Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bos: ’belachelijk hoge bonus’ bij Numico

De nieuwe minister van Financiën Wouter Bos noemt de beloning van Numico-topman Jan Bennink ’een belachelijk hoog bedrag’. Bos heeft op zijn allereerste werkdag de opdracht aan zijn ambtenaren gegeven om te kijken of de euro 12 mln die Bennink krijgt, overeenkomt met de code-Tabaksblat voor behoorlijk bestuur.

De code-Tabaksblat zegt niets over de hoogte van bonussen, maar stelt wel voorwaarden aan het toekennen van variabele beloningen voor topbestuurders. Bennink kreeg over 2006 euro 8 mln en kan in juni nog eens euro 4 mln verzilveren voor een optiepakket.

Met deze kwestie staat het nieuwe kabinet meteen voor een politiek gevoelig probleem. De PvdA heeft in de campagne zwaar ingezet op het aanpakken van exorbitante beloningen.

In het regeerakkoord staat dat ’het naleven van de zogenoemde code-Tabaksblat voor topbestuurders nauwlettend zal worden gevolgd’. Nieuw is dat deze coalitie heeft afgesproken dat de ondernemingsraad bij beursgenoteerde bedrijven ’een adviesrecht’ krijgt aan de aandeelhouders.
Meer bij Het Financieele Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.