Geen zin om dagelijks aan te sluiten in de file? Dan lijkt het Nieuwe Werken echt wat voor u. Maar hoe voorkomt u dat die mindere zichtbaarheid ook tot minder carrière leidt?
1. Zorg voor goede mix
Efficiënter werken, kostenbesparingen en meer vrijheid voor de werknemer. Klinkt als een klassiek voorbeeld van win-win. Toch bleek uit de ICT-barometer van Ernst & Young dat thuiswerken sinds de crisis minder populair is. Bij groeiende baanonzekerheid kruipen werknemers graag wat dichter tegen de baas aan. Geen gekke gedachte, vindt manipulatie- en lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk. "Informele contacten zijn erg belangrijk. Veel besluiten, bijvoorbeeld over aanstaande reorganisaties, worden niet genomen tijdens officiële vergaderingen, maar op de werkvloer. Op kantoor pik je dat soort signalen het eerst op."
Van Marwijk gelooft niet in het argument dat fysiek contact door e-mail, (mobiele) telefoon en videoconferencing overbodig is geworden. "E-mail is ongeschikt om emotionele informatie over te brengen. Al gebruik je nog zoveel smilies en andere emoticons, een boodschap kan altijd totaal verkeerd worden geïnterpreteerd." Van Marwijk adviseert werknemers om een goede mix te vinden tussen kantoor- en thuiswerk. "Investeer in relaties met collega's en zorg dat je op zijn minst een paar keer per week op kantoor bent."
2 Maak duidelijke afspraken
"In een moderne organisatie is aanwezigheid niet interessant", zegt Henny van Egmond, programmamanager bij de Rabobank. "Zolang je maar binnen de contouren van de organisatie werkt en de afgesproken resultaten haalt. Uit onderzoek blijkt dat mensen gelukkiger worden van die flexibiliteit. Van de werknemers die nu de mogelijkheid hebben om thuis te werken zegt meer dan de helft ontslag te nemen als die mogelijkheid ze wordt ontnomen." Om de terughoudendheid en baanonzekerheid bij werknemers weg te nemen, adviseert hij werkgevers wel om duidelijke afspraken te maken. "Zorg voor een volwassen werkrelatie. Wees helder over je verwachtingen en geef mensen vertrouwen. De alwetende baas die weet wat het beste is voor zijn werknemers is niet meer van deze tijd."
3 Doe aan impression management
Hoogleraar organisatiepsychologie Wilmar Schaufeli heeft zo zijn twijfels over de opmars van het Nieuwe Werken. "In de praktijk neemt het thuiswerken nauwelijks toe. Het percentage thuiswerkers schommelt tussen de 4 en 5 procent. Werknemers hechten aan sociaal contact en werkgevers zijn bang dat ze de controle verliezen. Bovendien is niet iedereen geschikt voor thuiswerken. Mensen die moeite hebben om grenzen te stellen, zitten al snel tot over hun oren in het werk, wat weer werkstress geeft."
De aanwezigheidscultuur is lastig te doorbreken, denkt Schaufeli. "Sinds de industriële revolutie zijn we gewend om op een vaste plek te werken. Het zou kunnen dat de recessie dit patroon doorbreekt. Onder druk zijn mensen sneller geneigd om hun gedrag te veranderen." Om daaraan toe te voegen: "Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Misschien dat organisaties weer teruggrijpen op oude werkvormen."