Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ceo Center Parcs: ‘Nederland zit gewoon vol met vakantieparken’

De toekomst voor Center Parcs ziet er weer rooskleurig uit. Ceo Mark Haak Wegmann kijkt vooruit naar de plannen voor de komende jaren, in Nederland en buitenland.

Mark Haak Wegmann
Portret van Mark Haak Wegmann – CEO Center Parcs Europe Foto: Jan Kok

Een paar maanden geleden leverde een grote groep Israëliërs verbaasde gezichten op in Center Parcs De Eemhof. Zij hadden van het vakantiepark in Nederland gehoord via een touroperator in Israël. ‘Center Parcs maakt steeds vaker gebruik van marketing door middel van touroperators in het verre buitenland’, legt ceo Mark Haak Wegmann uit.

Op zoek naar nieuw bezoek

Het is onderdeel van een grotere marketingstrategie van Center Parcs Europe. Ook in Nederland werken ze hard aan het binnenhalen van nieuwe bezoekers. Center Parcs heeft jarenlang – ze bestaan nu 50 jaar- kunnen leven van hun vaste bezoekers: families. Om wereldwijd te kunnen groeien is het bedrijf nu op zoek naar nieuwe klantgroepen. ‘Daarom hebben we in de afgelopen twee jaar 80 nieuwe activiteiten bedacht.’

Zo ging Center Parcs in Frankrijk een samenwerking aan met ‘Deep Nature’, een spa-operator. ‘Bijna alle Franse parken hebben inmiddels grootschalige spa’s, we zijn momenteel de laatste aan het bouwen. Dit concept speelt zo goed in op onze wens om volwassenen zonder kinderen aan te trekken naar onze parken, dat we het ook in andere landen gaan toepassen. Misschien niet overal, maar wel in de grootste parken.’

‘We hebben in de afgelopen twee jaar 80 nieuwe activiteiten bedacht’

Ook voor de vaste bezoekers zijn er nieuwe activiteiten ontwikkeld. ‘We hebben de pony cottages voor gezinnen met kleine kinderen – met name jonge meisjes. Ze krijgen bij de boeking van hun bungalow een pony, die je kunt leren verzorgen en berijden. We begonnen met dit concept in België en hebben het vanwege het succes uitgebreid naar alle landen in Europa.’

Buitenlandse markt verkennen

Center Parcs is dus bezig met uitbreiding op de internationale markt. Naast touroperators hebben ze daar ook andere manieren voor. ‘We zijn overal aan het lobbyen om onszelf internationaal Aantal vakantieparken CP in Europasterker te profileren.’ De medewerkers op de afdeling New foreign markets zijn er zelfs fulltime mee bezig. Zij worden geacht om elk jaar een nieuw land te kiezen en dit te gaan bewerken voor nieuwe bezoekers. ‘Dit jaar pakken we Oostenrijk aan, volgend jaar richten we ons op Duitsland. Daar openen we ook een nieuw park.’

De feiten

Het bedrijf, actief in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, verkeerde een paar jaar in zwaar weer. Boekjaar 2014-2015 kwam de nettowinst uit op 3,9 miljoen euro en het boekjaar 2015-2016 eindigde met een nettowinst van 16,4 miljoen. De bezettingsgraad in

‘We zien Airbnb niet als concurrentie’

Nederland is relatief hoog, ten opzichte van de CP-vakantieparken in de rest van Europa: ruim 74 procent. In totaal heeft Center Parcs 21 vakantieparken in Europa. 6.543 huisjes staan in Nederland en nog eens 7.498 in de rest van Europa.

Concurrentie

Ondanks dat ze beiden in de ‘huisjesverhuur’ actief zijn, lijken Center Parcs en nieuwkomer Airbnb nog niet te botsen. Het deelplatform lokt menig hotelgast weg naar goedkopere opties, maar ‘wij zien Airbnb eigenlijk niet als een concurrent. Wij houden bewust de verhuur van onze huisjes in eigen handen. Maar er zijn ook parken waarbij de verhuur van de huisjes in handen van de  particuliere eigenaar valt, en dat lijkt natuurlijk meer op het concept van Airbnb. Die parken zullen de concurrentie zeker ervaren.’

Om directe concurrenten de Roompot en Landal Greenparks lijkt Haak Wegmann zich geen zorgen te maken. ‘Hun bezoekers komen voornamelijk uit Nederland, ook bij parken over de grens. Wij zijn een Europese speler, want onze bezoekers komen voornamelijk uit Frankrijk, Duitsland, Nederland en België. Daarnaast ontvangen we ook veel bezoekers uit Engeland en Zwitserland.’ Ter vergelijking: Landal Greenparks beheert in totaal 83 vakantieparken in acht landen en had in 2015 een bruto jaaromzet van 368 miljoen (3.000 medewerkers). De Roompot is wat kleiner: het bedrijf heeft in totaal 40 vakantieparken en 15 campings met een bruto jaaromzet van 281 miljoen in 2015 (1.000 medewerkers). Center Parcs Europe heeft in totaal 7.500 werknemers rondlopen.

Renovaties

Afgelopen zomer kondigde Center Parcs grootschalige renovaties aan, ter waarde van 400 miljoen euro. Met dit geld worden bestaande parken vernieuwd. ‘Voornamelijk de bungalows, maar ook een aantal centrale voorzieningen. Er wordt tussen de 20 en 35 miljoen per park besteed aan de verbouwing van badkamers, keukens en vernieuwing van het interieur naar een eigentijdse stijl. Het verschilt per park wat er aan de centrale voorzieningen moet gebeuren, maar het totaalbedrag omvat ongeveer 20 procent van het budget. De rest van het bedrag wordt besteed aan de bungalows zelf’, zegt Haak Wegmann.

Center Parcs investeert de komende jaren bijna een miljard euro in uitbreiding

Het geld dat wordt gepompt in de vernieuwingen wordt gefinancierd door de verkoop van bungalows. Aan bijvoorbeeld particulieren of institutionele investeerders. ‘Het is tegenwoordig ongebruikelijk om vastgoed op je balans te hebben staan. We verkopen de bungalows en huren ze terug van de nieuwe eigenaren. Zo kunnen we investeren zonder meer rente te gaan betalen. De nieuwe eigenaren krijgen minder rendement dan wij kregen toen we de bungalows jaren geleden kochten. Sommige eigenaren betalen ook deels voor de renovatie, dus het is voor ons een logische deal.’ Aan die renovaties hangt in veel gevallen een kleine huurverhoging, een van de factoren waardoor Center Parcs afgelopen jaar met positieve cijfers eindigde.

Nieuwe parken

Haak Wegmann gaf in eerdere interviews aan geen interesse te hebben in verdere uitbreiding van Center Parcs in Nederland. ‘Het zit gewoon vol hier’, licht hij toe. In het buitenland wordt echter hard gewerkt aan nieuwe vakantieparken. Dit jaar wordt er naast Eurodisney een park gebouwd met ruim 900 bungalows ter waarde van 500 miljoen euro. ‘Dit zijn luxere woningen en die kosten dus ook wat meer. Maar we zien in het huurgebruik dat steeds meer mensen kiezen voor luxere huisjes, dus daar spelen we op in.’

Aanslagen in het buitenland zorgen voor meer bezoekers

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eind 2018 opent een nieuw park in Zuid-Duitsland. Een project van ruim 350 miljoen voor een park met 1000 woningen. Ook België krijgt een nieuw park, in 2019. ‘Dat wordt een premium vakantiepark. Het omvat 250 woningen vanaf het luxeniveau ‘vip’ en gaat zo’n 75 miljoen kosten. ‘Alles bij elkaar investeert Center Parcs Europe de komende jaren tussen de 800 miljoen en een miljard euro om uit te breiden. Op die manier willen we marktleider binnen Europa onze positie als marktleider behouden en tegelijkertijd de omzet laten groeien door het aantrekken van nieuw bezoek.’

Aanslagen

De andere reden dat Haak Wegmann verwacht te blijven groeien, is minder voordehand liggend. ‘Het ligt aan  huidige ‘situatie’ in de wereld, met alle terroristische aanslagen. De negatieve dingen die in het buitenland gebeuren, werken wel goed voor ons bezoek. Je zal nu maar een hotel in Parijs of Turkije runnen. Daar wil natuurlijk niemand meer naartoe. Wij zijn het alternatief voor een buitenlandse vakantie, dus ons bezoek blijft groeien.’