Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Buikdansend door glazen plafond

Waarom hebben zo weinig vrouwen een toppositie in Nederland? En waarom lijken de weinige vrouwen die de top halen zo vaak op ‘half-mannen’? Vrouwen hebben het glazenplafond en de lage arbeidsparticipatie aan zichzelf te danken: ze hebben het contact met hun vrouwelijke kracht verloren.

Dat stelt de Tunesische dr. Kaouthar Darmoni in haar Aletta Jacobslezing die ze op 7 maart aan de Rijks Universiteit Groningen houdt. Darmoni verbaasde zich hogelijk toen ze in 1997 vanuit Frankrijk naar Nederland kwam. Dit was toch een zeer geëmancipeerd land? Waarom gedroegen de vrouwen zich dan zo mannelijk? Dat lag niet zozeer aan de machocultuur maar aan de vrouwen zelf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederlandse vrouwen hebben het contact met hun vrouwelijke kracht verloren. Wat dat betreft kunnen ze het nodige leren van de Arabische cultuur, hoe vrouwonvriendelijk die ook is. In deze cultuur hebben vrouwen heel goed begrepen dat ze, om carrière te maken, niet de mannen moeten imiteren, maar juist hun vrouwelijkheid moeten gebruiken, stelt Darmoni.

La danse orientale, beter bekend als de buikdans, kan de vrouwelijke kracht (Goddess Power) bevorderen. Het is een sociaal gebeuren waarin vrouwen intimiteit en solidariteit met elkaar delen en samen vieren.
Dr. Kaouthar Darmoni werkt momenteel als managementtrainer en coach voor personen en bedrijven en doceert ‘Media & Cultuur’ aan de Universiteit van Amsterdam. (AS)