Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Britse rockband Radiohead leert managers een lesje

Hoe maak je als manager jezelf en een gehele bedrijfstak overbodig? Door jarenlang nieuwe ontwikkelingen te negeren en stug vast te blijven houden aan oude businessmodellen. In de muziekindustrie laat de Britse rockband Radiohead zien hoe het ook kan.

’For a minute there, I lost myself’, zong Thom Yorke van de Britse rockband Radiohead ooit. Bij de internationale platenmaatschappijen duurde dat geen minuutje, de managers daar zijn al jarenlang de draad kwijt. Ze klagen constant over het illegale downloaden, in plaats van in te springen op de digitale ontwikkelingen.
Dat moest een keer fout gaan en dat moment lijkt nabij, want Radiohead heeft besloten het nieuwe album zonder hulp of tussenkomst van platenmaatschappijen via hun website aan te bieden. Na het vorige album liep het contract van het vijftal af en de band besloot geen nieuwe verbinding aan te gaan.

Het nieuwe album ’In Rainbows’ wordt aangeboden als download, voor een prijs die de muziekliefhebber zelf mag bepalen, of als luxe editie voor veertig pond (bijna zestig euro). Gevolg: de musici schakelen een complete bedrijfstak uit, steken alle opbrengsten in eigen zak en creëren een geheel nieuw businessmodel om muziek aan de man te brengen. De hoge platenbazen mogen zich achter de oren krabben over deze gemiste kans. En daar hebben we de les voor álle managers: van klagen, terugkijken, geforceerd vasthouden aan oude gewoontes en het negeren van nieuwe ontwikkelingen is nog nooit iemand beter geworden. Nou ja, de concurrentie dan.

Meer over dit onderwerp:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.