Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Check uw zakelijke kansen in Brazilië

U ziet business-potentieel in BRIC-land Brazilië? Wacht niet, maar onderzoek nu al de mogelijkheden. En dat kan zelfs bijna gratis.


Een landbouwgrootmacht. Met een economie die dit jaar 5,5 procent groeit, 182 miljoen consumenten herbergt en al jarenlang een overschot van omgerekend enkele tientallen miljaren euro’s op de handelsbalans kent. Brazilië heeft de wind in de zeilen. Het land is één van de belangrijkste opkomende markten in de wereld en wordt steeds interessanter voor buitenlandse investeerders. De middenklasse groeit, de loonkosten blijven relatief laag en in de grote steden wemelt het van de goed opgeleide zakenpartners. Daarnaast verwelkomt het land binnenkort de twee grootste sportevenementen ter wereld: het WK voetbal van 2014 en de Olympische Spelen twee jaar later. Een groeiend aantal Europese bedrijven ruikt kansen.

Onderzoeksproject Brazilië

Door deze toegenomen interesse zijn de pijlen van het International Research Project (IRP) dit jaar gericht op Brazilië. Dit is een jaarlijks onderzoeksproject en wordt uitgevoerd door studenten van marketing- en businessopleidingen aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In juli vertrekt een konvooi van achttien van hen naar het Zuid-Amerikaanse land, begeleid door twee hoogleraren. Eén van de studenten, en tevens coördinator van het project, is Pieter Stoel.

“Elk jaar vertrekt een groep studenten voor twee maanden naar het buitenland om daar in opdracht van Nederlandse bedrijven marktonderzoek te doen. Dat kan in allerlei vormen. In de afgelopen jaren heeft het IRP onder meer consumentenmarkten in kaart gebracht, afzetmarkten onderzocht en concurrentieanalyses uitgevoerd. Onder meer in China, India, Rusland en Argentinië. Voorwaarde is dat het gaat om een opkomende economie. Dit jaar is Brazilië de beurt.”

Waarom Brazilië?

“Dit land maakt een enorme ontwikkeling door. Mede door de komst van het WK en de Olympische Spelen wordt momenteel veel geïnvesteerd in infrastructuur, nieuwe bouwprojecten en in de industrie. De landbouwsector is enorm in beweging en voor de kust is recent nog een groot olieveld gevonden. Bijkomend voordeel voor de Brazilianen is dat ze vrijwel geen enkele grondstof hoeven te importeren. Die hebben ze namelijk allemaal zelf aan boord. Nederland is de belangrijkste Europese afzetmarkt voor Brazilië. We zijn bovendien de op drie na grootste investeerder in het land. Stuk voor stuk ingrediënten die de Braziliaanse markt interessant maken voor het Nederlandse bedrijfsleven.”

Welk soort bedrijven kunnen bij jullie aankloppen voor onderzoek?

“Feitelijk iedere Nederlandse onderneming met ambities in Brazilië. We hebben al gesprekken gevoerd met een bouwbedrijf voor olieraffinaderijen en een grote fruitteler. Of het nu gaat om de landbouw, industrie of dienstverlening; alles is mogelijk. In het verleden heeft het IRP al voor heel wat bekende namen uit het Nederlandse bedrijfsleven onderzoek gedaan. DHL, Heineken, Unilever, Philips en KLM bijvoorbeeld. De meeste opdrachtgevers komen echter uit het MKB. Wij presenteren ze in oktober ons rapport met daarin alle bevindingen en analyses.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar toch, jullie zijn jong en relatief onervaren. Hoe zit het met de kwaliteit van jullie marktonderzoek?

“Die wordt gewaarborgd door de twee docenten die meegaan. Daarnaast hebben de studenten stuk voor stuk een bedrijfskundige of economische achtergrond. Ze zijn objectief, enorm gemotiveerd en zitten in het laatste stadium van hun studie. Ze kunnen dus echt wel iets.
 

Het IRP heeft plek voor zes opdrachten in Brazilië. Heeft uw bedrijf aspiraties om de Braziliaanse markt te gaan exploreren en bent u geïnteresseerd in marktonderzoek tegen kostprijs? Neem dan contact op met Pieter Stoel ([email protected]) of Marijana Pejakovic ([email protected]). Meer informatie over het project vindt u op www.irp-maa.nl