Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business boeken van januari: beter vergaderen en slimmer werken

Januari: de maand van de life hacks om goede voornemens te doen slagen. Management Team maakt elke maand selectie van de nieuwe managementboeken die er toe doen, met deze aflevering: het geheim van slim werken volgens een topmanager binnen Blendle en een aanpak om niet alleen beter, maar ook leuker te vergaderen.

Januari: de maand van de life hacks om goede voornemens te doen slagen. Management Team maakt elke maand selectie van de nieuwe managementboeken die er toe doen, met deze aflevering: het geheim van slim werken volgens een topmanager binnen Blendle en een aanpak om niet alleen beter, maar ook leuker te vergaderen.
Foto: Getty Images

#1 Slim werken volgens Blendle-bazen

Een oprichter die een gids schrijft over hoe met hem om te gaan op de werkvloer, een topmanager binnen het bedrijf die zijn eigen werkwijze tot een compleet boek verwerkt: bij online krantenkiosk Blendle zijn ze innovatief en dat laten ze zien ook. In Grip geeft Rick Pastoor, verantwoordelijk voor de lancering van alle diensten sinds de oprichting, een kijkje achter de schermen: een aanpak die naar eigen zeggen rust geeft, waardoor er ruimte overblijft voor het ontwikkelen van grote plannen en dromen. Verwacht concrete tips: van het heilig verklaren van je eigen agenda tot het maken van een jaarplan.

Grip – Rick Pastoor. Verschijnt op 15-01-2019

#2 Geef betekenis aan je bedrijf

Niet alleen mensen, maar ook bedrijven hebben goede voornemens. Het begin van het jaar lijkt een goed reflectiemoment: wat betekenen wij als bedrijf nou voor de wereld? Het boek De Betekenisformule geeft een praktische handleiding om iets goeds te doen voor de wereld, maar tegelijkertijd niet in te boeten op winst. Een boek gericht op CEO’s die de omslag willen maken naar een bedrijf met een positieve impact: wat zijn succesfactoren, hoe integreer je dit in een bestaand bedrijf en de vraag die uiteindelijk altijd boven komt drijven: wat levert het op?

De betekenisformule – Pieter van Osch. Verschijnt op 15-01-2019

#3 Zo wordt vergaderen leuk

We kennen ze allemaal: ellenlange vergaderingen, die langdradige collega die vlak voor het eind nog even een ‘belangrijk’ punt aan wilt dragen en collega’s die na vijf minuten al gedachteloos voor zich uitstaren, denkend aan alles behalve de te bespreken onderwerpen. Wie zijn vergaderingen niet goed organiseert, kan daar een behoorlijk deel van zijn tijd aan kwijt zijn. Jasper Meerding bedacht er in 2016 een online tool voor – Gaiku – en schrijft nu het boek En nu weer aan het werk, waarin hij handige en toegankelijke do’s en don’ts voor efficiënte en waardevolle vergaderingen geeft.

En nu weer aan het werk – Jasper Meerding. Verschijnt op 31-01-2019

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Leren van de beste over schandalen

Je goede voornemens nu alweer in het water gevallen terwijl je je hele vriendengroep hebt verteld wat je plan was? Leer van José Hernandez’ nieuwste boek Broken Business hoe je de schade beperkt op het moment dat je imago beschadigd dreigt te raken. Aan de hand van de bekende voorbeelden – Volkswagen, ING, Oxfam Novib – behandelt de CEO van consultancybureau Ortus Strategie niet alleen de voorbeelden, maar geeft hij ook een analyse van het probleem. Hoe kan het toch dat grote bedrijven het maar niet lijken te leren?

Broken business – José R. Hernandez