P&O’ers beschouwen coaching als het meest effectieve human resource development instrument. Toch maakt slechts 2 procent van het personeel gebruik van coaching. Dat blijkt uit het eerste landelijke onderzoek naar gebruik en waardering van coaching, dat onderzoeksbureau TNS NIPO voor hrm-adviesbureau GITP International uitvoerde.
Het onderzoeksbureau hield een enquête onder vijfhonderd P&O’ers en HR-directeuren van profit- en non-profit arbeidsorganisaties met meer dan vijftig werknemers. Tijdens het seminar ‘coaching in cruciale tijden: overbodig of onderschat?’ dat GITP onlangs organiseerde, presenteerde TNS NIPO de resultaten.
Organisaties zetten jaarlijks voor een kwart van het personeel een hrd-instrument in. Gaat het om effectiviteit, dan scoort coaching het beste, op de voet gevolgd door achtereenvolgens opleidingen, trainingen en cursussen. De laatste drie middelen worden echter vaker ingezet dan coaching. Yolanda Buchel, loopbaanadviseur en coach bij GITP, is enthousiast over coaching omdat het, in vergelijking met andere instrumenten, het grote voordeel heeft dat in korte tijd meer wordt bereikt. “Cursussen, opleidingen en trainingen nemen vaak meerdere dagen in beslag, terwijl een coachsessie van anderhalf uur direct al zichtbare effecten sorteert.”
De belangrijkste doelen waarvoor het instrument wordt ingezet zijn onder andere ondersteuning in persoonlijke ontwikkeling, betere prestaties en commercialiteit. Ook scoort het middel hoog als preventief middel voor het omlaag brengen van ziekteverzuim. Opmerkelijk is dat hoewel respondenten uiterst positief oordelen over coaching als hrd-tool, jaarlijks slechts 2 procent van het personeel een coachingstraject mag volgen. Het onderzoek wijst dus uit dat er een grote discrepantie is tussen het voornemen om het instrument in te zetten en het daadwerkelijk inzetten van het middel. Overigens zegt 40 procent van de respondenten meer gebruik te gaan maken van coaching. Buchel: “Medewerkers nemen steeds vaker het initiatief om systematisch aan zelfreflectie te doen en vragen daarbij om ondersteuning. Leidinggevenden daarentegen moeten meer en meer op resultaten sturen en hebben vaak onvoldoende tijd om oplossingsgericht met de medewerker mee te denken. Een coach is dan een zeer effectieve oplossing.” (NG)