 en 30 procent.
De alliantie is in 40 landen actief, met bereik op alle continenten. Getronics zegt met de alliantie in potentie 85 procent van de wereldeconomie te beslaan. De zeven partijen hebben samen 6,1 miljoen werkplekken in beheer. Daarvan neemt Getronics er zelf 2,3 miljoen voor zijn rekening.