Gebrek aan financieel inzicht is één van de voornaamste redenen waarom ondernemers failliet gaan. Terwijl je met een goed systeem makkelijk het overzicht behoudt. Ondernemer in Business heeft een aantal tips op een rij gezet zodat je makkelijk en snel de boekhouding kunt doen.
1. Scheid werk- en privétransacties
Open een zakelijke rekening die je exclusief voor je bedrijf gebruikt. Hiermee voorkom je dat je ook je privéadministratie moet ordenen en 7 jaar moet bewaren voor de belastingdienst.
2. Werk op datum
Voorzie alle documentatie die je moet bewaren voor de administratie van een datum. Zelfs als je de papieren niet direct in de juiste map opbergt, is het slim om ze wel op datum apart te leggen. Wanneer je dan voor de boekhouding gaat zitten, ligt alles al op de juiste volgorde.
3. Boekhoud op een vast tijdstip
Kies een vast moment in de maand uit waarop je de boekhouding doet. Bijvoorbeeld de laatste vrijdag van de maand. Naast dat je hierdoor maandelijks precies weet hoe je er financieel voorstaat, zie je ook direct welke rekeningen en facturen nog niet betaald zijn. De aanmaningen gaan dus op tijd de deur uit.
4. Gebruik meerdere ordners
Zelfs al heb je weinig papieren administratie, dan nog is het raadzaam om meerdere ordners of tabbladen te gebruiken om makkelijk iets terug te vinden. Hoeveel en welke ordners je nodig hebt, hangt af van je bedrijfssituatie. Denk bijvoorbeeld aan een map voor facturen, contracten, bankafschriften en urenregistraties.
5. Begin het jaar met lege ordners
Een nieuw jaar is een nieuw begin, ook voor je administratie. Je voorkomt hiermee dat je te vroeg iets weggooit (voor de bedrijfsadministratie heb je een bewaarplicht van 7 jaar) en kunt gegevens snel terugvinden als bijvoorbeeld de belastingdienst hierom vraagt.
Meer en uitgebreidere tips voor de boekhouding vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers.