Nederland blinkt uit in een overdaad aan bureaucratie, Volgens de Wereldbank gaat 11 procent van het overheidsbudget op aan regulering van bedrijven.
“Dat is veel te veel,” zegt Wereldbank-econoom Caralee McLiesh, een van de auteurs van het woensdag verschenen Wereldbank-rapport ’Doing Business 2007’.
In een interview met Het Financieele Dagblad stelt zij: ’Als de ambtenarij in Nederland met 15 procent wordt teruggebracht, dan komen daardoor zo veel middelen vrij dat de helft van de gezondheidszorg kan worden betaald.” Bovendien denkt zij dat door het verwijderen van ’red tape’ de kwaliteit van overheidsdiensten kan worden verbeterd.
(Het Financieele Dagblad)



