Bij de vierde generatie van de BMW 3-serie cabriolet gaat het Duitse merk dan toch overstag: het dak is van staal. En dat verhoogt onmiddellijk het comfort bij het rijden met dichte ’kap’. Al is een cabrio natuurlijk juist gemaakt voor…
Open rijden? Precies! Wij werden er deze ‘winter’ speciaal voor naar Arizona gevlogen, omdat het weer daar nu eenmaal veel prettiger is dan in West-Europa.
En? In Arizona werd bewezen dat de 3-serie cabrio zelfs bij 4 graden Celsius heel goed met open dag gereden kan worden. Dat was namelijk de laagste temperatuur die de thermometer in de bergen ten noorden van Phoenix aangaf.
Hoe rijdt de auto? De 3-serie cabrio rijdt zoals de 3-serie van BMW nu eenmaal rijdt: strak lichaam – dat zich door het ontbreken van de kap niet laat gek maken (knap gedaan!) – en de geest van een echte achterwielaandrijver.
Motor in orde? De 335i die wij mee hadden, is een beest van een motor, goed voor 306 pk. De goedkoopste 3-serie cabrio, de 320i, begint bij 51.500 euro en de goedkoopste diesel, de 330d, bij 65.250 euro. Maar dan héb je ook wat.
Wordt de 3-serie cabrio een allemansvriend? Op hooguit de 1-serie na (vanaf 25.995 euro) maakt BMW geen allemansvrienden meer. Daar is het merk simpelweg te duur voor. En de cabrio is bijvoorbeeld ook geen echte gezinsauto, qua bergruimte op achterbank en in kofferbak.
Nog grappige details? Wat dan weer erg grappig is: het speciale leer van de cabrio zou iets van 12 procent minder warmte opnemen dan ’gewoon’ leer. Dat zijn van die lekker oncontroleerbare feiten, die het op twee plaatsen goed doen. In de folder en aan de bar…