Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blackberry niet meer heilig voor RIM

Research in Motion gaat ondersteuning aanbieden voor iPhones en Androidtelefoons. Geeft het bedrijf hiermee toe een slag verloren te hebben? “Ik moet even nadenken hoe ik hier antwoord op geef. Maar in ieder geval: nee.”

De Blackberry is niet meer heilig voor Research in Motion (RIM). Het bedrijf heeft recentelijk aangekondigd voortaan ook Apple’s iOS en het Android-besturingssysteem te gaan ondersteunen. Daardoor kunnen bedrijven voortaan de eigen, non-Blackberry-telefoons van medewerkers op een veilige manier op het bedrijfsnetwerk aansluiten. RIM heeft daarvoor nieuwe managementtoepassingen ontwikkeld, die het bedrijf op dit moment test bij een select aantal klanten. 

Het is een opvallende strategische ontwikkeling, die volgt op een niet al te gelukkig jaar voor Research in Motion. Het bedrijf verloor flink marktaandeel op de smartphonemarkt en van de Playbook, wat dé tablet voor de zakelijke markt had moeten worden, hebben weinig mensen meer iets vernomen. Recentelijk nam RIM zelfs een last van 485 miljoen dollar, nadat het de prijs van de tablet moest verlagen. Ondertussen neemt de druk van investeerders op het bedrijf toe, zo meldt de Wall Street Journal. In een open brief schrijft Adnaan Ahmad, een analist bij private bank Berenberg, dat RIM de weg kwijt is geraakt onder het huidige management. 

Betere tijden lijken nog niet in zicht. Tijdens een conference call over de Q3-cijfers van het bedrijf geeft Research in Motion vrijdag aan dat een nieuwe serie smartphones pas volgend jaar verwacht kan worden. Er was nog meer slecht nieuws: de omzet in het derde kwartaal daalde 6% ten opzichte van Q3 in 2010, naar 5,2 miljard dollar, terwijl de netto winst uitkwam op 265 miljoen dollar, tegenover 911 miljoen dollar een jaar eerder. Het bedrijf waarschuwde dat voor Q4 ook tegenvallende cijfers worden verwacht. 

150.000 verkocht?

Op het Nederlandse kantoor van RIM gaf Roy Peters, die leiding geeft aan de zakelijke tak van het bedrijf, eerder deze week een toelichting op de laatste ontwikkelingen. Op de vraag hoeveel Playbooks in Nederland zijn verkocht sinds de introductie eerder dit jaar, antwoordde hij: “Dat durf ik niet te zeggen.” Of hij dat wel had durven zeggen als het apparaat een succes was geweest? Daarop kwam een ontwijkend antwoord: “Nou, onze tijd komt nog wel. Er lopen verschillende pilots rond tablets bij bedrijven, niet alleen met de Playbook, maar tablets zijn nog niet zover doorgedrongen in de zakelijke markt als men had gehoopt.” Wereldwijd zijn er in Q3 rond de 150.000 PlayBooks verkocht, tegenover ruim 18 miljoen iPads die dit kwartaal de deur uit vliegen.

Consumerization

Door nu ook toestellen toe te laten die op Android en iOS draaien, hoopt RIM grootzakelijke klanten voor zich te behouden. Peters: “Hiermee wordt de druk bij ons weggenomen dat klanten gaan kijken naar andere opties, bij concurrenten bijvoorbeeld.” Is het een briljante strategie, of juist de weg naar de ondergang voor RIM, zoals Menno Lanting (zie tweet hieronder) zich afvraagt? Dat valt nog moeilijk te zeggen. In ieder geval is het niet meer zo vanzelfsprekend dat de zakenman anno 2011 in het bezit is van een Blackberry. En al helemaal niet van een Playbook. Zoals ons techblog Techbusiness.nl het omschreef: de PlayBook lijkt het bewijs hoe ver de consumerization van de IT is doorgedrongen: werknemers willen geen tablet waarmee ze alleen maar bedrijfssoftware kunnen draaien en nauwelijks appjes. Ze willen een iPad.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Overmacht voorbij

Met dat in het achterhoofd zou dit een slimme zet van RIM kunnen zijn, om gebruikers van andere besturingssystemen aan zich te (blijven) binden. Tegelijkertijd zou de stap geïnterpreteerd kunnen worden als bevestiging dat het bedrijf onvoldoende concurrentie heeft weten te bieden aan iOS en Android. Als iemand nog twijfelde of RIM’s overmacht op de zakelijke markt voorbij is, dan is hier het bewijs, zo schreef CNN. Op de vraag of dit daadwerkelijk het bewijs is dat het bedrijf een slag heeft verloren, antwoordde Peters: “Ik moet even nadenken hoe ik hier antwoord op geef. Maar in ieder geval: nee.”

Consumententrend

Volgens Peters speelt RIM simpelweg in op een consumententrend, de eerder genoemde consumerization van de IT. Peters: “Nee, dit is geen verkapte manier om toe te geven dat we een slag hebben verloren. Ik denk daar anders over. Bij veel bedrijven speelt veiligheid een grote rol. Vroeger was een toestel dat daarbij hoorde automatisch een Blackberry, maar de werknemer van nu kiest en koopt gewoon zelf een toestel. Dat is niet altijd een Blackberry, er is gewoon heel veel keuze. Deze stap heeft niets te maken met wat wij wel of niet gedaan zouden hebben. We erkennen alleen dat de markt weer een stapje verder is ontwikkeld; werknemers hebben andere wensen gekregen en bedrijven denken na hoe ze die wensen kunnen inwilligen.”